Nema razloga da gomilamo zalihe toalet papira, Sueski kanal ponovo je prohodan.
Brod "Ever Given" koji je gotovo tjedan dana bio zaglavljen u
kanalu i blokirao prolaz, konačno je oslobođen i zaplovio je
prema izlazu u Mediteransko more. Ispred i iza njega se stvorila
kolona od skoro 400 brodova, kažu da će trebati nekoliko dana da
se promet potpuno normalizira.
Zbog blokade Sueza svjetska trgovina dnevno je gubila između 6 i
10 milijardi dolara, ali hrvatski kupci kineske i azijske robe
ipak nisu bili toliko zakinuti.
"Prvi korak je bio osloboditi stražnji dio broda. Kao drugo,
moralo se s dna ukloniti pijesak i balastne vode, a treći korak
je bio najvažniji, iskoristiti nadolazeću plimu", rekao je
izvršni direktor kompanije Boskalis
Peter Berdowski.
Podizanje razine mora bilo je presudno da se nije moralo ići u
znatno kompleksniju operaciju uklanjanja dijela od gotovo
dvadeset tisuća kontejnera sa više od 200 tisuće tona teške
grdosije.
A na takvoj grdosiji od 400 metara dužine i 200.000 tona nosivosti inače plovi i gost Direkta, kapetan duge plovidbe Miro Štrelov sa Zlarina.
33 godine ste na oceanu, nedavno ste malo sišli s broda
prije par mjeseci pa ponovno nazad. Prošli ste kroz Suez skoro
sto puta..
"I više", rekao je kapetan Štrelov.
Kad ste vidjeli ovu sliku nasukanog broda jeste rekli:
"Ajme kako se to dogodilo" ili "Jednom se ovo moralo
dogoditi"?
"Nisam rekao zato što se takve stvari dešavaju. Nedugo, prije par
mjeseci, sličan brod, slične dužine, ako ne i iste, se nasukao, a
to se dešava. Nismo imali ovakvu scenu zato jer se taj brod
odsukao u roku od jednog dana i nije bio zaustavljen tranzit kroz
kanal toliko."
Što se ovdje dogodilo? Ovdje se brod baš jako zabio u taj
pješčani sprud?
"Sada možemo biti svi generali poslije bitke. Koliko znam iz
medija, mogu reći da je najprije pješčana oluja. Pješčana oluja
dolazi u jednom trenutku. Znači ovaj brod prema sistemu prolaza
kanala - da bi se ušlo u kanal formira se konvoj. Konvoj počinje
oko dva sata ujutro, a vi morate do 23 sata dan prije doći,
prijaviti se i onda dobijete broj koji ste u konvoju. Ovaj brod
je bio među prvima u konvoju radi svoje dužine i brzine jer je
brzina tranzita kanalom između osam i 10 čvorova.
Osam se smanjuje na pojedinim mjestima. Ako je brzina vjetra
bila 80 čvorova, znači to je neka 72,4 kilometra. Meni osobno je
malo čudno zašto uopće kanal u to vrijeme nije bio
zatvoren. Da je to moglo doći na brzinu, u jednom trenutku,
to ne znam, to ne mogu objasniti."
Jak vjetar može zanijeti ovako velik brod?
"Može, naravno, ovo je ogroman brod, pogledaj samo koja je tu
površina na koju udara vjetar, ali ima još jedna druga stvar koja
je jako bitna. Ovo su brodovi koji imaju jako mala kormila i on
je imao udare vjetra po krmi. Znači na površini krme imate 24
reda kontejnera koji stanu i 12 redova visine - to je veća
ogromna površina. Malo je kormilo i ono ne može dati toliki
zaokret brodu u tom momentu. Dešava se to da brod slabije sluša,
znači ne možete držati brod pod kontrolom. Čovjek koji je bio
tamo i u par sekundi mora donijeti nekakve odluke, kad je već
brod počeo plesati, povisio je brzinu. Jedan od razloga zašto se
brod tako duboko zabio u kanal je brzina broda. Mora mu dati
brzinu jer se u principu to tako radi. Brzina broda, uski prolaz,
pličina, pazite dubina kanala je 24, 25 metara na sredini broda,
a ovo je brod od 400 metara. Jedan otklon od stupanj i pol i više
brodu nije širina 60 metara nego 90."
Koliki je njegov gaz? Kažete dubina kanala je 24
metra
"Po sredini kanala, ali kako idete prema plutačama, dubina pada. Ovom brodu je vjerojatno gaz bio negdje oko 154 metara, a dubina je, iza plutača, oko 11 metara. Kanal nije jednako iskopan na dubinu."
Je li brodom upravljao kapetan broda, vaš kolega ilito su ovi lučki peljari?
Brodom upravlja kapetan broda, ali ima i lučkog peljara koji je
njegovo savjetodavno lice, ali u trenutku kada, opet
pretpostavljam, u trenutku kada kormilo više nije slušalo,
vjerojatno je kapetan preuzeo dužnost i probao napraviti sve što
može. Tu su otkloni veliki i velika brzina tako da jednostavno je
bilo i plus vjetar koji je bio 40 čvorova, to se nije moglo
izbjeći."
Po vašem sudu, netko je rekao da je kanal napravljen
prije otprilike 150 godina, brodovi su bili manji, je li možda
sad vrijeme da se kanal proširi?
Ti strojevi non stop produbljuju kanal. Zašto je ovaj brod
ovoliki - zato što velika količina kontejnera smanjuje cijenu po
jednom kontejneru, po jednoj jedinici, prevoze iz Azije u
Europu i obratno i zato su brodovi sve veći i to je samo zbog
profita.
Prvi put smo saznali kolika je to gužva u Suezu - može
dovesti ili dovodi do ovakvih nesreća? Koliko su posade danas, a
i vaši kolege kapetani obučeni i spremni nego u neko doba kada
ste vi počinjali karijeru?
"Vjerujem da je kapetan prošao sve moguće treninge, i ja sam
prolazio. Za rukovođenje tim brodom imate, za pristajanje i
slično. To uopće nije bitno, ali jako je bitna stvar da se
napomene - taj čovjek koji je bio zapovjednik toga broda, u tom
trenutku on je vjerojatno došao u 22:30 na sidrište da bi išao
dva sata odmoriti. U dva sata ujutro već je ima poziv da počinje
konvoj jer mu to dežurni časnik prati na mostu i onda ima
sat prije nego što krene konvoj, mora se pripremiti brod, stroj i
tako dalje. Pitanje kada je taj čovjek išao leći jer ulaskom u
Zaljev Sueza ulazi se u shemu odvojene plovidbe gdje on mora biti
na mostu tako da je i umor tu."
Negdje ipak stoji trka za zaradom vlasnika
"Trgovina je zarada, a brod, vjerujem, prema svojoj proporciji ima jako malo kormilo, a mala kormila se opravdavaju uštedom goriva i tako dalje."