Loši rezultati državne mature, ali i oni na međunarodnim
testovima upozorenje su da u sustavu obrazovanja nešto treba
mijenjati.
Nacionalni ispiti ocjena su sustava, a ne
učenika. U Hrvatskoj se od 2006. godine provode
tek povremeno i zbog toga rezultati nisu urodili
promjenama. U Nacionalnim centru za vanjsko vrednovanje
obrazovanja smatraju sada je potrebno sustavno praćenje i
uvođenje nacionalnih ispita.
''Oni sustav čine kvalitetnijim. Sam učitelj dobije informaciju
koliko je njegovo poučavanje dobro i što treba promijeniti da bi
mu rezultat bio bliži nacionalnom prosjeku. Oni se moraju
sustavno provoditi da dobivamo informacije o učeniku", kaže
Ivana Katavić, ravnateljica Nacionalnog centra
za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
U Europskoj uniji, Hrvatska je uz Grčku i dio Belgije jedna od
zemalja koja nema takve standardizirne ispite za praćenje
učinkovitosti obrazovanja. Oni bi se trebali provoditi ciklički,
a prema prijedlogu Nacionalnog centra pristupali bi
im učenici u 5. i 8. razredu osnovne škole
i oni na početku 1. i 3. razreda srednje škole. Njihovo
znanje provjeravalo bi se iz hrvatskog jezika, matematike,
fizike, kemije, biologije, a iz prirode i duštva u osnovnim
školama.
Ravnatelj prirodoslovne škole Vladimira Preloga smatra prije
nacionalnih ispita potrebno je svim učenicima u svim školama
osigurati jednake uvjete.
''Nas u školama zanima što će se s tim raditi, koji je cilj, je
li to samovrednovanje? Ali ako znamo da je 30 posto škola
polivalentno i da se učenici biraju iz različitih programa, kako
je to onda uporabljivo, a pitanje je i pristupa djeci", kaže
Zlatko Stić, ravnatelj Prirodoslovne škole
Vladimira Preloga u Zagrebu.
Povratna informacija trebala bi služiti i učenicima i učiteljima,
ali i dati smjernice za kreiranje obrazovnih politika. Ministrica
obrazovanja kaže sve skupa trebalo bi biti usklađeno s državnom
maturom i obrazovnom reformom.
''Nacionalni ispiti su baš kao i mjerenje temperature -
dobar indikator stanja u sustavu i poticaj za daljnje
unaprjeđenje. Mi čekamo sada da Nacionalni centar razradi uvjete
ii obavjesti ministarstvo da se krene s ispitima'', kaže
Blaženka Divjak.
Iz nacionalnog centra poručuju oni su spremni i s ispitima bi
mogli krenuti i iduće školske godine, ali za sve trebaju zeleno
svjetlo iz ministarstva.
Nacionalni ispiti ocjena su sustava, a ne učenika. U Hrvatskoj se od 2006. godine provode tek povremeno