Europska je komisija još u prosincu 2019. osmislila projekt od zajedničkog europskog interesa zvan Important Project of Common European Interest (IPCEI), a iz njega je nastao projekt European Battery Innovation (EuBatin), za kojeg je u srijedu dodijeljeno 2,9 milijardi eura. Projektom je predviđeno otvaranje prostora za još devet milijardi eura privatnih investicija, a potpisuje ga 12 država članica, među kojima je i Hrvatska.
Iz tih zemalja dolaze čak 42 izravna sudionika, a među njima je tvrtka Rimac Automobili, koja će se baviti razvojem baterijskih sustava. Sudionici su podijeljeni na još tri grupe koje se bave sirovim i naprednim materijalima, baterijskim ćelijama te recikliranjem i održivošću. Vlada i European Battery Alliance, organizacija pod čijim se okriljem ovaj projekt provodi, u svojem priopćenju nisu precizirale čime će se točno Rimac Automobili baviti, ali su zato u tvrtki spremni otkriti detalje.
"Cilj integriranog projekta razvoj je novih tehnologija u području baterija, a Rimac Automobili sudjeluju u radnom paketu koji se tiče razvoja baterijskih sustava. Provodit ćemo tri istraživačko-razvojna projekta u cilju razvoja tri nova proizvoda baterijskih sustava za autoindustriju. Dio projekta čini i primjena inovacija procesa u probnoj proizvodnji, uključujući automatizaciju, digitalizaciju i primjenu metoda Industrije 4.0 koji su potrebni za realizaciju projekata istraživanja i razvoja, kao i naknadnih aktivnosti u smislu ispitivanja, izrade prototipa i njihove tehničke verifikacije prije same proizvodnje. Očekuje se da će sudjelovanje u europskom lancu vrijednosti baterija omogućiti daljnju optimizaciju procesa tvrtke kako bi dodalo vrijednost njezinim krajnjim proizvodima. Također, ne manje važna korist ovog projekta bila bi razmjena znanja među industrijskim partnerima duž lanca vrijednosti, što će donijeti pozitivan zamah zajedničkim istraživačkim i razvojnim aktivnostima i budućim aktivnostima", pojasnila je za VečernjiAntonija Mršić Radas, voditeljica odjela EU financiranja i odnosa s javnim institucijama Rimac Automobila.
Istaknuta pozicija u proizvodnji
European Battery Alliance je osnovao u listopadu 2017. sadašnji potpredsjednik Europske komisije Maroš Šefčović s ciljem da se svim građanima EU-a omogući sigurniji promet, ekološki prihvatljivija vozila te tehnološka rješenja bolje održivosti. Jedan od načina postizanja tog cilja je stvaranje kompetitivnog i održivog lanca za proizvodnju baterija za automobile, čije bi tržište do 2025. trebalo doseći vrijednosti od 250 milijardi eura. Iz Rimac Automobila poručuju kako imaju vrlo jaku poziciju u razvoju i proizvodnji najzahtjevnijih i tehnološki najizazovnijih baterijskih sustava.
"Doprinos tvrtke Rimac automobili u ovom lancu vrijednosti popunjavanje je tehnološke praznine u segmentu baterijskih sustava, posebno primijenjenoj na industriju električnih vozila, koju tržište trenutačno ne primjenjuje zbog rizične prirode novih tehnologija i dugotrajnog procesa od koncepta do tržišne primjene. Stoga će projekt pridonijeti uspjehu u održavanju učinkovite tržišne strukture jačanjem kapaciteta Rimac Automobila kao ključnog segmenta u europskom i hrvatskom gospodarstvu", rekla je Mršić Radas.
Angažiranje struke i novih zaposlenika
Iako će sve do formalnog potpisivanja ugovora o dodjeli potpora, njihov iznos biti nepoznat, moguće je da će biti potrebno angažirati i dodatne snage iz znanstvene zajednice ili gospodarstva. "Pri provedbi projekta tvrtka će imati povećanu potrebu za uslugama i materijalima, što će rezultirati neizravnim uključivanjem dobavljača u projekt. Jedna je od projektnih aktivnosti i uključivanje znanstvene zajednice radi jačanja baze znanja o tehnologijama vezanim uz baterije. Također, planiramo organizirati radionice i predavanja za studente u suradnji s fakultetima, financirati doktorske studije te izraditi prijedloge novih obrazovnih programa kako bismo i formalno obrazovali kadrove za razvoj ove industrije. Jedna je od aktivnosti na projektu i osnivanje inkubatora za startupe što će pružiti lakši pristup mladim tehnološkim tvrtkama ekosustavu baterija", tvrdi Mršić Radas.
Osnivač i direktor, Mate Rimac, je prilikom objave ulaska u projekt istaknuo razvojni put svoje tvrtke koja se sada nalazi rame uz rame s nekima od najvećih imena svjetske autoindustrije. "Mi smo ponosni što sudjelujemo u ovako važnom i opsežnom projektu uz velika imena industrije te što Hrvatsku stavljamo na mapu automobilske i baterijske industrije. U samo 10 godina stvorili smo gotovo 1000 radnih mjesta u Hrvatskoj – za razvoj i proizvodnju električnih automobila i baterijskih sustava", rekao je.
No, projekt bi mogao otvoriti i dosta novih radnih mjesta. "Rimac Automobili konstantno rastu. Samo smo tijekom 2020. godine zaposlili više od 300 novih kolega. Takav trend očekujemo u budućnosti bez obzira na ovaj projekt. Specifično za potrebe spomenutog projekta očekuje se zapošljavanje 340 novih zaposlenika u razdoblju od tri do četiri godine, većinom inženjera", zaključila je Mršić Radas.