U Osijeku se vlast trudi par dana uoči izbora osvojiti srca Osječana ali kako nitko ne zna tko je ondje na vlasti slijedeći slučaj se i može i ne mora gledati kao predizborni štos. Ali da je dobar, bome jeste. Naime gradski su oci uveli opciju koje se ne bi posramili ni najdigitalniji i najzeleniji svjetski gradovi. Svaki Osječanin može iznajmiti električni gradski auto i koristiti ga kao privatni javni prijevoz. Cijena vožnje je 10 kuna za 15 minuta ali najduže ga mogu koristiti tri sata. Zasad je na raspolaganju 8 vozila koji su stajali 3 milijuna kuna, više od pola novca stiglo je naravno iz Bruxellessa.
Kako bi u Osijeku javnim prijevozom došli od točke A do točke B možete koristiti autobuse. Možete se voziti i brandom grada – tramvajem. A od nedavno, u gradskom prijevozu putnika možete, koristiti i električne automobile.
Potpuno bešumna vožnja koštat će vas 10 kuna za 15 minuta. Autmobil maksimalno smijete koristiti 3 sata u komadu. Takozvani "car sharing" tako je i cijenom povoljniji u Osijeku nego u drugim europskim gradovima jer tamo ovakvim projektima upravljaju privatnici.
Srećko Kukić, savjetnik za EU projekte, grad Osijek: "Ono što je razlika od drugih europskih gradova mi želimo ovu uslugu integrirati u okviru javnog prijevoza."
Osam je automobila na raspolaganju na 18 lokacija koje su ujedno i punionice. Korisnici ih tamo mogu uzeti i vratiti no prije toga moraju se prijaviti putem aplikacije na pametnom telefonu. U aplikaciji je vidljivo gdje se automobil nalazi i u roku nekoliko sekundi stiže vam rezervacija željenog vozila.
Tomislav Trtanj, Gradski prijevoz putnika Osijek: "Prilikom prijave korisnik osim svoje vozačke dozvole i iskaznice prijavljuje svoju kreditnu karticu koju sam osigurava tako da ako se ne vrati u roku od 3 sata ili ako se odjavi na neželjenom mjestu, plaćaju se i određeni penali."
A platit ćete i ako ste volan u ruke dali drugoj osobi ili imali udes pod utjecajem alkohola, jer osiguranje funkcionira kao i kod rent-a-cara.
"Krivnja ide na korisnika. U općim uvjetima prilikom korištenja ovoga vozila stoji da sva krivnja ide na korisnika i to na onoga koji se registrirao. Osigurani su na kasko, ali kasko ne priznaje štetu ako je netko vozio pod uticajem alkohola", rekao je Kukić.
Grad Osijek, ove je automobile uzeo pod okriljem europskog projekta "Life" koji za cilj ima smanjivanje emisija ispušnih plinova. Sve je koštalo 460 tisuća eura, 60% stiglo je iz EU fondova, 40r% iz gradskog proračuna. "U okviru tih 40 % su uključene i plaće djelatnika koji rade na ovom projektu", rekao je Kukić.
Kada je baterija puna, ovaj automobil može prijeći oko 300 kilometara, a ako do kraja stisnete papučicu gasa vozit ćete do 130 kilometara na sat.
"Prvi puta u životu sjedim za volanom električnog automobila i ovo je fantastično. Osjećaj sigurnosti je jak, auto vuče i sad mi je potpuno jasno zašto je električni automobil toliko popularan", rekao je reporter Tin Kovačić.
Uskoro će se moći voziti električnim biciklima i romobilima pa čak je u planu i jedna ideja koja zvuči kao iz SF filmova a to je vožnja autonomnim automobilom koji će sam doći po vas i sam vas odvesti.
"Ova autonomna vozila koja ćemo mi uzeti kao pilot projekte ići će po određenoj ruti. Takvih primjera ima dosta u Europi pogotovo u sveučilišnim kampusima. Gdje autonomno vozilo ide po ruti, pokupi putnike i ide dalje. Bez vozača.", rekao je Kukić.
Iako je Osijek 5G grad, za takvu vožnju ipak ćemo se morati strpiti još koju godinu.