POPRAVCI NEISPLATIVI PA KUPUJU NOVE /

Gotovo svi smatraju da bi uređaji trebali trajati dulje: Ovo je popis onih koji se najčešće kvare

Image
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Većina građana prisiljena je kupiti novi elektronički uređaj, jer je popravak preskup ili nemaju gdje popraviti svoj stari aparat

31.1.2022.
14:46
Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
VOYO logo

Većina građana primorana je kupiti novi elektronički uređaj jer im je popravak neisplativ, pokazuju rezultati istraživanja eurozastupnice Biljane Borzan (S&D/SDP) koje je predstavila u ponedjeljak u Kući Europe. Novi uređaj kupilo je 81 posto građana jer je popravak starog bio neisplativ, njih 72,9 posto odlučilo se na kupnju jer nije bilo mogućnosti da se popravi stari, a njih 43,4 posto to je učinilo jer servis nije bio dostupan. To su rezultati istraživanja koje je provela agencija Hendal na uzorku od 800 ispitanika u studenome 2021. Ispitanici su anketu ispunjavali online.

"Po meni je ovo nešto što je zaista žalosno, jer mi želimo s jedne strane zaštititi potrošače da ne troše novce kupujući iznova nove aparate, a naravno, s obzirom na to da je Europska unija sada izrazito zeleno orijentirana, to su politike koje su apsolutno broj jedan u svim našim zakonima", rekla je Borzan, članica Odbora EP-a za unutarnje tržište i zaštitu potrošača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uređaji bi trebali trajati dulje

Pri kupnji elektroničkih uređaja građani očekivano najviše gledaju cijenu (90,6 posto) pa očekivano trajanje uređaja (89,6 posto), duljinu jamstva (82,8 posto), dostupnost servisa i rezervnih dijelova (80,3 posto), dok je tek na zadnjem mjestu briga o utjecaju na okoliš (56 posto).

"Kada donosimo zakone, nastojimo zaista u svakom ugraditi taj jedan zeleni, ekološki dio, razmišljajući kakav će utjecaj taj zakon imati na okoliš i budućnost planeta", dodaje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
VELIK BROJ PRITUŽBI /

Od perilica do mobitela: Uređaji nam se kvare sve brže; Evo koja sve prava imaju potrošači

Image
VELIK BROJ PRITUŽBI /

Od perilica do mobitela: Uređaji nam se kvare sve brže; Evo koja sve prava imaju potrošači

"Čak 94 posto građana smatra kako bi uređaji trebali trajati dulje te su im trajnost i dostupnost popravka najvažniji faktori pri kupnji. Upravo zato sam jedna od autorica rezolucije o pravu na popravak koja među ostalim poziva i na uvođenje nove oznake popravljivosti. Na svakom uređaju treba biti označeno koliko je očekivano vrijeme trajanja, kakva je dostupnost i cijena rezervnih dijelova i servisa. S tim se slaže čak 78 posto naših građana", navela je Borzan.

Najviše povjerenja u slučaju potrebe za reklamacijom građani imaju u udruge potrošača, slijede ih trgovci i proizvođači. Najmanje vjeruju državnim institucijama, u njih ima povjerenja tek 18,4 posto građana.

Najviše se kvare mobiteli i tableti

Na vrhu elektroničkih uređaja koji se najviše kvare u Hrvatskoj su mobiteli, tableti i printeri, dok su mikrovalne, digitalne kamere i fotoaparati i hladnjaci u kategoriji nešto dulje trajnosti.

Mobiteli su na prvom mjestu kao i u većini država članica EU-u. Primjerice, u Njemačkoj su to još printeri, perilice rublja, aparati za kavu i perilice posuđa, u Belgiji televizori, printeri, perilice rublja i aparati za kavu, a u Španjolskoj printeri, usisavači, televizori i tableti. Perilice rublja se pak najviše kvare u Francuskoj, Portugalu i Nizozemskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Borzan je kao pozitivan primjer izdvojila Francusku koja je već usvojila zakon kojim je uvela oznake "popravljivosti" na uređaje te mjerače korištenja, kako bi potrošač u svakom trenutku znao što od kupljenog proizvoda može očekivati. Osim Francuske, Švedska je uvela porezne olakšice za popravak uređaja, a u Austriji se proizvodi dobrovoljno označavaju oznakom minimalnog trajanja.

Rezolucija o pravu na popravak

Eurozastupnica je glavna autorica Socijalista i demokrata za rezoluciju Europskog parlamenta o pravu na popravak i vjeruje da će izglasavanje te rezolucije doći na red u ožujku, a nakon toga očekuje brz odgovor Europske komisije i da se već na proljeće počne raditi na izradi zakona. No dodaje da Hrvatsku, po uzoru na druge zemlje, ništa ne sprječava da se sama pokrene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ima krasnih primjera dobre prakse koji su provedivi bez da otkrivate toplu vodu", istaknula je Borzan. "Sve teme koje ja otvaram i o kojima progovaram našoj javnosti, uključujući i ovu, hrvatska vlada može napraviti sama, ne čekajući EU", rekla je Borzan.

Pritom je objavila upozorenje o tome kako stoji Hrvatska u zaštiti potrošača. Hrvatska je pri dnu po pravima potrošača, rekla je Borzan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo