PROMETNI KAOS, OBNOVA... /

Najvažniji su, a najmanje vas zanimaju. Evo o čemu se sve odlučuje na lokalnim izborima i zašto ne smijete biti nezainteresirani

Građani koje smo zatekli u ovoj ulici u srcu Zagreba vrlo su svjesni što gradska vlast može

25.5.2021.
8:00
VOYO logo

Možda su parlamentarni izbori uzbudljiviji, jer odlučuju tko će sjediti u vladi, tko će donositi odluke i tko će sjediti u saboru. Možda vas više zanima tko će biti predsjednik Republike nego recimo župan ili načelnik općine. Ali činjenica je lokalni izbori najviše od svih utječu na vaš svakodnevni život. O lokalnoj vlasti ovisi kako se troši naš porez i prirez, primjerice hoće li se graditi škole i parkovi ili spomenici i fontane. O lokalnoj vlasti ovisi i kako izgledaju vaše kante za smeće, i kamo to smeće ide, mjesta za parkiranje, rupe na cesti, biciklističke staze. Zašto je važno da u nedjelju ne ostanete doma odnosno i zašto su važni lokalni izbori?

Mnogi građani čim iziđu iz svoje zgrade suočavaju se s problemima za koje je direktno nadležna lokalna vlast. Em neobnovljene fasade, em ovako parkirani automobili odmah kraj kanta za smeće i to na način da se ja kao pješak moram ovako provlačiti. O prolasku kolica sa djetetom nema ni govora.

Građani koje smo zatekli u ovoj ulici u srcu Zagreba vrlo su svjesni što gradska vlast može. Žele da konačno krenu s obnovom, da riješe prometni kaos.

"I naravno, smeće i kante koje su stvarno postale opterećenju u centru grada", istaknuo je Krešimir iz Zagreba.

"Je li to oko smeća, je li oko zelenih površina, dječjih igrališta, naravno da nam je to bitno. A sve ono što se događa gore, na to ionako ne možemo utjecati", tvrdi Zagrepčanin Robert.

Da, problem smeća jedna je od građanima najvažnijih tema. Iako se čini da je grad prepun kanti, čak i onih za odvojeni otpad, Zagreb je na začelju među glavnim gradovima Europske unije kad je recikliranje u pitanju.

Baš je ovih dana objavljen podatak da će Grad Zagreb morati platiti gotovo 9 milijuna kazne za 2019. Fondu za zaštitu okoliša, jer ne odvaja dovoljno komunalnog otpada.

I upravo to su stvari na koje gradska vlast može samostalno utjecati i rješavati probleme, ističu stručnjaci koji se godinama bave lokalnom samoupravom. I zato ih čudi što je interes za lokalne izbore uvijek najmanji.

"Lokalni izbori su za svakodnevni život građana čak i važniji od nacionalnih izbora zbog toga što se u lokalnoj samoupravi, na razini općina, gradova, pa i županija, rješavaju stvari koje vidimo svaki dan. Od prometnica, javnog prijevoza, uređenja naselja, zelenih površina, vatrogasaca, drugih službi. Dakle, na toj razini rješavaju se svakodnevni problemi građana", tvrdi Mihovil Škarica s Pravnog fakulteta u Zagrebu..

A problema u metropoli definitivno ne nedostaje. U prometu recimo svakog dana.

Ovakve situacije mi u poslu, kao i brojni građani, doživljavamo na svakodnevnoj bazi, da minute i minute provodimo u kolonama. A na njihovo smanjivanje također gradska vlast može utjecati.

Nije bolje ni kada se sjedne na bicikl. Staza možda ima više nego prije, ali kako se održavaju i koliko su povezane drugi je par rukava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Lokalni izbori /

Zašto nam je izlaznost toliko mala: 'Trebali bi svi mladi izlaziti i postati malo manje pasivni nego što jesu'

Image
Lokalni izbori /

Zašto nam je izlaznost toliko mala: 'Trebali bi svi mladi izlaziti i postati malo manje pasivni nego što jesu'

Evo, dobrog primjera biciklističkog kaosa. Upravo se vozim po dvosmjernoj stazi za bicikliste, prelazim cestu i dvosmjerne staze više nema. I tako se vozim, a da nisam siguran vozim li u pravom smjeru, i onda nakon 20-ak metara - staza nestaje.

Na takve probleme godinama ukazuje Sindikat biciklista, koji pomno prate kako europski gradovi, posebno u vrijeme pandemije, sve više prostora uzimaju autima, kako bi ih dali biciklima i pješacima.

"Najbolji primjer za to je Pariz, koji je i prije korone najavio da će zatvoriti centar grada za promet i da će se tu puno pješačiti i biciklirati, da je to dobro za ekonomsku vrijednost nekretnina, za kvalitetu života u gradu, za kvalitetu zraka, a i da se vidi taj grad, da nije zagušen od prometa", smatra Tena Šarić Rukavina iz Sindikata biciklista.

Moglo bi se to i kod nas, kao i, recimo, širiti zelene površine.

U nadležnosti lokalne vlasti su i parkovi i zelene površine kakvih, recimo, u Zagrebu ima samo 12,5 kvadrata po stanovniku, osjetno manje od europskog prosjeka, više od 18. Novi parkovi godinama se već ne otvaraju, a ovi postojeći slabo se održavaju.

I ako se nekome učinilo da u svemu što smo spomenuli ideologija ne igra nikakvu ulogu, ona je prisutna čak i na lokalnoj razini.

"Hoćete li dati prioritet parkirnim mjestima ili zelenim površinama. Hoćete li u jednom mandatu pažnju posvetiti obnovi dječjih vrtića, ili ćete raditi nešto drugo. To su sve pitanja iza kojih stoje neke vrijednosti, neke ideje", kazao je Mihovil Škarica s Pravnog fakulteta u Zagrebu.

Neke su ideje stajale i iza podizanja spomenika ili šminkanja grada fontanama. Vrijeme je, čini se, za neke nove.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo