Dvije godine i mjesec dana nakon zagrebačkoga te godinu i četiri mjeseca nakon petrinjskog potresa, ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Ivan Paladina predstavit će plan ubrzanja obnove potresom pogođenih područja.
Detalje je otkrio na konferenciji za medije u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu.
"Aktivnosti ovog plana neće usporiti dosad počete procese. Sve aktivnosti i procesi u ministarstvu te u provedbi ugovora će se nastaviti svojom dinamikom, dok će se budući procesi ubrzati. Nitko od naših građana neće biti zakinut. Radimo na tome da svi građani smješteni u kontejnerima i hotelima provedu zimu u svojim domovima ili u adekvatnom smještaju.
Osvrnut ćemo se na organizaciju, provedbu, komunikaciju, pravne stvari i planiranu dinamiku obnove.
Popunjavanje kadrova i dijeljenje odgovornosti
Prva točka je odgovornost za organizaciju te da svatko zna svoj dio posla. Počeli smo s centralizacijom obnove te dijeljenjem odgovornosti unutar sustava, kao i s centralnom projekcijom ugovora financiranih iz fondova EU te praćenje njihova izvršenja. To znači da svaki tjedan imamo sastanke te tako unaprjeđujemo komunikaciju, procese i prilagođavamo se jedni drugima te operativno rješavamo probleme.
Kad usporedimo broj djelatnika ministarstva sada i netom prije potresa, mi sad imamo desetak zaposlenih, odnosno tri posto više zaposlenih. Prijašnji kolege su nam ostavili dobru podlogu da krenemo u jačanju ljudskih kapaciteta i to ćemo učiniti već u narednim tjednima. U ministarstvu na operativi imamo sedamdesetak, a u Fondu 60-ak zaposlenih, što je definitivno premalo za sve zahtjeve koje imamo.
Otkako je Fond osnovan, mi na području Zagreba nemamo nijednu izgrađenu kuću. Napravit ćemo organizacijske promjene koje će biti provedene u najviše mjesec do dva. Raspisali smo natječaj za ravnatelja Fonda i zamjenika ravnatelja. Pozivamo sve stručne ljude da se prijave. Posla je puno, odgovornost je velika, ali posao se mora obaviti. Formirat ćemo i radnu skupinu na kojoj ćemo na redovitoj mjesečnoj bazi revidirati učinjeno pomoću svih prikazanih aktivnosti, potrošnje i iskoristit ćemo sve podatke iz baze kako bismo to popratili.
Mijenja se nabava, cijene postaju varijabilne
Druga i još važnija točka je brža nabava u smislu otvaranja više gradilišta i ubrzanje obnove. U proteklih mjesec dana smo gledali stanje na građevinskom tržištu, dostupnost cijena. Definirali smo konkretne probleme zbog čega nema dovoljnog odaziva na natječajima koja provode tijela. Primijetili smo da je potrebno formirati natječaje po dugoročnom planu nabave. U nabavama koje obavlja Fond raspisuju se natječaji za pojedinačne nabave za pojedinačne objekte i u kratkim rokovima. Izvođači nemaju interesa za pripremu i priključivanje u proces obnove pod takvim uvjetima. Pripremit ćemo generičke troškovnike kroz koje ćemo raspisivati nabavu kroz okvirne sporazume. To znači da ćemo, umjesto da za 30 objekata raspisujemo 30 nabava, raspisat ćemo jednu kroz generički troškovnik te ćemo definirati troškove gradnje i projektiranje kroz okvirni sporazum što će ubrzati proces.
Moramo napraviti dodatne iskorake pri provedbi samih postupaka nabave. Sljedeća je promjena što ćemo nabavu promijeniti po cjelinama, geografskim, blokovskim i drugim, kako bismo uzeli u obzir generičke troškovnike, sporazume i geografskih cjelina te poduzetnicima tako olakšamo posao, da se mobiliziraju jednom, a ne više puta, da rade pripremu, a ne više puta te da u procesu znaju da se radi o više objekata, a ne jednom objektu. Smatram da ćemo tako pojačati interes građevinske struke i inženjera.
Tražit ćemo da se svi drže uzanci o građenju, a mogli bismo odrediti i da se stavljaju promjenjive cijene, zbog situacije na tržištu. Smatramo da je to bolje za poduzetnike, ali i za nas. Radit ćemo na izbjegavanju prepreka, jer je svaka prepreka, prepreka i za nas i za izvođače.
Ako se pokaže da kapaciteti hrvatske građevinske industrije nisu dovoljne, organizirat ćemo centralno izvještavanje stranih građevinara o stanju i pripremi, ali i prije svega, o uvjetima poslovanja na hrvatskom tržištu, kako bi znali što sve moraju zadovoljiti.
Poticanje samoobnove
Treća točka su regulatorne izmjene za lakše ubrzanje obnove. Govorit ćemo o samoobnovi, što je prilika da građani sami urede svoje domove i pojačaju njihovu sigurnost. To što stavljamo veći naglasak na samoobnovu, ne znači da se država želi izvući iz obnove i da želi izbjeći aktivnosti obnove. Naglasak na samoobnovu znači ubrzanje procesa za sve nas. Uvest ćemo i naknadu troškova provedene samoobnove. Kad se kreće u obnovu, mi imamo troškove za nabavu projektiranja, izvođenja radova, što nas košta. Kad se netko odluči na samoobnovu, mi taj trošak nemamo, jer ga preuzima krajnji korisnik. Smatramo da je taj trošak na istom ili sličnom nivou pravično nadoknaditi korisnicima, kako bismo im olakšali obnovu, ali i kako bismo ih potakli da krenu u taj model.
Dosad u obnovi zamjenskih kuća nije bilo moguće dobiti predujam. Znamo da je to veliki trošak, pa ćemo ubuduće ako građani krenu u samoobnovu kuća, dati i predujam. Omogućit ćemo i dodatnu isplatu PDV-a po svakom izdanom računu. Napravit ćemo izmjene maksimalnih cijena u programu mjera. One će sada biti prilog programu mjera te ih kvartalno pratiti i procese nabave prilagoditi tržišnim kretanjima. Cijene su toliko volatilne da ne možemo funkcionirati na duži period s fiksnim cijenama.
Izmijenit ćemo program mjera, Pravilnik o tehničkim mjerama, ali i Zakon o upravljanju zgradama. Potonje ćemo napraviti u srednjem roku, do kraja godine. S obzirom na razmjere štete, mislim da je sad pravi tren da osvijestimo važnost uređenje važnih pitanja što se tiče upravljanja zgrada. Želimo imati reguliran sustav s jasnim pravilima, kako bismo imali smjernice za upravljanje zgradama i uređen sustav.
Uvodi se i seizmički certifikat
Dosad smo tek nakon provedene prijave imali pregled ovlaštenog inženjera. Sad će prvo biti pregled inženjera i njegov nalaz, jer će nam to značajno ubrzati proces. U idućih nekoliko tjedana ćemo definirati stupanja građevinskih i instalaterskih radova u konstrukcijskoj obnovi. To sad nemamo definirano, što nam dosta usporava proces i onemogućuje spajanje pojedinih objekata na struju ili vodu.
Uvođenje seizmičkog certifikata, ulazi u srednjoročne planove, ali imam potrebu to istaknuti, jer je taj certifikat važan zbog svojih podataka o seizmičkom stanju zgrada te uvođenje u baze podataka sa svim zgradama. To će biti i motivacija vlasnicima zgrada da ih obnove, jer će viši certifikat predstavljati povećanje vrijednosti njihovih objekata. Vjerujem da ćemo to predstaviti do kraja godine.
Čak i najbolji projekti padaju na komunikaciji, stoga je komunikacija među svim dionicima bitna stavka obnove. Sami ste svjesni da na to moramo obratiti pažnju. Želimo približiti cijeli proces obnove svim sudionicima, pogotovo građanima, želimo im približiti proces samoobnove, kroz kampanju, posebnu web-stranicu i newsletter sa svim novostima u obnovi. Povećat ćemo aktivnost na društvenim mrežama te odgovoriti na najčešća pitanja o obnovi.
Zadaća za godinu dana
Posljednja točka je ono što sve zanima, a riječ je o dinamici i realizaciji obnove. Do ljeta nam je cilj početi rad na svim vrstama obnove u svim pogođenim područjima. Prioritetno isplatiti potporu za nekonstrukcijsku obnovu te u godinu dana dovršiti svi nekonstrukcijsku obnovu. Do kraja ljeta započeti s nekoliko stotina gradilišta konstrukcijske obnove, a u sljedećih godinu dana dovršiti 1000 gradilišta. Ti su planovi optimistični, ali realni. Svi stojimo iza njih, pa i ja.
U ovom procesu obnove smo svi zajedno i ovom procesu je odgovornost, prije svega moja, ali i prilika građanima da uz značajnu financijsku pomoć podignu razinu svoje sigurnosti", otkrio je ministar Paladina.
Zagreb je izazov, a gradnja zgrada uskoro počinje
Ministar je potom odgovorio na pitanje građana iz kontejnerskog naselja u Petrinji. "Što se tiče višestambenih zgrada, imamo pitanja koja moramo riješiti, ali ćemo sigurno s tim procesom početi tijekom ljeta. Gradnja višestambenih zgrada, odnosno sam natječaj za prvih 10 zgrada je pri samom kraju. U narednih nekoliko mjeseci će započeti njihova gradnja. U ovom trenutku nema odgovor na pitanje o kućama na klizištu. Zamjenske kuće se u ovom trenutku mogu graditi na istom mjestu. Pozabavit ću se tim pitanjem. Do kraja godine mislim da možemo omogućiti svima da mogu živjeti u svom domu ili zamjenskom adekvatnom smještaju, kući ili stanu. Ako je to zamjenski smještaj, koji je geografski blizu, koji je adekvatan, ne mislim da smo napravili ikakav propust ako građani, unatoč tomu, žele živjeti u kontejnerskom naselju."
"Vrlo važno je naglasiti da u ovom trenutku proces obnove nije usporen, niti čeka donošenje odluka, jer oba provedbena tijela imaju dovoljno odluka za svoje postupanje, provođenje nabave, projektiranje i izvođenje nabave. Trenutnom dinamikom, gdje smo mi odradili više od 15 posto zahtjeva, ovaj bi proces trajao predugo. Prije svega se radi o povećanju organizacijskih kapaciteta i želimo barem duplo ili tri puta brže odrađivati taj proces. Ne bih se složio da je proces bio usporen dvije godine. Već više od šest mjeseci nije usporen, ali trenutna dinamika nije dovoljna. Znamo točno što nam je činiti i mogu garantirati da će se taj proces značajno ubrzati", objasnio je ubrzanje procesa obrade zahtjeva.
"Potpuno je jasno da će Zagreb biti još veći izazov. Naš zadatak je da omogućimo svima adekvatan smještan. Ako smo mi osigurali taj smještaj, a netko svejedno želi ostati negdje drugdje, mi na to ne možemo utjecati. Što se tiče promjenjivosti cijena, postoje dva vrlo važna elementa. Ako želite ugovoriti nepromjenjivu cijenu, kao naručitelj ne dobivate bolji rezultat. Na ovako promjenjivom tržištu, rekao bih da ponuditelji to višestruko ukalkuliraju. Drugo, možemo li mi biti sigurni da će se kretanja tržišta budu kretala prema poskupljenju. Što ako se kreću prema padu cijena? Onda smo uštedjeli. Treba uzeti još jedan važan element. Ako ugovorite nepromjenjivu cijenu, izvođač u određenim uvjetima tražiti naknadu cijena. Mislim da je u zaštiti interesa naručitelja i da je isplativije naručivati promjenjive cijene", rekao je Paladina.
"Nisam nikad, ni u jednom poslu, ni u jednoj aktivnosti, ni iz jedne tvrtke izvlačio potraživanja. Ja sam svoje prve kredite dobio puno prije nego što sam postao savjetnik u HPB-u. Mislim da ne postoji nikakva poslovna suradnja između HPB-a iz Podravske banke. Tolike sam iznose dobio iz sredstava osiguranja, koje vidite iz moje imovinske kartice i zemljišnih knjiga, a drugo je otplatni potencijal koji vidite iz moje imovinske kartice", pojasnio je ministar Paladina neke detalje oko svoje imovine te afera u kojima se nalazi.