Zaključeno je ono što se tjednima nagađalo: Hrvatska kupuje rabljene izraelske borbene avione. 12 aviona koštat će nas oko tri milijarde kuna. Za šefa oporbe to su stare kante, dok je za vojne krugove najvažnije da Hrvatska ima borbene avione.
Između četiri ponude, izabran je izraelski F-16 Barak, dok su ispale su one SAD-a, Grčke i Švedske, a Južna Koreja je odustala, kažu u Ministarstvu obrane gdje stižu čestitke.
Prvi veliki intervju nakon odluke potpredsjednik Vlade i ministar obrane DamirKrstičević dao je RTL-ovoj Ivani Franić.
Gospodine Krstičeviću, koji su kriteriji bili ključni da se izraelska ponuda smatra najboljom za borbene avione?
Jučer je donijeta povijesna odluka, odluka o zadržavanju sposobnosti nadzora nad zračnim prostorom, odluka zadržavanja borbenog zrakoplovstva. To je veliki dan za Hrvatsku vojsku. Danas kroz taj višenamjenski borbeni avion mi dobivamo sigurnost koja je potrebna i za buduće generacije.
Naši ključni kriteriji su bili sposobnost aviona, strateško partnersko s državom jer je projekt vrlo složen, financijska domena jer moramo imati razumijevanje i za školstvo, zdravstvo, poljoprivredu - odluka mora biti odgovorna, priuštiva. Jasno, Izrael je partner koji će investirati u hrvatsko gospodarstvo i otvoriti radna mjesta.
Znači nije bilo bitno da bude najjeftinija ponuda...
Bili su bitni svi parametri. Mi sada koristima zrakoplov druge generacije, a moramo doći do zrakoplova četvrte generacije. Željeli smo imati državu, u ovom slučaju struka smatra da država Izrael nam daje mogućnost i investicija i da nam bude mentor, koji će nas voditi. Izrael nam daje operativno iskustvo. Naši mladi piloti bit će u prilici letjeti s najboljima i najiskusnijima u svijetu.
Zašto su u istom natječaju bile otvorene ponude i za nove i za rabljene ponude, otvara li to prostor kritičarima?
Kritičara uvijek nema i bit će ih, mi smo demokratska država. I u Domovinskom ratu je bilo kritika: zašto obrana ovakva, zašto napad na Knin je išao s jednog a ne drugog prostora. Vidjeli ste da smo izabrali i kad smo oslabađali zemlju ono što je najbolje. Naš san je 2020. kad Hrvatska prvi put predsjeda Europskom unijom i slavi 25 godina od Oluje imati na hrvatskom nebu, u rukama hrvatskih pilota imati dva borbena aviona, 2021. imati njih šest, a 2022. još četiri. To je naša obaveza prema budućim generacijama.
Ovi avioni će za deset godina biti stari jednako kao naši MiG-ovi sada, znači li to da ćemo za 15-ak godina morati ići u isti ovakav proces?
Kad pogledate kontekst cijene: ponuda Izraela 3 milijarde kuna, ponuda Švedske 8,5 milijardi kuna - to su dva Pelješka mosta. U ovoj odluci moramo voditi računa o trenutnoj ekonomskoj situaciji u Hrvatskoj. Uvijek će biti dvojba: stari ili novi. Ali danas je general Tus rekao da je F-16 izvrstan zrakoplov, Grippen je izvrstan zrakoplov. Međutim, kad sagledamo sve, smatramo da smo uzeli odličan zrakoplov. Uzimamo sate lete, da godišnje taj zrakoplov treba letjeti 100 sati, 25-30 godina, dakle ukupno 3.000 sati. Rumunjska je uzela F-16, stariju varijantu. Pitaju sam jučer njihovog ministra, kaže da su zadovoljni i žele uzeti 36 komada još.
Susjedna Srbija naveliko se hvali MiG-ovima 29, hoće li hrvatska biti najbolje opremljena vojska na ovom teritoriju?
Nama nije namjera naoružavati se radi bilo koga. Ovaj avion je u funkciji odvraćanja, mira i sigurnosti. On nam otvara mogućnost da Hrvatska sutra daje Air Policing i za druge države u susjedstvu. Možda sutra za Crnu Goru ili Albaniju. Dakle otvara se puno prilika za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Hrvatsku vojsku.
Što strateška suradnja s Izraelom konkretno znači?
Tu je aktivnost oko Zrakoplovno-tehničkog centra, uvijek ga se može unaprijediti, tu je tvornica streljiva, zatim regionalni centar za borbu protiv dronova, regionalni centar za cyber, ulaganje u napredne sustave u poljoprivredi, energetici. Otvara nam se jako puno prostora da ovo ne bude samo trošak, nego investicija. To upravo želimo, na temelju naučenih lekcija do sada. I ja sam uvjeren da će tako biti.