UĐITE U VIOLINSKI SVIJET /

Otvorena izložba 'Violinom iznad granica/Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona'

Image
Foto: Promo

Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine će se moći pogledati do 8. ožujka 2020.

8.12.2019.
20:49
Promo

U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskoj primorja Rijeka u petak, 6. prosinca, otvorena je izložba "Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona". Franjo Kresnik svojim je životom i djelom koje je ostavio Rijeci u naslijeđe jedan od arhetipskihprotagonista programske cjeline "Doba moći" projekta Europske prijestolnice kulture, koji Rijeku, grad koji je u posljednjih 100 godina promijenio sedam država, predstavlja kao laboratorij europske povijesti, svijesti i savjesti.

Otvorenje izložbe počelo je koncertom "Violina i harfa u europskim salonima – koncert na Stradivarijevoj i Guarnerijevoj violini". Na violini je svirao Marco Bronzi uz pratnju Davida Buranija na harfi.

Izložbu su prigodnim govorima otvorili ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka Nikolina Radić Štivić, autorica izložbe Tamara Mataija, autor izložbe Fausto Cacciatori u ime Musea del violino Cremona, predsjednik Županijske skupštine Primorsko-goranske županije Erik Fabijanić, direktorica partnerstava i komunikacija RIJEKE 2020 Irena Kregar Šegota, praunuk dr. Franje Kresnika, Rene Kresnik, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, gradonačelnik Cremone i predsjednik Fundacije Museo del Violino, prof. Gianluca Galimberti i generalni konzul Republike Italije u Republici Hrvatskoj, Paolo Palminteri. Autori izložbe su Tamara Mataija, Fausto Cacciatori i Tea Perinčić.

Franjo Kresnik – liječnik koji je 'čitao' violine

Cijenjeni liječnik Franjo Kresnik u povijesti će ostati zapamćen i kao čovjek koji je imao moć čitati violine, koji je samo po zvuku mogao prepoznati autora i godinu proizvodnje i koji se više nego itko približionenadmašnom misteriju gradnje violina Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesú, majstora koji su svoje violine stvarali u talijanskom gradiću Cremoni na prijelazu sa 17. u 18. stoljeće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog svoje predanosti, ali i činjenice da se toliko približio misteriju gradnje ovih danas najpoznatijih svjetskih violina Kresnik je ostao zapamćen i kao jedan od najvećih autoriteta u poznavanju kremonske graditeljske tradicije.

FranjoKresnik rodio se u Beču 1869. godine, ali se s roditeljima preselio u Rijeku kao jednogodišnja beba. U dobi od 8 godina počeo je učiti violinu kod profesora Scaramelija, no umjesto željenog nastavka obrazovanja na Bečkom konzervatoriju, na zahtjev i želju roditelja upisao je studij medicine. Po dovršetku specijalizacije za pedijatriju na Klinici za pedijatriju u Innsbrucku 1900., oženio se Bertom rođ. Baron te se vratio u Rijeku gdje je otvorio privatnu liječničku praksu. Slovio je za izvrsnog pedijatra, a svoje usluge pacijentima slabijeg imovinskog stanja nije naplaćivao.

Paralelno s  liječničkim poslom, Kresnik je i dalje njegovao ljubav prema glazbi, a kako karijera violinista više nije bila opcija, u svojima tridesetima fokus je prebacio na gradnju violina. Najviše se zainteresirao za tehniku izrade kremonskih violina, zbog čega je proučavao i stručnu literaturu, i instrumente jer su glasovitekremonske radionice 17. i 18. stoljeća tada već odavno bile zamrle. Često je boravio u Muzeju u Cremoni proučavajući Stradivarijevu ostavštinu, a u Beču je proučavao zbirku Theodora Hämmerlea, punu vrhunskih kremonskih violina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najstarija  violina pohranjena u riječkom Muzeju predstavlja kopiju rada AntonijaStradivarija, međutim, Kresnik se u radu najviše naslanjao na Guarnerijeve principe rada.

Franjo Kresnik odigrao je ključnu ulogu u osnivanju danas svjetski poznate Međunarodne škole za liuteriju u kojoj je prvi instruktor bio upravo njegov učenik Carlo Schiavi. Prilikom istraživanja tajne izrade kremonskih violina Kresnik je nastojao rekonstruirati recepturu staroga kremonskoglaka kojim su se violine premazivale i proučio je svu raspoloživu literaturu i prikupio sve sastojke koji su mogli biti dostupni graditeljima violina u razdoblju od 16. do 18. stoljeća, kao i podatke o bojama, gradacijama i receptima.

Počeo je i sam eksperimentirati, a prema vlastitim riječima, pripremio je i koristio lak po kremonskoj recepturi, elastičan, otporan i baršunast na opip, a valja dodati i kako ga je ova tema zaokupljala do smrti. Za vrijeme svog života izradio je 52 violine, 2 viole, 2 violončela te instrumente za Holdenov gudački kvartet iz New Yorka – 2 violine, violu i violončelo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Franjo Kresnik bio je korak ispred svog vremena, vjeran životu u Rijeci, posvećen razvoju izrade violina u Cremoni, a u društveno i političkiburnom razdoblju između dva svjetska rata utjelovio je istinskog građanina Europe, stavljajući važnost znanja i humanosti ispred granica koje je često i sam i doslovno i simbolički prelazio.

U Rijeci izložene Stradivarijeva i Guarnerijeva viloina

Osim što posjetiteljima otkriva najvažnije detalje iz života i rada ovog riječkog liječnika i svjetski poznatog stručnjaka za gradnju gudačkih instrumenata, izložba nastala u partnerstvu s Muzejem violina iz Cremone – rodnog mjesta violine, u Rijeku nam je donijela i neke od najpoznatijih glazbala na svijetu, među kojima i po jedno originalno djelo Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesúa.

Središnji dio izložbe "Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona" čini osam instrumenata velike vrijednosti koji su u Rijeku stigli iz Cremone. Instrumenti o kojima se brine Muzej violina iz Cremone dio su mreže „Prijatelji Stradivarija“ koja okuplja ljude koji posjeduju, proučavaju, koriste ili se brinu o instrumentima izrađenima na tradicionalan kremonski način.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Posjetitelji izložbe imaju priliku vidjeti violinu Antonija Stradivarija iz 1734. godine poznatu pod nazivom "Lam ex Scotland University". Ime, kao i mnoge druge violine, nosi po sadašnjem ili bivšem vlasniku, a na sebi ima originalnu Stradivarijevu etiketu iz 1734. godine. Izložena je i violina Giuseppea Guarnerija del Gesúa, također iz 1734. godine koja nosi ime Principe Doria i koja na sebi ima originalnu Guarnerijevu etiketu.

Osim ovih, na izložbi su izložene i violine Carla Schiavija koji je bio Kresnikov učenik i prvi instruktor u Međunarodnoj školi za liuteriju u Cremoni te violine njegova učenika Pietra Tatara, zatim violine Gaetana Sgarabotta i Iginija Sdercija, viola Ferdinanda Garimbertija te violončelo Vicenza Cavanija – redom pobjednički gudački instrumenti s natječajne izložbe u Cremoni 1937. godine organizirane u sklopu Stradivarijevih svečanosti kojima je prisustvovao i dr. Franjo Kresnik.

Posjetitelji imaju priliku vidjeti i violinu visoke akustične kvalitete koju je Kresnik 1910. godine izradio prema Guarneriju te njegovu najstariju violinu koja je pohranjena u muzeju, a potječe iz prvog desetljeća 20. stoljeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kremonski način izrade violina uvršten je na Popisnematerijalne svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a.

Generalni pokrovitelj izložbe je Generalni konzulat Italije u Rijeci uz podršku Talijanske Unije, Festivala Kvarner, a program financijski i opremom podržavaju Infobip i Prostorija.

Izložba se sufinancira novcem Ministarstva turizma RH, Ministarstva kulture RH, Primorsko-goranske županije i Grada Rijeke. Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine moći će se  pogledati do 8. ožujka 2020.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
savrseni
NOVE EPIZODE
VOYO logo