NARUČENA ANALIZA /

Hoće li novi ministar prometa uvesti vinjete? Donosimo koliko bi one koštale!

Uvodi li Hrvatska vinjete za vožnju po autocestama? Ministar prometa Oleg Butković zatražio je analizu koja će pokazati isplativost takvog pokušaja rješavanja enormnih dugova hrvatskih autocesta

5.2.2016.
19:14
VOYO logo

Monetizirati ih ne žele, a ovim tempom otplatiti ne mogu. Novi ministar prometa Oleg Butković zato razmatra naplatu cestarine zamijeniti vinjetama.  

"Mi ćemo sljedeći tjedan imati sve analize oko vinjeta i kompletnog stanja, uvođenja novog sustava naplate. Nikakve odluke nećemo donositi bez prezentacije premijeru", izjavio je. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako je bivša Vlada taj model odbacila kao neisplativ, za uvođenje vinjeta dio struke zalaže se godinama. Profesor Ivan Dadić izračunao je da bi u 10 godina vinjete gospodarstvu donijele dodatnih 30 milijardi kuna, što je iznos gotovo jednak cijelom dugu autocesta. 

"U roku od 10 godina bi svake godine u prosjeku imali tri milijarde kuna više nego što sad imamo, ali ne kroz izravnu naplatu, to ne bi bilo više, možda bi bilo negdje tu. Bruto domaći proizvod bi se povećavao zbog smanjenja transportnih troškova, zbog razvoja logističke industrije uz autoceste gdje bi se moglo zaposliti više od 20 tisuća ljudi", rekao je Dadić. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema njegovoj studiji, desetodnevna vinjeta stajala bi 113 kuna, a mjesečna 377, nešto više nego što danas košta povratna vožnja automobilom od Zagreba do Splita. Godišnja vinjeta prema toj računici stajala bi 1132 kune. 

Model financijskog spasa Hrvatskih autocesta nova Vlada mora naći čim prije. Da vremena za gubljenje više uopće nema, pokazuju i ove brojke - ukupni dugovi HAC-a i ARZ-a u ovom trenutku iznose nevjerojatnih 32 milijarde kuna. Od toga, samo ove godine na naplatu dolazi više od 5 milijardi kuna. 

Čelnik cestarskog sindikata, koji se monetizaciji oštro protivio, ne podržava ni vinjete. Tvrdi da je rješenje reprogram dugova, i restrukturiranje HAC-ONC-a kojim bi 200-tinjak od 900 zaposlenih u naplati na autocestama dobrovoljno otišlo uz otpremnine.

"Dug je onoliki koliki je. Ako bi mi kompletno sve kredite otkupili na duži rok, sa ovim refinanciranjem, svjetska banka je tu spremna dati jednu snažnu podršku i tu bi prošli povoljnije. Na isti način je i Slovenija riješila svoj dug. Slovenija ga nije riješila uvođenjem vinjeta nego refinanciranjem", izjavio je Mijat Stanić

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U kojem smjeru će krenuti nova Vlada, moglo bi se znati već idućeg tjedna. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo