Stručna ekspertiza spornog testa iz hrvatskog jezika na državnoj maturi koju je provela radna skupina potvrdila je da su mnogobrojne pritužbe maturanata bile osnovane. Analiza je otkrila čitav niz propusta, od uputa za rješavanja testa do konkretnih zadataka, rečeno je na konferenciji.
Ministar Željko Jovanović preporučit će nadležnom Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja da prouči zaključke Povjerenstva i donese takve odluke kojima niti jedan učenik neće biti oštećen. No, kazao je i da neće poništavati ispitna pitanja, ali će po završetku mature zatražiti izvješće o radu spomenutog Centra, koji je, kazao je Jovanović, "pun kadrovskih i drugih problema".
Autorima testa Jovanović posebno zamjera nekritičnost, a argument da grešaka uvijek ima, smatra neprihvatljivim. Odbacio je prozivanja Sindikata da je ovo medijska hajka i tvrdi kako nema trunke politiziranja. "Nakon detaljnog izvješća Nacionalnog centra, netko će morati snositi odgovornost za pogreške", rekao je ministar.
Osnovnha razina podjednako teška kao i viša razina
Radnu skupinu koja je pregledala test vodili su Marko Alerić, docent na Odjelu kroatistike Filozofskog fakulteta u Zagrebu i umirovljeni profesor Dragutin Rosandić. Zaključili su da je test osnovne razine podjednako težak, ako ne i teži od testa više razine, da se zadaci iz književnosti premalo odnose na književno-teorijsko i povijesno znanje učenika. Mnoga od njih nisu u korelaciji s onim što učenici trebaju znati u redovnoj nastavi i, upozorili su, previše zalaze u područje psihologije i zahtijevaju razumijevanje psiholoških karakterizacija likova. Zamjeraju i što testovi nisu imali rječnik manje poznatih riječi i pojmova jer su mnogi tekstovi na arhaičnom čakavskom dijalektu.
Konkretno, radna skupina ima primjedbe na pitanja pod brojevima 7, 16, 23, 35, 39, 51 i 59 u testu više razine. Primjedbe se uglavnom odnose na činjenicu da je ponuđeno više odgovora koji bi mogli biti točni. Na osnovnoj razini sporna su pitanja pod brojevima 2, 15, 16, 18 i 22. U gotovo svim pitanjima nudi se više odgovora koji mogu biti točni, dok kod pitanja pod rednim brojem 18 nije dovoljno jasno koju bi stilsku figuru učenici morali identificirati, prenosi Novi list.
Da je 18. pitanje u testu osnovne razine bilo nerazumljivo, složili su se i u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Za pitanje broj 18, kao i za 35. pitanje za višu razinu, priznali su jedan bod.