Našem portalu javilo se nekoliko osoba koje su protekla dva tjedna primila pozive nepoznatih osoba, a koji su za neke od njih bili prilično uznemirujući. U jednom pozivu osoba se predstavljala kao djelatnik policije, a razgovor je išao otprilike ovako:
„Zovemo iz policijske uprave zagrebačke.“
„Da?“
„Podsjećamo vas da imate tjedan dana da platite kaznu.“
„Za što'“
„Prošli ste kroz crveno.“
„Stvarno? Ne vjerujem!“
„Jel vaš automobil BMW?“
„Da.“
„Trojka?“
„Da.“
„Registracija ZG…“
„Ne, ČK!“
„A jesmo vas!“
I slijedi poklapanje slušalice. U drugom pozivu muškarac pozivatelj je uvjeravao čitateljicu koja nam se javila da je ogrebala njegov automobil na parkingu i pobjegla te joj je čak prijetio odvjetnicima. No, nakon što je unezvjerena žena umalo doživjela živčani slom, „šaljivdžija“ se ipak smilovao i prekinuo razgovor: „Dobro smo vas nasamarili!“
"Žrtva" i stručnjak za telekomunikacije
Zanimljivo je da je sličan poziv dobio i Đuro Lubura, inače stručnjak za telekomunikacije, kojeg smo nazvali upravo povodom ove teme.
„Ja se nisam uznemirio, ali mi nije baš jasno tko bi to radio i kakvi su mu motivi. U Hrvatskoj dugo postoji servis Sprdofon preko kojeg možete naručiti poziv, ali koncipiran je tako da na kraju poziva saznate tko ga je naručio ili broj možete povratno nazvati. I to ima smisla. To je šala koju naruči netko tko vas zna. Ovo mi se ne čini smisleno, jer ne znamo tko je to naručio i takva usluga sigurno nešto košta, a tko ima koristi od toga i kakve, teško je reći. Poziv kojeg sam ja dobio bio je s nepostojećeg mobilnog broja“, kaže Lubura koji, s obzirom na benignost poziva, nije išao u daljnje provjere.
Neki pozivi dolazili su, međutim, s mreža u Rumunjskoj, Mađarskoj, Austriji…
„Operator koji ima takvu vrstu pristupa kao svoj odlazni broj može postaviti bilo koji broj jer se međuoperatorski to ne provjerava. Svi opetatori imaju takvu vrstu pristupa čak i pojedini davatelji usluga s dodanom vrijednost – kao svoj odlazni broj mogu prezentirati bilo koji broj, no problem je kada prezentirate broj koji nije stvaran“, pojašnjava stručnjak za telekomunikacije.
U Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti (HAKOM) navode kako su svako lažno predstavljanje pozivatelja i uznemiravanje zabranjeni Zakonom o elektroničkim komunikacijama, člankom 105.
Ako posumnjate na prijevaru....
„Ako krajnji korisnik svojem operatoru pisano prijavi zlonamjerne ili uznemirujuće pozive, operator je dužan pohranjivati podatke o takvim pozivima i dostaviti ih nadležnoj policijskoj upravi na daljnje postupanje, o čemu će biti izviješten i korisnik koji je uznemiravanje prijavio“, kažu u HAKOM-u.
Kad je riječ o konkretnim slučajevima gore navedenim, ističu da je kod takvih poziva najbolje ignorirati što druga strana od vas hoće i završiti razgovor ili se uopće ne javiti ako prepoznajete broj. Pogotovo, kažu, ne treba davati nikakve osobne podatke ako ih pozivatelj traži.
Ako se pozivi ponavljaju ili pak sumnjate u neku vrstu prijevare, HAKOM savjetuje da obavijestite operatera i/ili policiju kako bi se spriječila eventualna daljnja šteta drugim građanima.