provincija u radijskom eteru /

Koliko je vjerodostojna lista najizvođenijih hrvatskih glazbenika?

Image
Foto: RTL

Muzikologinja sa Sveučilišta u Rijeci Diana Grgurić kaže da joj nije jasan poredak izvođača koji se godinama uglavnom ne mijenja, a na listi su neka imena s dvojbenom popularnošću, dok su neke izvođačice koje 'haraju' estradom, poput Severine i Rozge, na vrlo niskim mjestima.

29.6.2014.
11:36
RTL
VOYO logo

Rang lista slušanosti glazbe u Hrvatskoj, kojom godinama vladaju Oliver, Toni Cetinski i Gibonni, u dijelu stručne javnosti izaziva sumnju u svoju vjerodostojnost.

Prema podacima Hrvatske udruge za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP), temeljenim za prošlu godinu na 14,9 milijuna izvođenja koja su prijavile hrvatske radijske i TV postaje, i dalje je, sve od 2008. godine, najslušaniji izvođač Oliver Dragojević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za to vrijeme drugo mjesto pripada Toniju Cetinskom, a treće Gibonniju, osim 2011. kad su njih dvojica zamijenili mjesta. Nije poznato koliko je koji od njih puta bio izvođen i koliko je stanica prijavilo emitiranje skladbi.

Image
Foto: Petar Glebov/PIXSELL

Sastav rang liste

Tri godine uzastopno na trećem i četvrtom mjestu smjenjivali su se Nina Badrić i Parni valjak, osim 2008. godine kad je četvrto mjesto umjesto Parnog valjka držao Toše Preoski, makedonska pop zvijezda koja je tragično završila svoj život u prethodnoj godini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Slušanost od petog do desetog mjesta godinama drže Prljavo kazalište, Neno Belan, Crvena jabuka, Magazin i Massimo, osim 2010. kad je umjesto Massima osmo mjesto zauzeo Toše Proeski, a 2008. šesto mjesto Giuliano. Podaci za 2009. nisu usporedivi jer su dani samo abecednim redom.

Najbrojniju skupinu čine izvođači iz Dalmacije, od 22 do 20 njih, s tendecijom smanjenja, a potom izvođači iz ostatka Hrvatske, čiji se broj također smanuje s 24 na aktulanih 18.

Izvođači s engleskog govornog područja čine treću skupinu s između 9 i 12 izvođača, osim 2008. kad je na listi bila samo Madonna, tek na 27. mjestu.

Najmanja skupina su izvođači s područja bivše Jugolavije, koje svih godina predstavlja samo Toše Proeski, osim 2008. kad su se na rang listu slušanosti probili još Leo i Kemal Monteno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vjerodostojnost liste upitna

Dio stručne javnost sumnja u vjerodostojnost rang liste, odnosno da ona vjerno odražava glazbeni ukus hrvatske publike.

Muzikologinja sa Sveučilišta u Rijeci Diana Grgurić kaže da joj nije jasan poredak izvođača koji se godinama uglavnom ne mijenja, a na listi su neka imena s dvojbenom popularnošću, dok su neke izvođačice koje 'haraju' estradom na vrlo niskim mjestima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Primjerice, Severina se, gledano od najnovije rang liste prema starijima, nalazila na 19., 21., 27. i 28. mjestu, a Jelena Rozga tek na 35., 45. i 36., što je lošije od riječke pop grupe E.N.I, koja se nalazila na 39., 34., 24. i 33. mjestu.

"Meni to nije jasno. Ne razumijem taj poredak", kaže docentica Grgurić dodajući da bi voljela biti upoznata s metodom obrade glasova.

Image
Foto: RTL

Iz HUZIP-a kratko odgovaraju da je rang lista napravljena temeljem mjesečnih izvještaja radio i TV postaja o emitiranju glazbenih djela, što je svaka postaja obvezna dostavljati HUZIP-u po Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima.

Kao i kod svake rang liste, konačan poredak ovisi o realnom broju emitiranja glazbenih djela svakog pojedinog izvođača, rekli su.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Glazbeni kritičar Aleksandar Dragaš smatra da je lista u velikoj mjeri 'nažalost vjerododostojna', ali ona nije odraz ukusa publike nego prvenstveno odluka radijskih i TV urednika.

"Naprosto, takvi podaci pristižu HUZIP-u jer danas veliki broj radijskih stanica ima kompjutersko emitiranje i na kraju dana urednik pritisne enter koji mu izlista točan broj emitiranja", kaže Dragaš.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Diani Grgurić čini se, primjerice, nelogičnim da na rang listi slušanosti uopće nema glazbenog dvojca 2Cellos koji su osvojili svijet i kojima je to ovih dana priznato odlikovanjem Redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića za kulturu.

Kako evidentirati popularnost i izvođenost na internetu, Youtubeu, društvenim mrežama i novim medijima, pita riječka muzikologinja.

Za tu rang listu uzimaju se u obzir samo prispjeli izvještaji o emitiranju od radio i TV postaja, dok se 'klikovi' na Youtube-u i sl. ne računaju, kažu u HUZIP-u.

Image
Foto: RTL

Odnosi: rang lista - Porin

Upitnost rang liste naglašava i njezino povremeno veliko odstupanje od nagrada za Porin, koje su realan odraz interesa publike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Primjerice, lani je nagrada Hit godine na Porinu pripala Općoj opasnosti, koja je ove godine na 53. mjestu, dok je na prošlogodišnjoj listi uopće nema. Isto tako, na rang listu se nije probio ni ovogodišnji dobitnik Hita godine Marko Perković Thompson.

Također, na listi nisu ni Majke i Goran Bare, koji su bili su Hit godine na Porinu 2012., dok je Jelena Rozga, koja je osvojila Hit godine 2011., na rang listi te godine tek na 36. mjestu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Porin je diskografska nagrada koja ovisi isključivo o volji glasačkog tijela Porina i nema nikakve veze sa brojem emitiranja glazbenih djela na radio i TV postajama, odgovaraju u HUZIP-u.

Dragaš kaže da se u većini drugih slučajeva može uspostaviti korelacija između rang liste i Porina, pa je lista, na neki način, pokazatelj ziheraškog ponašanja glazbenih urednika postaja, osobito onih koji ovise o marketingu, te igraju na sigurno. Kod nas je većina radijskih postaja neformatirana i to je cijena koju vidimo na rang listama, smatra on.

Diana Grgurić ocjenjuje kako je takav pristup učinio hrvatsku scenu statičnom, na njoj se 20 godina ništa ne mijenja. Hrvatska popularna glazba ne uvažava globalizacijske procese koji su se među prvim pojavili upravo u popularnoj glazbi, kaže Grgurić ocjenjujući to nevjerojatnim.

Dragaš pak zaključuje da smo 'u devedesetima svjesno išli na to da pretvorimo Hrvatsku u provinciju' i da se to sada vidi na našim glazbenim rang listama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo