U svijetu i u Hrvatskoj obilježava se 7. prosinca, Međunarodni dan civilnog zrakoplovstva, čiji su osnovni ciljevi širenje svijesti o važnosti civilnog zrakoplovstva za društveni i gospodarski razvoj te o jedinstvenoj ulozi Organizacije međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO) u promicanju sigurnosti, učinkovitosti i redovitosti međunarodnog zračnog prometa.
Hrvatski sindikat prometnih pilota tim je povodom uputio čestitku i odao priznanje svim sudionicima civilnog zrakoplovstva, te upozorio da je Hrvatsku u protekle četiri godine napustila četvrtina pilota.
"Važnost civilnog zrakoplovstva u gospodarstvu je neupitna, no unatoč svemu, o prirodi posla onih koji svakodnevno brinu o sigurnosti stotina putnika javnost još uvijek nije dovoljno informirana. Tako se i zanimanje pilota na komercijalnim letovima rijetko spominje, osim kad se, nažalost, dogode tragedije. U sjeni takvih tragičnih događaja ostaju stotine imena onih koji unatoč stresu i zdravstvenim rizicima posla te unatoč turbulentnim zbivanjima u svjetskom i europskom zrakoplovstvu, obavljaju svoj posao odgovorno, profesionalno, ali i s ljubavlju", stoji u priopćenju sindikata.
Pilotske plaće nisu previsoke
Česta tema je pitanje pilotskih plaća koje se smatraju, za današnje uvjete, previsokima no, treba znati da iza svakog pilota stoje godine školovanja, tečajeva, stotine, pa i tisuće letova, a svake se godine prolaze i obavezna usavršavanja znanja i tehnika letenja, ističe sindikat.
"Iako se često prikazuje u romantičnom svjetlu, zanimanje pilota izuzetno je zahtjevno, a pritom su izloženi i brojnim zdravstvenim rizicima. Dan i noć u njihovom se poslu često isprepliću promjene vremenskih zona, koje su brze i česte, zbog čega nerijetko dolazi do poremećaja 24-satnog tjelesnog ritma, a svladavanje jet lag-a pravi je izazov. Letenje je povezano i s promjenama u tlaku zraka, smanjenom količinom kisika, izloženosti zračenju, a dobro je poznato da izaziva psihološki te fizički stres", navodi sindikat.
Takvo "radno okruženje" teško je zamislivo čak i onima koji često putuju, a posebno ako uzmemo u obzir i današnje terorističke prijetnje koje nitko ne može zanemariti unatoč vrlo visokim mjerama sigurnosti, kaže se u priopćenju.
Zračni promet Europske unije trenutno je u razdoblju rekonstruiranja i borbe za preživljavanje mnogih nacionalnih avioprijevoznika. Odluka EU o zabrani subvencioniranja državnih kompanija i njihovom prepuštanju zakonima tržišta dovela je do nekih neželjenih posljedica - gotovo sve europske aviokompanije gube tržišnu utakmicu s kompanijama iz neposrednog susjedstva, od Turske, preko Bliskog istoka do Azije, zbog neravnopravne konkurencije.
Hrvatsku u protekle četiri godine napustila četvrtina pilota
Posljedično se u većini europskih kompanija smanjuje broj zaposlenih koji potom odlaze na rastuća tržišta, u pravilu azijska, čime se ponavlja scenarij koji je 50-ih godina zadesio europsko brodarstvo, ističe sindikat i upozorava da je Hrvatsku u protekle četiri godine napustila četvrtina pilota.
Europski je parlament u rujnu izglasao Europski paket mjera i strategiju razvoja zračnog prometa, koji je službeno objavljen 2. prosinca. Dokument nije zakonski obvezujući, već predstavlja preporuku Europskoj komisiji za izradu odgovarajuće regulative kojim se promovira izravno zapošljavanje kao jedini prihvatljivi oblik zapošljavanja letačkog osoblja.
"Promjene se događaju i nadamo se sretnom 'slijetanju', a svim našim kolegama ovom prilikom čestitamo Međunarodni dan civilnog zrakoplovstva te im želimo sigurnu i mirnu plovidbu našim nebom", stoji u priopćenju Hrvatskog sindikata prometnih pilota.