Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama u punom je pogonu, piše N1. A kako sve funkcionira? U situacijama kada SRUUK upozorava treba postupati žurno tako da su objavljena dva obrasca, objasnio je Neven Karas, koordinator za poslove civilne zaštite. Riječ je o obrascu za donošenje odluke i podnošenja zahtjeva. Dakle, odluka se dostavi operativnom centru i ona se onda prenosi korisnicima preko SMS-a.
"Jasno je ustanovljeno tko donosi odluku. Ako je elementarna nepogoda, to je DHMZ; ako je požar, onda je glavni vatrogasni zapovjednik; ako je poplava, onda je to glavni rukovoditelj obrane od poplava. Predviđeni su i slučajevi ako se radi o terorističkim djelovanjima, onda javlja glavni ravnatelj policije", kazao je Karas.
A je li zadnja zagrebačka oluja bila prigoda za slanje poruke? To treba pitati DHMZ, odgovara Karas, jer o tome odlučuju stručnjaci. Crveni alarm, naime, ne znači da se automatski šalje poruka, nego tek ako DHMZ utvrdi da se radi o opasnoj ugrozi veće vrste. Nekoliko poruka već je spremno, otkriva koordinator iz civilne zaštite, da bi se što brže moglo reagirati.
Nije moguće da svi dobiju poruku u isto vrijeme
Tijekom testne faze dogodilo se da su ljudi iz Splita dobili poruku iz Zagreba, objasnio je Marjan Vukušić, načelnik Sektora za informacijske i komunikacijske sustave pri MUP-u.
"Sustav je od 1. rujna spreman, a ovaj dio dosad je bilo usklađenje operatora, njihove opreme, da se ispuni uredba", spremno je kazao Vukušić. Stiglo je pet ponuda konzorcija, i to ne samo hrvatske tvrtka. Ipak, odabrana je ekonomski najisplativija, a koštala je osam milijuna i tristo tisuća eura.
Primarni način slanja poruka je da je svi dobiju u isto vrijeme, no to nije u potpunosti moguće, objasnio je Đuro Lubura, sudski vještak za telekomunikacije. Postoje građani koji koriste stare mobitele, a SMS je stara tehnologija u koju se ne ulaže.
"U slučaju Zagreba, imate milijun korisnika i trebalo bi onda 45 minuta da poruke dođu svim korisnicima. Nikad poruke neće doći svim korisnicima, uvijek će biti poneka greška, ali namjera je da najveći broj ljudi dobije poruku", zaključuje Lubura.
POGLEDAJTE VIDEO: Platili smo ga 8 milijuna eura i testirali, ali SRUUK nikome nije poslao SMS upozorenja