Gotovo tri četvrtine kućanstva u Hrvatskoj nema dovoljno prihoda za život, pokazalo je istraživanje Gfk o prihodima i troškovima u 2011. godini.
Analiza za prošlu godinu pokazala je kako je jedno prosječno hrvatsko kućanstvo raspolagalo mjesečno s oko 6.610 kuna, što na godišnjoj razini iznosi 79.326 kuna. No, prema subjektivnoj procjeni ispitanih, obitelji je potrebno oko 8.824 kune mjesečno kako bi zadovoljila svoje osnovne troškove ili potrebe. Za četveročlanu obitelj to iznosi oko 11.242 kune mjesečno.
Drugim riječima, potrebni prihodi trebali u prosjeku biti veći za oko 33 posto od ostvarenih. Odnosno, razlika između potrebnih i ostvarenih prihoda na bazi svih anketiranih kućanstva iznosi u prosjeku oko 2.214 kuna.
72 posto kućanstava ima prihode niže od potrebnih
Prihodi su najviši u Zagrebu gdje iznose oko 7.690 kuna, te u Istri, Primorju i Gorskom kotaru gdje su oko 7.155 kuna. Najmanji su u Slavoniji - 5.528 kuna.
Ipak, ima i onih kućanstava kojima ostvareni prihodi pokrivaju potrebe ili su veći. Veće prihode od potrebnih ima oko 8 posto kućanstava (2010. oko 9 posto, 2009. - 10 posto, 2008. - 12 po sto), točno onoliko koliko im treba ima oko 17 posto kućanstava, a prihode niže od potrebnih ima oko 72 posto kućanstava. Primanja bi trebala biti čak 64 posto veća od sada ostvarenih.
U kućanstvima se i dalje najviše troši na hranu i piće i to oko 29 posto, a dodaju li se tome i troškovi stanovanja ispada da se 48 posto prihoda troši samo na preživljavanje.
Istraživanje je pokazalo i kako se prošle godine u odnosu na prethodnu, nešto manje trošilo na hranu i piće (5 posto), stanovanje (5 posto), prometne troškove (7 posto), obuću i odjeću (13 posto), trajna dobra (12 posto), duhan i cigarete (5 posto), mobilni i fiksni telefon (6 posto), medicinske usluge (11 posto), obrazovanje (2 posto).
Jedino na što su potrošači izdvajali više su otplate stambenih kredita za koje su izdaci u odnosu na prethodnu godinu porasli 29 posto. Pri tom se misli na "problem švicaraca", a tu vrstu kredita ima oko 13 posto kućanstava.