A kako bi se moglo zadržati i motivirati konobare? Oni kažu, većim napojnicama. No problem je što ih ne mogu dobiti od gostiju koji plaćaju karticama, jer takva napojnica nije zakonski regulirana.
Prema slobodnoj procjeni riječ je o izgubljenim milijunima diljem jadranske obale. Ugostitelji iz Nina tvrde da je problem lako premostiti, ali samo uz pomoć dobrih zakonskih rješenja.
Osmijeh mu ne silazi s lica dok poslužuje goste iako je prošle sezone izgubio između 15 i 20 tisuća kuna napojnica. Nije da gost nije htio nagraditi njegovu ljubaznost, već je plaćao karticom. A tada od napojnice nema ništa.
"Svakodnevno se nalazim u situaciji da moram odbiti preko sto kuna stranaca koji žele meni ostaviti napojnicu, a nisam u mogućnosti dobiti tu njihovu dobru volju“, rekao je konobar Tomo Ivanov.
Gosti sve češće plaćaju karticama, a ne gotovinom. I svuda osim u Hrvatskoj tako mogu dati i napojnicu.
Ugostitelji iz Nina tražili su od porezne uprave i Hrvatske obrtničke komore rješenje kako bi isplatili svoje radnike. Odgovori im nisu puno pomogli.
"Jednostavno ne postoji model legalni ni dan danas, ali kad bi se uspjelo nešto iskombinirati država bi uzela nekih 60 posto. Koji bi mi poslodavci morali platiti, tako da bi konobaru ostalo 40 posto od svega toga", izjavio je Marijan Jurišić, suvlasnik pizzerije u Ninu.
Oni su ponudili rješenje, a predlažu i niži porez. I tada bi, kažu, svi bili na dobitku, i država i njihovi radnici.
"Uvela bi se stavka TIP na račun tako da bi se mogao otkucati tip na račun koji gost želi dati kao nagradu tako da bi slip bio identičan kao na računu što bi bilo zakonski u redu, ne bi stvaralo viškove ili manjkove. Na kraju mjeseca svaki blagajnik konobar ima mjesečni izvještaj na kojem se vidi koliko je bilo tipa na njegov račun i mi tražimo model da se svakome konobaru taj novac isplati na njegovoj plaći", rekao je Oleg Glavan, suvlasnik pizzerije u Ninu.
U razgovoru s ministrom financija HDZ-ova saborska zastupnica Grozdana Perić obećala je da će uskoro pronaći neki model. U međuvremenu, riječ je o milijunskim gubicima. Ne samo za one koji rade u uslužnim djelatnostima, nego u cjelokupnoj potrošnji.