HRVATSKA SPOJENA / Zavaren i posljednji spoj na Pelješkom mostu: Plenković: 'Ovaj most ne spaja samo Hrvatsku nego i EU, ovo je veliki svehrvatski projekt'

Image
Foto: Pixsell

Iako vozila neće do lipnja sljedeće godine prelaziti novim mostom, večerašnje spajanje njegove konstrukcije bit će jedan do najvažnijih datuma u kalendaru tog projekta

28.7.2021.
18:40
Pixsell
VOYO logo

Hrvatska se večeras konačno spojila. Posljednji segment čelične rasponske konstrukcije Pelješkog mosta koji spaja kopno od mjesta Komarne s Brijestom na poluotoku Pelješcu postavljen je i zavaren oko 23 sata.

Image
VELIKA FOTOGALERIJA /

Pogledajte kako su Kinezi ni iz čega izgradili novi hrvatski ponos - Pelješki most!

Image
VELIKA FOTOGALERIJA /

Pogledajte kako su Kinezi ni iz čega izgradili novi hrvatski ponos - Pelješki most!

Do prije svega pet godina se taj projekt činio, u najmanju ruku preskupim, a često gotovo i nemogućim, no od večeras, čitavo hrvatsko kopno je ujedinjeno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tijek događaja

0:36 Svečanost je završena spektakularnim vatrometom

0:25: Okupljenima se obratio Plenković.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Imam neopisivo zadovoljstvo kazati da je Hrvatska spojena!”

“Ovaj je projekt bio san mnogih proteklih 25, 30 godina i mi smo večeras ostvarili cilj koji rješava problem star 300. To je fascinantno postignuće hrvatske države. Ovo večeras najbolje opisuje tezu o modernom suverenizmu, kako realizirati strateške nacionalne interese, cilj hrvatske države, a sve to uz osnaženu poziciju Hrvatske u međunarodnoj zajenici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovaj most ne spaja samo Hrvatsku, nego i EU, ne razdvaja Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, nego spaja. Ostat će trajna stečevina svima koji su težili ostvariti ovaj projekt, svehrvatski projekt.”

0:15: Počela je ceremonija slavlja spajanja mosta za koje premijer Plenković inzistira da nije otvaranje. Nakon podataka o mostu koje pročitao Duško Ćurlić, zapjevala se pjesma Croatio iz duše te ljubim

Tekst se nastavlja ispod oglasa

00:00 Okupljeni na brodicama ispalili su nekoliko baklji i signalnih raketa

23:45 Novinari su pozvani da se pridruže premijeru i dužnosnicima kako bi pratili njegov prelazak mosta

Tekst se nastavlja ispod oglasa

23:40 Dubrovački gradonačelnik Mato Franković na spajanju Pelješkog mosta rekao je da jedino građani krajnjeg juga Hrvatske znaju koliko je ovo veliko po pitanju pružanje kvalitete života.

“Most će donijeti i veći komfor, kvalitetu putovanja i približiti Dubrovnik svijetu”, istaknuo je i dodao:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Generacije Dubrovčana su ovo čekali. Moj djed od 94 godine mi je rekao da samo želi doživjeti jedan prelazak preko mosta. Mnogi su ga nazivali iluzijom za budale, mi smo vjerovali.”

23:30 Ministrica Nataša Tramišak za je rekla da je Pelješki most jedan od najvećih strateških projekata. “Danas je povijesni trenutak spajanja hrvatskog teritorija. Naš teritorij je nakon gotovo 300 godina ponovno jedinstven”, rekla je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“U posljednjih godinu dana za 20% su porasli iznosi apsorpcije sredstava iz EU fondova, a imamo nešto više od dvije godine. Možemo doći do maksimuma. Jučer smo dobili zeleno svjetlo za Nacionalni plan oporavka i otpornosti”, dodala je.

“Kad govorimo o projektima – simbolima jednog programskog razdoblja, pred nama je izgradnja željezničkih pruga, a građani žele osjetiti bolju kvalitetu života ondje gdje žive. Važno je da i poduzetnici osjete korist od ovih projekata”, istaknula je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

23: 15 Potpredsjednica Europske komisije Dubravka Šuica: “Danas je simbolika, Hrvatska će biti ujedinjena. Sretna sam što je Dubrovnik povezan s ostatkom Hrvatske i svijeta. Posebno sam sretna što je naše članstvo u EU omogućilo. Ovaj most će biti simbol našeg osmogodišnjeg članstva.

Ovo je nadstranački projekt, svi smo zaslužni, najvažnije je da se most otvorio.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

23:05 : “Ovo je velik događaj koji smo uspjeli ostvariti uz pomoć Europe i Kine. Ovime realiziramo strateški nacionalni interes. Ovo je najbolji dokaz kako članstvo u EU pomaže Hrvatskoj u realizaciji", rekao je premijer, ističući kako je ovo realiziranje nacionalnih strateških ciljeva.

Rekao je da ispod mosta "može proći i Titanic" i da je riječ o zajedničkom dobru za Hrvatsku i BiH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ovo je most koji povezuje, a ne koji dijeli", rekao je Plenković te dodao da će se "s vremenom to i pokazati".

"Hrvatska je ustrajala, ovome su dale doprinos mnoge vlade i drugi akteri", rekao je i dodao da je to "svehrvatski i generacijski projekt" te da "svi trebamo biti ponosni na njega" i da se današnji događaj "ne smije pretvoriti u četvrtu epizodu Maloga mista 'Tko je više da'".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ovdje je svatko nešto dao i doprinio, a mi smo realizirali projekt u momentu kad smo bili najsnažniji", rekao je premijer i dodao kako su svi pokušavali, ali došlo je vrijeme kada su stvorene pretpostavke za financijska sredstva i drugo.

“Ovo se ne smije pretvorit u epizodu “Malog mista” gdje se gleda tko je koliko dao. Ovdje su svi dali. Unatoč covidu tri mjeseca ranije spojen je most”, istaknuo je premijer. Nakon premijera most je komentirao i Dragan Čović iz HDZ BiH-a koji ne strahuje za turizam Neuma. “Bojim se da će Neum imati toliko gostiju da će nam trebati još jedan Pelješki most”, rekao je Dragan Čović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

22:55: Posljednji segment postavljen je na mjesto, kineski radnici počeli zavarivanje.

22:50 Do Pelješkog mosta došao i premijer Andrej Plenković u pratnji šest ministara. Na svečanost nije pozvan Predsjednik. Ispod mosta se skuplja sve više brodica.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

22:15 Nikola Dobroslavić, dubrovačko-neretvanski župan, rekao je da je ovo velik dan za županiju i cijelu Hrvatsku. “Hrvatska se danas spaja ovim mostom u teritorijalnu cjelinu. Most je predivan, no važnija je korist koju će donijeti kraju”, kazao je.

“Najozbiljniji pristup imala je Vlada Andreja Plenkovića, a uvjeravali smo mnoge vlade, ova je doista shvatila tu važnost”, dodao je.

22:10 Predsjednik Republike Zoran Milanović izjavio je u srijedu da je Hrvatska Pelješki most čekala 16 godina dok je za neke jednako važne stvari čekala puno duže, poručivši kako je dobro da je most sada ovdje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“O nekim stvarima se duže priča pa se ne napravi ništa. Od 2005. godine, kada je prvi puta netko stavio Pelješki most u svoj program, prošlo je 16 godina. Čekala je Hrvatska puno duže na neke jednako važne i još veće stvari. Dobro je da je most sada ovdje”, rekao je predsjednik Milanović u Veloj Luci na Korčuli.

Podsjetio je kako su planovi i pripreme izgradnje mosta trajale skoro 16 godina što, po njemu, nije tako dugo za tako veliki projekt.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

22:00 "Ovo je veličanstveno. Nakon toliko godina, da hrvatski građani mogu doći bez putovnica" kazao je Luka Bebić , prenosi Večernji, dodajući da se toliko čekalo zbog nedostatka financija i financijske krize 2008.
"Sve ove operacije sam nadgledao sam kroz dvogled dvije godine. Uživao sam. Takve sinkronizacije ja dosad nisam vidio. Čak ni ova pandemija ih nije mogla zaustaviti. Svima čestitam", poručio je.
Na pitanje kako komentira neke navode da nije on prvi u Saboru 1998. govorio o potrebi Pelješkog mosta, nego godinu ranije župan Dubrovačko-neretvanske županije Ivo Šprlje, odgovorio je da je gospodin Šprlje, inače njegov prijatelj, postao župan tek 25.11.1998. istaknuo je i kako su svi ponosni na ovo dostignuće te kako su svi zaslužni.

21:40 Bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić rekao je da ne spada u kategoriju grintavaca. “Uvijek hard core, a ne grintavac”, istaknuo je gostujući u specijalnoj emisiji N1.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“To je tipična Plenkovićeva izjava jer on misli da su Hrvatska i svijet počeli njegovim dolaskom na mjesto predsjednika Vlade, ali to je normalno, ne uzbuđuje me to”, dodao je.

Komentirao je početak projekta u vrijeme SDP-ove Vlade: “Infrastrukturni projekti nemaju političku konotaciju. Što se tiče Vlade Zorana Milanovića, nekoliko je ključnih stvari – raskid ugovora sa zajednicom ponuditelja što je hrvatsku koštalo više od 100 milijuna kuna… Kolega Butković i veliki Plenković su samo stisnuli enter i poslali kompletnu dokumentaciju u Bruxselles. Nakon toga je kolega Butković raspisao natječaj i pobijedili su Kinezi. Priprema dokumentacija prbližno traje koliko i izgradnja objekta kod tako velikih projekata. Najzaslužniji za taj projekt je Edo Kos, tadašnji direktor Hrvatskih cesta koji je zahvaljujući elanu posao odradio maestralno.”

21:00 Na Twitteru se oglasio i predsjednik Vlade Andrej Plenković

“Večeras hrvatski teritorij postaje jedinstven. Pelješki most povezuje Hrvatsku. Ponosni smo i hvala svima”, napisao je.

20:50 Još centimetri dijele od spajanja posljednjeg segmenta s ostatkom Pelješkog mosta.

19:50 Podizanje posljednjeg čeličnog segmenta teškog 250 tona na Pelješki most. Dok se podiže posljednji segment, može se čuti zvuk dalmatinskih pjesama i hrvatske himne. 

19:40 Direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić rekao je večeras u HTV-ovom Dnevniku kako preostaje još posla na izradi asfaltne konstrukcije, opremanju mosta, javnoj rasvjeti… Završetak je planiran za kraj siječnja 2022., nakon čega slijedi tehnički pregled. Most će sigurno biti tehnički ispravan, ali ni tada neće biti odmah pušten u promet, rekao je Škorić – bilo je problema s kašnjenjem u ugovaranju pristupnih cesta, koje bi trebale biti gotove do konca lipnja. “Nakon toga bi kompletna dionica duga 32,5 km zapravo bila puštena u promet, u punu funkciju”, rekao je Škorić.

19:10 Direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić je otkrio zašto se most spaja baš u ponoć.

"Razlozi su tehničke prirode. Znamo i sami da su temperaturne oscilacije važne kod gradnje ovakvih elemenata jer postoje oscilacije u materijalu. Iskustvo dosadašnje je da u vremenu od 23 do 24 sata da je ta temperatura najoptimalnija za izgradnju", kazao je.

19:05 Ministar Oleg Butković otkrio je za RTL kako se na Pelješkom mostu neće naplaćivati cestarina

"Neće biti naplate cestarine i mostarine nikada. To je bio uvjet kod europskog financiranja. Hrvatske ceste će upravljati mostom, održavati ga i nikakvih problema oko toga neće biti. Nakon ovoga se projekt privodi prema kraju", kazao je.

18: 40 Danas je veliki događaj. Mnoge su generacije sanjale da se on napravi, preko 20 godina traju volja i želja, a mi smo privilegirana generacija koja ostvaruje projekt uz financije iz EU-a. Ovim mostom spaja se hrvatski teritorij. Ovo su trenuci koji se ne događaju svaki dan, a nakon ovoga treba završiti i most i pristupne ceste”, rekao je Oleg Butković za N1.

18:10 Oko 17 sati došlo je do požara kraj same konstrukcije Pelješkog mosta u Komarni. Zapalila se trava, nisko rasliknje i drveće, no vatra je brzo ugašena, javlja 24sata.

Djelatnici zaštite na radu brzo su stigli te razvukli cirijevo s broda i ugasili vatru. "Zbog velikih vrućina zapalilo se nisko raslinje, a vatra je brzo ugašena. Ništa se nije dogodilo", rekla je glasnogovornica HAC-a Tamara Pajić.

Vatrogasci su također stigli te počeli natapati zemlju kako ponovno ne bi buknuo požar, javlja 24sata.

Iako vozila neće do lipnja sljedeće godine prelaziti novim mostom, večerašnje spajanje njegove konstrukcije bit će jedan do najvažnijih datuma u kalendaru ovoga, kako ga je nazvao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković - projekta svih projekata.

Prije roka usprkos olujama i političkim pritiscima

I nije u pitanju političko pretjerivanje  dug 2404 metra i visok 55 metara, most je građevinski izuzetno zahtjevan jer je podizan na vjetrometini snažnih, nerijetko orkanskih vjetrova i na seizmički najaktivnijem području. A spojen je i prije roka.

Velebna konstrukcija premostit će Malostonski zaljev i kad sa završnim radovima i dovršetkom pristupnih cesta bude u cijelosti dovršen, bit će to – nakon izgradnje autoceste od Zagreba do Splita - najveći građevinski pothvat otkako je samostalne Hrvatske.

Projekt je u više navrata započinjao, ali iz raznih razloga i zapinjao sve dok u travnju 2018. godine nije potpisan ugovor težak pola milijarde eura, od čega je Europska unija dala čak 85 posto. Ugovorom je izgradnja povjerena kineskom konzorciju China Road and Bridge Corporation (CRBC), jednim od globalno najvećih i najiskusnijih u takvim poslovima.  

Ključan i za Europsku Uniju

No ni tada nije sve bilo gotovo jer se mostu, kojim bi se konačno moglo putovati hrvatskim kopnom bez kontrole u Neumu, žestoko protivila BiH.

No usprkos svemu, Hrvatska je spojena,  a most je ključan i za EU.

Ne samo da je njegova izgradnja prvi takav projekt neke kineske kompanije na tlu Europske unije, nego i objedinjuje njen šengenski prostor, obzirom da i Hrvatska uskoro ulazi u odabrano europsko društvo.

FNC17
Gledaj uživo 1.lipnja
VOYO logo