Kapetan Miro Štrelov u RTL Direktu objasnio kako je blokiran Suez: 'Brodovi su sve veći i to je samo zbog profita'
Nema razloga da gomilamo zalihe toalet papira, Sueski kanal ponovo je prohodan.
Brod "Ever Given" koji je gotovo tjedan dana bio zaglavljen u
kanalu i blokirao prolaz, konačno je oslobođen i zaplovio je
prema izlazu u Mediteransko more. Ispred i iza njega se stvorila
kolona od skoro 400 brodova, kažu da će trebati nekoliko dana da
se promet potpuno normalizira.
"Prvi korak je bio osloboditi stražnji dio broda. Kao drugo,
moralo se s dna ukloniti pijesak i balastne vode, a treći korak
je bio najvažniji, iskoristiti nadolazeću plimu", rekao je
izvršni direktor kompanije Boskalis
Peter Berdowski.
A na takvoj grdosiji od 400 metara dužine i 200.000 tona nosivosti inače plovi i gost Direkta, kapetan duge plovidbe Miro Štrelov sa Zlarina.
33 godine ste na oceanu, nedavno ste malo sišli s broda
prije par mjeseci pa ponovno nazad. Prošli ste kroz Suez skoro
sto puta..
Kad ste vidjeli ovu sliku nasukanog broda jeste rekli:
"Ajme kako se to dogodilo" ili "Jednom se ovo moralo
dogoditi"?
"Sada možemo biti svi generali poslije bitke. Koliko znam iz
medija, mogu reći da je najprije pješčana oluja. Pješčana oluja
dolazi u jednom trenutku. Znači ovaj brod prema sistemu prolaza
kanala - da bi se ušlo u kanal formira se konvoj. Konvoj počinje
oko dva sata ujutro, a vi morate do 23 sata dan prije doći,
prijaviti se i onda dobijete broj koji ste u konvoju. Ovaj brod
je bio među prvima u konvoju radi svoje dužine i brzine jer je
brzina tranzita kanalom između osam i 10 čvorova.
Osam se smanjuje na pojedinim mjestima. Ako je brzina vjetra
bila 80 čvorova, znači to je neka 72,4 kilometra. Meni osobno je
malo čudno zašto uopće kanal u to vrijeme nije bio
zatvoren. Da je to moglo doći na brzinu, u jednom trenutku,
to ne znam, to ne mogu objasniti."
"Po sredini kanala, ali kako idete prema plutačama, dubina pada. Ovom brodu je vjerojatno gaz bio negdje oko 154 metara, a dubina je, iza plutača, oko 11 metara. Kanal nije jednako iskopan na dubinu."
Je li brodom upravljao kapetan broda, vaš kolega ili to su ovi lučki peljari?
Brodom upravlja kapetan broda, ali ima i lučkog peljara koji je
njegovo savjetodavno lice, ali u trenutku kada, opet
pretpostavljam, u trenutku kada kormilo više nije slušalo,
vjerojatno je kapetan preuzeo dužnost i probao napraviti sve što
može. Tu su otkloni veliki i velika brzina tako da jednostavno je
bilo i plus vjetar koji je bio 40 čvorova, to se nije moglo
izbjeći."
Ti strojevi non stop produbljuju kanal. Zašto je ovaj brod
ovoliki - zato što velika količina kontejnera smanjuje cijenu po
jednom kontejneru, po jednoj jedinici, prevoze iz Azije u
Europu i obratno i zato su brodovi sve veći i to je samo zbog
profita.
"Vjerujem da je kapetan prošao sve moguće treninge, i ja sam
prolazio. Za rukovođenje tim brodom imate, za pristajanje i
slično. To uopće nije bitno, ali jako je bitna stvar da se
napomene - taj čovjek koji je bio zapovjednik toga broda, u tom
trenutku on je vjerojatno došao u 22:30 na sidrište da bi išao
dva sata odmoriti. U dva sata ujutro već je ima poziv da počinje
konvoj jer mu to dežurni časnik prati na mostu i onda ima
sat prije nego što krene konvoj, mora se pripremiti brod, stroj i
tako dalje. Pitanje kada je taj čovjek išao leći jer ulaskom u
Zaljev Sueza ulazi se u shemu odvojene plovidbe gdje on mora biti
na mostu tako da je i umor tu."
"Trgovina je zarada, a brod, vjerujem, prema svojoj proporciji ima jako malo kormilo, a mala kormila se opravdavaju uštedom goriva i tako dalje."