Među njima je i Hrvatska. Tek što su pogasili požar kod Trogira, posada s kanaderom leti pomoći i Grčkoj i to za vrijeme dok drugi hrvatski kanader spašava termoelektranu u Turskoj.
Glas o hrvatskim pilotima kao neustrašivim borcima protiv požara već se proširio svijetom, no koliko dugo će oni svoje osnovno sredstvo za rad moći koristiti? Predsjednik Milanović upozorava da je to pitanje o kojem treba razmišljati odmah.
Kada požar bukne i plameni jezici postanu kopnenim snagama nesavladivi, pogledom se traži spas na nebu.
Požari koji svake godine haraju obalom bez zračnih snaga ne mogu se zaustaviti. No, svakim novim polijetanjem kanadera bliže smo kraju njihove uporabe.
"Jedan od njih je, iako je bio na početku deklariran, zapravo je konstantno u autu. Bilo je čak govora da su s njega skidani neki djelovi ne bi li se održao ostatak flote. Bilo je govora o još jednom koji je često na remontu. To su sve znaci koji ukazuju na sve veći i intenzivniji ritam kojim se oni koriste", kaže analitičar portala obris.org Igor Tabak.
Hrvatska vatrogasna zrakoplovna flota sastoji se od 6 kanadera i 6 air tractora. Uz taj kanader na remontu na remontu, jedan je u Turskoj gdje je sudjelovao u akciji spašavanja elektrane koju je požar ugrozio.
Danas su iz Vlade objavili da se taj zrakoplov u subotu vraća u Hrvatsku, ali novi zahtjev za pomoć već je stigao.
"Hrvatska je solidarna i spremna pomoći našim grčkim prijateljima. Donijeli smo odluku da Hrvatska sutra pošalje jedan kanader na gašenje požara u Grčkoj", poručio je premijer Andrej Plenković.
Sličan vapaj stiže i iz Italije, a naši piloti su se već proslavili prošlih godina kroteći vatrenu stihiju u Portugalu i Izraelu gdje im je premijer Netanyhu osobno iskazao divljenje.
U takvim situacijama Hrvatska ne pomaže samo letećim limom nego nečim puno vrjednijim - znanjem i iskustvom najboljih protupožarnih pilota u Europi.
Hoće li Hrvatska biti spremna?
Da kanaderima ističe rok trajanja i da je vrijeme za pogled u budućnost upozorio je jučer i predsjednik Milanović.
"Morat ćemo ne postavljat svaki dan pitanje kojem je zaribala getriba ili di je cinculator propao nego di ćemo kupit novo. E, sad, taj avion se više ne proizvodi jer je skup i jer ga kupuje vrlo malo država. Oni najveći dio godine stoje, ne rade ništa. Mi bi ih opet kupili, ali ih nema za kupit. Ti avioni kroz vrijeme će se potrošiti. Ima Turska 9 komada na lageru, miševi su ih pojeli", poručio je predsjednik Zoran Milanović.
Kanadska tvrtka Bombardiere proizvela je kanadere koje Hrvatska koristi, ali je prekinula njihovu proizvodnju. Tehnologiju je otkupila tvrtka Viking air. Oni su dužni opskrbljivati kanadere rezervnim djelovima, ali ne staju samo na tome. Zbog zahtjeva tržišta, uskoro će plasirati potpuno novi model.
"Prototipovi toga su bili viđeni. Nekakvi počeci serijske proizvodnje trebali su zapravo biti ove godine pa su onda na samom kraju 12. mjeseca 2020. bili odgođeni zbog korone", govori Tabak.
Od 2017. kada su zbog propusta u organizaciji Split od vatre spašavali građani i navijači do danas, Hrvatska je sustav protpožarne obrane dovela na potpuno novu razinu. Prevencijom je postignuto da gotovo četiri godine većih požara nije ni bilo, a prvi takav, pored Trogira, je ugašen u tri dana gotovo bez materijalne štete. Za to zasluge Vladi priznaje čak i Milanović.
"I u ovome požaru vidjeli ste vatrogasci su ključni, tu su i naši mještani koji pomažu, naše zračne snage, ali i vojska uvijek je u spremnosti za odraditi svoj posa, formirali smo i operativno zapovjedništvo u Divuljama", kaže HDZ-ov Damir Krstičević.
No, ljudi bez opreme mogu vrlo malo. Pitanje je hoće li Hrvatska nakon izdašne nabavke borbenih zrakoplova biti spremna na obnavljanje i vatrogasne zrakoplovne flote po kojoj smo poznati diljem Europe.