Dva fakulteta, jedna tvrtka i jedno brodogradilište pokrenuli su nesvakidašnji projekt. Žele izraditi jedrenjak kojeg će, osim vjetra, pogoniti još jedan obnovljivi izvor energije - struja. Projektant Mislav Brlić iz tvrtke DIV MES odlučio je osuvremeniti turistički brod na način da zadrži razinu komfora i poveća održivu upravljivost te smanji zagađenje.
"Ideja jedrenjaka pripada DIV grupi, u okviru kojeg je DIV MES koji projektira i Brodosplit koji gradi brodove. Postojeći jedrenjak Klara su htjeli osuvremeniti i zato su nas kontaktirali da im pomognemo oko električnog pogona, a FESB Split ima zadatak oko jedara i vjetroturbina", rekao je za RTLŽeljko Hederić, predstojnik Zavoda za elektrostrojarstvo, voditelj Laboratorija za električne strojeve i hibridne pogonske sustave na osječkom Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku (FERIT).
Oranje mora
Jedra nisu najjednostavniji pogon prilikom, primjerice, manevara u luci, stoga i takvi brodovi moraju imati rezervnu varijantu. Rješenja za e-jedrenjake već postoje, ali ovaj se domaći proizvod od njih razlikuje po tome što će hibridnom tehnologijom prikupljati energiju vjetra, ali i sunca.
"Hidrokinetičku energiju vjetra i mora pretvarat će u električnu energiju. To za sada nitko nije napravio u ovakvim dimenzijama. Pored toga što je ovaj jedrenjak predstavnik najljepše slike o plovidbi morem, ovakav dizajn prema dostupnim podacima dat će najveći jedrenjak s električnim pogonom i hibridnim sustavom prikupljanja energije vjetra i sunca", pojasnio je Hederić.
Električni će pogon na ovome brodu imati dvostruku ulogu. Naime, osim za pokretanje broda kada nema vjetra, služit će i kao generator, ponajprije kinetičke energije vjetra, koju će potom pretvarati u električnu energiju koja će služiti za punjenje baterije.
"Ideja je da vjetar daje više energije od potrebne za pokretanje broda, te da se reverzibilnim brodskim vijkom brod koči, odnosno da se poput hidroelektrane relativna brzina mora u odnosu na brod pretvara u električnu energiju", pojasnio je Hederić i dodao da ova ideja "oranja mora", uz energiju iz vjetroturbina i fotonaponske ćelije na krovu kabina, daje sustav punjenja baterija iz svih dostupnih izvora koje jedrenjak ima na moru.
Preobrazba domaće industrije
Napomenuo je i da se svijet okreće prema električnim pogonima, automatizaciji i obnovljivim izvorima energije u pomorskom transportu. Razvoj domaćeg e-jedrenjaka započeo je u veljači prošle godine, a njegov se dovršetak očekuje 2023, kada bi brod trebao i zaploviti, ali samo na testiranjima.
"Već tijekom ove godine očekuje se početak izgradnje dijelova tog broda koji je volumenom veličine četverokatnice, duljine preko 65 metara trupa, visine jarbola preko 30 metara. Glavni doprinos e-jedrenjaka jest promociji turizma u smislu krstarenja Jadranom, ali i Mediteranom, čak i za prekooceanska krstarenja. Godinama pričamo o brodogradilištima kao teretu, a sada bi ona mogla postati generator industrijske preobrazbe u Hrvatskoj. Dizelski brodovi transportiraju ogromne količine tereta, ali i pridonose kao možda najveći zagađivači. Transformacijom na obnovljive i ekološki prihvatljive pogone razvijat će se cijeli spektar prateće industrije", poručio je Hederić.