Posljednjih dana u Hrvatskoj na blagajnama sve više dućana, pa i onih s odjećom, naplaćuje plastične vrećice s logom. Građani daju kunu da budu hodajuće reklame. Pod okriljem borbe za okoliš to se dopušta trgovcima. Pitamo se samo: zašto ih nisu obvezali da te vrećice budu onda i papirnate, a ne plastične?
Izlazeći iz trgovina nalikujemo na hodajuće reklame. Na putu do kuće nerijetko nosimo vrećice s logom trgovine koju smo posjetili. Upitali smo stoga građane što misle o naplaćivanju vrećica s logom.
"Apsolutno nije u redu. Već se dovoljno reklamira ako uzmemo tu vrećicu, a ne da još i plaćamo", ističe Zagrepčanka Mirjana.
Njezino mišljenje dijeli većina građana. "To nije u redu, jer reklamiram i još moram platiti", kazala nam je Milka iz Zagreba.
Loše navike teško se mijenjaju. "Plaćam ih jer ih uvijek zaboravim ponijeti. Cijena je jedna kuna. To nije u redu ako ima reklama, a ako je bez reklame ok", kaže nam Marijeta iz Zagreba.
Potrošači trgovcima rade dvostruku uslugu: besplatnu promidžbu za trgovinu i pune im blagajnu.
Naša je reporterka posjetila osam trgovina. U šest njih je morala platiti vrećice s reklamom. Cijena od 0,30 do 1,50 kn. Tek ih je u dvije pekarnice dobila besplatno.
Zakonske promjene koje su trgovcima dale razrješene ruke - prihvaćene su u tišini. Svoj glas protiv - digle su jedino potrošačke udruge.
"Zakonom o zaštiti potrošača iz 2014. izbačena je jedna rečenica koja kaže da trgovac ne smije naplaćivati vrećice sa svojim logotipom i od tada se vrećice ponovno mogu naplaćivati. Ja mislim da to nije korektno", ističe TomislavLončar iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Plastične vrećice s logom, kao i one bez njega - treba zabraniti, smatraju u Zelenoj akciji.
"Plastične vrećice su loše za okoliš. K tome su reklama određenim firmama. Bilo bi dobro da se koriste platnene vrečice i zato apeliramo na građane", kazao nam je Marko Košak iz Zelene akcije.
Naplaćivanje ispisanih vrećica i prepoznatljivih boja uobičajena je praksa ne samo u Hrvatskoj, nego i u ostatku Europe.