Ne treba biti osobiti ekspert da bi bilo jasno da su zagrebački mostovi loše održavani, a na taj su problem u više navrata upozorili i Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja, ali i Državni inspektorat. No iz Grada opetovano ponavljaju da nema razloga za brigu, nema opasnosti za građane, mostovi su sigurni, a gradonačelnik najavljuje iluminaciju.
- Ovo je obnovljeni Most slobode?! Svuda hrđa, cijevi omotane krpama, dijelovi mosta već su otpali
- Bandić: 'Za četiri godine svi mostovi na Savi bit će kao oni u Parizu ili Budimpešti'
Za četiri godine svi mostovi na Savi bit će kao oni u Parizu ili
Budimpešti, poručio je prvi čovjek grada čiji mozaik uvelike čine
raspadnuti mostovi i pothodnici uz pregršt smeća na ulicama i
zrak upitne kvalitete, a sve garnirano prometnim gužvama kojih bi
bilo manje da je mostova više. Poput Jarunskoga mosta, a taj
samo što nije - ne zaboravimo, Milan Bandić ga
je najavio za 2021.
Doduše, taj se kapitalac spominje u gradskim planovima i
priželjkuje među strukom i građanima već godinama, baš kao i
cjelovita obnova postojećih zagrebačkih mostova koja nikako ne
dolazi na red zbog čega bi posljedice jednom mogle biti
kobne.
Milan Bandić (Davor Puklavec/PIXSELL)
- Zagreb trese 'rotormanija', stručnjaci poručuju: 'Samo neka se širi. A kad će Jarunski most?'
- Nakon sastanka svi se pitaju: Što su se točno dogovorili Plenković i Bandić i koliko će to građani platiti?
Kada se prije nekoliko mjeseci urušio dio Savskog mosta, luda je sreća da nije bilo žrtava. Baš kao ni prilikom višegodišnjeg otpadanja betonskih obloga s Mosta slobode na ceste kojima građani i građanke svakodnevno prolaze, bilo pješice, bilo na biciklu ili u automobilu, ili djeca na putu do škole. A s obzirom na to kada je izgrađen (1959.) i da od onda na njemu nije bilo radova, nisu rijetki oni koji propituju može li taj most podnijeti ogromno opterećenje kojem je izložen imajući na umu to da je eksploatacijski vijek uvjetovan redovitim održavanjem.
A Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja već više od dvije godine čeka da mu Grad Zagreb dostavi tražene planove i programe održavanja građevina. Naime, 2016. i 2017. bile su rađene analize stanja mostova i tada je utvrđeno da svaki od njih ima ozbiljnih problema jer se kontinuirano ne održavaju.
- VIDEO Netko je mogao stradati: Na Savskom mostu u Zagrebu otvorila se rupa duga tri metra
- Savski most je nedavno obnovljen, a stanje mu je katastrofalno: 'Ležajevi su potpuno truli, krpa se ...'
Da sanaciju u većoj ili manjoj mjeri treba čak šest od osam
savskih mostova - Podsusedski most, Most slobode, Jadranski most,
Most mladosti, Domovinski most i stari Savski most, službeno je
utvrđeno nakon što je početkom 2018. IGH konačno završio
šestogodišnji glavni pregled svih zagrebačkih mostova.
Državni inspektorat od lipnja 2019. do danas izvršio je sukladno
planovima inspekcijskih nadzora nadzore Savskog mosta, Mosta
slobode, Podsusedskog mosta, Domovinskog mosta i Jankomirskog
mosta, a u tijeku prikupljanje dokumentacije za obavljanje
inspekcijskih nadzora Mosta mladosti i Jadranskog mosta.
''U provedenom nadzoru Savskog mosta utvrđeni su propusti u održavanju mosta kod kojeg je uslijed neredovitog i nedovoljnog održavanja došlo do oštećenja i to posebno na dijelu pješačkih staza mosta. Zbog toga je vlasniku građevine Gradu Zagrebu izdan nalog da se onemogući korištenje pješačkih staza mosta, a s obzirom na utvrđena oštećenja protiv vlasnika građevine pokrenut je inspekcijski postupak donošenjem rješenje kojim je vlasniku naređeno otklanjanje oštećenja. Prema tom rješenju vlasniku građevine teče rok u kojem je dužan izvršiti rješenje, odnosno otkloniti utvrđena oštećenja'', poručili su za Vijesti.hr iz Državnog inspektorata.
Naveli su i da je ''u ostalim provedenim inspekcijskim nadzorima Mosta slobode, Podsusedskog mosta, Domovinskog mosta i Jankomirskog mosta, a na temelju vizualnog pregleda stanja te predočene dokumentacije koja se odnosi na održavanje građevina, utvrđeno je da su na svim građevinama nastala oštećenja koja je potrebno otkloniti u sklopu radova izvanrednog održavanja''.
Podsjetimo, redovito održavanje građevine obuhvaća provođenje
skupa preventivnih mjera koje se provode prema prethodno
utvrđenom planu i programu kako bi se trajno zadržala primjerena
uporabljivost građevine tijekom njezina trajanja, a odgovornost
leži na vlasniku građevina koji je dužan pravovremeno osigurati
potreba sredstva za izvedbu radova.
''Cijeni se da su redovito održavane građevine sposobne izdržati
sva opterećenja predviđena u procesu projektiranja, posebno u
slučaju pojave ekstremne situacije kao što je potres. Stoga se
samo redovito održavane građevine, a što je potrebno planirati u
dužem razdoblju, mogu smatrati sigurnima za korištenje. Time se
bitno pridonosi smanjenju nepredviđenih troškova koji se
pojavljuju kada je potrebno vršiti radove na izvanrednom
održavanju, za što je najbolji primjer upravo događaj na Savskom
mostu kada se zbog neodržavanja urušio dio pješačke staze mosta,
pri čemu, na sreću nije bilo žrtava. Pretpostavlja se da do
urušavanja konstrukcije ne bi došlo da su se radovi održavanja
provodili prema planu i programu održavanja, odnosno oštećenje bi
se na vrijeme saniralo iz planiranih i rezerviranih sredstava
gradskog proračuna. Time bi Grad Zagreb ujedno postupio pažnjom
dobrog domaćina'', istaknuli su iz Ministarstva graditeljstva za
Vijesti.hr
Kao što smo već pišući o mostovima i sami višekratno upozoravali, uz Savski most upravo je Most slobode - uz naglasak na pitanje sigurnosti, a ne estetike - najčešće punio medijske stupce i minute s obzirom na učestalo ispadanje i otpadanje kamenih blokova i betonskih rubnjaka, raspadnute upornjake, hrđavu ogradu, čiji dijelovi ponegdje i nedostaju, rupe na stepenicama ili izbijene komade stuba.
Iako je na tom mostu prije nešto više od mjesec dana završena prva od četiri faze sanacije, mnoge građane su zgrozile fotografije koje pokazuju njegovo loše stanje i rijetko je kome jasno zašto se prvo krenulo u 'kozmetičke zahvate', a sad se opet najavljuje i svjetlosna dekorativa mosta čiji izgled 'ispod površine' odnosno luk duboko zabrinjava.
''Što ako se sutra dogodi veliki razorni potres u Zagrebu, zašto nisu rekonstruirani temeljni nosači u luku Mosta slobode?'', upozorio je već više puta državni tajnik u Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja Željko Uhlir, a i prošle je godine upozorio: ''Most slobode više desetaka godine nije održavan, došlo je do velikog propadanja materijala, odnosno čelika u dijelovima ležaja, upornjaka, tako da je jedna strana ‘sjela’ i zdrobila čitav dio konstrukcije''.
Iz Grada odbacuju tvrdnje Ministarstva da zagrebački
mostovi nemaju plan i program održavanja i
opet uvjeravaju da nema razloga za brigu.
''Sljedeća faza sanacije Mosta slobode je u tijeku. Trenutno je u
postupku odabir projektanta za projekt sanacije lučnog mosta
preko Save'', istaknuo je za Vijesti.hr pročelnik Ureda za
prostorno uređenje, izgradnju Grada Zagreba, graditeljstvo,
komunalne poslove i promet Dinko Bilić.
(RTL / PIXSELL)
Most slobode na Savi, otvoren početkom rujna 1959. godine,
središnji je zagrebački most i važna komunikacijska veza Novog
Zagreba s ostatkom grada. Konstrukcija mosta ima oblik plitkog
luka, a projektant Mosta slobode je Krunoslav Tonković po čijem
je projektu 1958. godine izgrađen Jankomirski most. U vrijeme
dok se most gradio bio je najrazvijeniji projekt toga doba.
Podsjetio je da je na Mostu slobode u sklopu prve faze izvršena sanacija nogostupa, vijenaca, pješačkih ograda i konzola nogostupa te je zbog unapređenja sigurnosti svih korisnika objekta, postavljena zaštitna odbojna ograda, a ukupna vrijednost investicije iznosila je 21.500.000 kuna bez PDV-a.
''U 2018. godini dovršen je projekt druge faze sanacije Mosta slobode što uključuje zamjenu prijelaznih naprava na predmetnom cestovnom objektu. Radovima će se pristupiti po završetku javnog nadmetanja za izvođača, a javno nadmetanje za navedene radove predviđeno je u tekućoj proračunskoj godini. Pri završetku je javno nadmetanje za izradu projektno-tehničke dokumentacije treće faze sanacije Mosta slobode s potrebnim istražnim radovima, a kojim se planira izrada potrebne dokumentacije za sanaciju čeličnog mosta iznad Save i upornjačkih prostorija'', pobrojao je Bilić.
''Unatoč lošem izgledu mosta zbog oštećenja ukrasnih mramornih blokova kojima su obložene upornjačke prostorije i upornjaci mosta, nosivost i funkcionalnost mosta, odnosno mehanička otpornost i stabilnost mosta nisu ugroženi jer navedeni mramorni blokovi nisu nosivi elementi. Međutim, zbog vremenske degradacije potrebno ga je sanirati u cijelosti. Napominjemo i to da je sama čelična nosiva konstrukcija u dobrom stanju te se njena oštećenja svode na mjestimične korozije i dotrajalu antikorozivnu zaštitu'', istaknuo je pročelnik Ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada Zagreba, graditeljstvo, komunalne poslove i promet.
Što se tiče posljednje završne faze sanacije, ona se odnosi na radove održavanja pristupnih vijadukata mosta, a to za sobom povlači i pitanje zatvaranja mosta za promet. Kada smo Bilića upitali o toj mogućnosti, kazao nam je da je o tome s obzirom na to da je za posljednju fazu sanacije u tijeku postupak odabira projektanta, rano govoriti, međutim, ''s obzirom na radove koji se očekuju, u nekom trenutku će biti potrebno zatvoriti dio mosta kako bi se moglo pristupiti radovima na kolničkoj konstrukciji''.
(RTL / PIXSELL)
Prije početka radova provest će se komisijski očevid na kojem će se utvrditi sve bitne činjenice za regulaciju prometa, a građani će o tome biti na vrijeme obaviješteni, obećao je Bilić, no oko troškova, kako za Most slobode, tako i za ostale mostove, nije bio decidiran.
''U proračunu za 2020. u planu je obnova južnog prilaznog vijadukta Mosta mladosti, Savskog mosta, Domovinskog mosta, južnog prilaznog vijadukta Jadranskog mosta, zamjena prijelaznih naprava na Jankomirskom mostu, Jadranskom mostu i Mostu slobode. Projekti za navedene sanacije su završeni ili se završavaju. Stvarni troškovi će biti poznati nakon provedenog postupka javne nabave'', naglasio je Bilić.
U zadnjih nekoliko godina, ističe, obnovljeni su svi stupovi na Podsusedskom mostu, zamijenjene su prijelazne naprave na čvoru Jarek, na nadvožnjaku Hrašće, nadvožnjaku na Držićevoj aveniji (II. nivo), nadvožnjaku Selska, obnovljen je i II. nivo petlje na Držićevoj aveniji te su obnovljene pješačko-biciklističke staze na Mostu slobode.
O kvaliteti nekih spomenutih radova već se raspravljalo u javnosti, a još više zabrinjava i što nije Zagreb jedini problematičan po pitanju održavanja infrastrukture, naime, plan održavanja mostova nikako da izroni i kod niza drugih hrvatskih gradova. Ipak, čini se da se probudio Grad Split, koji je Ministarstvo obavijestio da je u sklopu proračuna za izradu programa održavanja komunalne infrastrukture za 2020. predvidio izradu traženog plana i programa za naredno petogodišnje razdoblje.