Mala zemlja puno spornih lexova. Novi koji je već prozvan po Zdravku Mariću trebao bi omogućiti svim dužnosnicima da odmah uskoče u korporativne fotelje.
"Što se tiče tog konkretnog zakona, kojeg vidim sada se povezuje uz mene osobno - pogledajmo samo vremenske horizonte. O tom zakonu i o tim odredbama razgovaralo se već prije nekoliko godina", kazao je Marić o prijedlogu promjena Zakona o sprječavanju sukoba interesa.
Ali - ljetos se, čini se, vladi jako žurilo da novi zakon o sukobu interes donese. Pa su krenule glasine da se Zakon mijenja zbog Zdravka Marića koji navodno ide na čelo uprave Adrisa. "Kao ministar financija, gdje su svi porezni obveznici, ako ćete gledati isključio, onda ja sutra nigdje u Hrvatskoj ne bih mogao raditi", rekao je Marić.
- Marić se žali: 'Ministar sam, a sutra ne bih mogao raditi nigdje u Hrvatskoj'
- 'Bude li usvojen lex Marić, bit će jasno da vlast dijeli građane na budale i one koji trebaju biti kuš'
"Nije još iz tog zakona ništa ni ubačeno ni izbačeno. On se još uvijek usuglašava na međuvladinim radnim tijelima, i kad Vlada usvoji taj zakon i uputi ga u Sabor, tada možemo pričati zašto je nešto usvojeno ili nije", kazao je ministar uprave Lovro Kuščević.
A povodom prijedloga promjena Zakona o sprječavanju sukoba interesa u RTL Direktu ugostili smo predsjednicu Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa Natašu Novaković.
Ministar Kuščević suprotno vama tvrdi da se odredba o hlađenju iz zakona ne briše? Što je istina?
Zadnja saznanja koja ima Povjerenstvo je onaj zakon koji je bio u javnoj raspravi i onaj koji je vidjela i javnost. To je zakon koji je u srpnju i kolovozu bio svima dostupan na internetu i mogli ste ga komentirati. U tom zakonu nema perioda hlađenja. Ili ministar Kuščević ima neki drugi zakon koji mi ostali nemamo ili je to napisano nevidljivom tintom pa ja to ne mogu pročitati. U svakom slučaju, perioda hlađenja nema u zakonu koji je prošao javnu proceduru.
A morao bi biti u javnoj raspravi, ako je već javna rasprava o tom pitanju?
Ako je javna rasprava završena i ako je opet zakon u nekakvoj proceduri, iako obično nije... Ako je, onda bismo trebali imati neka saznanja o tome. Bilo bi korektno da znamo o kojem zakonu razgovaramo. Definitivno, zakon koji mi znamo da je prošao javnu raspravu je taj u kojem perioda hlađenja nema.
Treba li tu odredbu brisati, jer doista ispada da ministar Marić, ako ode iz Vlade ne može nigdje raditi jer je ubirao porez od svake pravne i fizičke osobe u Hrvatskoj, pa je onda u sukobu interesa sa svima u Hrvatskoj?
Svaki ministar ima naknadu šest plus šest.
Ali ne smije raditi godinu dana...
Smije on raditi godinu dana, ali prema sadašnjem zakonu on ne smije biti na upravljačkim pozicijama godinu dana, dakle u Nadzornom odboru trgovačkih društava, ne može biti u radnom odnosu s onim poslovnim subjektima s kojima je imao poslovni odnos.
A sa svima je imao....
Nije imao sa svima. No, još postoji mogućnost da se u određenim slučajevima obrati Povjerenstvu koje može procjeniti može li ili ne može raditi. Definitivno nije da čovjek više ne može nigdje raditi. A isto tako ne mora biti na upravljačkoj poziciji odmah nakon mandata.
Ali može biti savjetnik neke velike kompanije, nije li to malo licemjerno jer nije šija nego vrat?
Ako tako gledamo, da je.
Nije li taj zakon samo neka forma koju će, ovako ili onako, premostiti?
To je standard koji je postavljen u EU, gotovo sve ga države imaju, mislim da bi bilo koretno i da ga ima Hrvatska. Da li se s time manipulira, ja u to ne mogu ulaziti. No, mislim da je bolje da postoji bar tih godinu dana, nego da uopće ne postoji.
Koliko je ona destimulirajuće za neke menadžere, sposobne ljude koji možda trebaju u Vladi ili u javnom sektoru?
Znate li nekog menadžera koji je prešao iz privatne kompanije u državni sektor?
Zdravko Marić...
Nije on bio predsjednik niti je bio član uprave.
Vjerojatno bi se sada rado vratio u neku kompaniju...
On se i može vratiti, ali u ovom trenutku ne može na upravljačku poziciju.
Druga stvar koja je neosporna jest da se briše odredba da je dužnosnik obvezan istinito prijaviti imovinsku karticu, odnosno da nema sankcije, ako neistinito prijavi imovinsku karticu?
Da. Dosad smo imali sustav redovne provjere i u redovnoj provjeri, recimo, nađemo da ste vi dužnosnik i da imate dva glisera. U trenutnom zakonu, mi vam uputimo zaključke da to objasnite, a vi to ne možete objasniti, a isprika nije "zaboravio sam". I mi potom pokrećemo postupak. Po novom prijedlogu zakona vi kažete da ste zaboravili, nadopunite to i u 15 dana stavite u karticu i mi vas ne možemo sankcionirati. Što znači da bilo kako da ispunite karticu, bila ona potpuno istinita ili neistinita, možete zaboravit što god želite u toj kartici, ako vas mi iskontroliramo i nađemo da ste nešto propustili, mi vas ne možemo sankcionirati.
Znači morate stalno kontrolirati ima li netko dva glisera...
Čak ni to pomoći. Ima tisuće kartica, ne možemo ih sve kontrolirati, a onda i kada nađemo nekoga tko ne poštuje institut imovinske kartice, ne možemo ništa.
Je li onda dužan objasniti otkuda mu dva glisera?
Pa ne baš jer se svako objašnjenje uzima kao da je u redu.
Ima li još nešto sporno nacrtu prijedloga zakona?
Tri su ključna momenta. Treći moment je taj da se traži da Povjerenstvo u 30 dana pokrene postupak. Što, s obzirom na tempo u kojem nam se odgovara na dopise, apsolutno nije moguće. Naglašavali smo da takva odredba ne ide u korist dužnosnicima jer ćemo mi morati onda pokrenuti sve predmete bez obzira imali ili ne imali podatke je li to vjerodostojno.
Što ministar Kuščević kaže na te vaše dosta logične argumente?
Ne znam. Zato što je radna skupina radila do 1. lipnja.
Nije li vas konzultirao s obzirom da ćete vi provoditi taj zakon?
Stav je ministra Kuščevića da je Vlada zakonodavac i da će oni odlučiti kako će to izgledati bez obzira što struka misli.