Dakle nakon ovog poskupljenja mirni smo do 2020. a onda naravno možemo očekivati novo poskupljenje, jer ni najstariji stanovnici Hrvatske se ne sjećaju da je plin ikad pojeftinio.
A dodatan pritisak na cijenu plina mogao bi napraviti i LNG terminal u Omišlju koji bi trebao biti gotov do rujna 2020.
Naime zasada je zakupljena samo petina ukupnog kapaciteta a da bi terminal bio isplativ bilo bi dobro da je zakupljena barem trećina njegova kapaciteta, a ako tako i ostane razliku u prihodu platit će potrošači.
I sam LNG, tj. ukapljeni plin je inače nešto skuplji od prirodnog plina tako da s oko tog projekta podiglo dosta prašine, naravno pobunili su se i ekolozi i lokalna zajednica i lokalna politika a načelnica općine Omišalj gđa. Mirela Ahmetović na Facebooku je tražila od RTL Direkta da netko iz tvrtke LNG Hrvatska odgovori na najspornija pitanja vezana uz taj projekt.
Gošća RTL Direkta bila je direktorica LNG Hrvatska Barbara Dorić.
Prije svega kako vi komentirate žestoke reakcije na ovaj projekt, od politike do ekoloških udruga?
Živimo u demokratskom društvu, svako mišljenje je dobrodošlo ako je zasnovano na činjenicama.
Ajmo mi sad na ova ključna pitanja koja postavlja načelnica općine Omišalj, gđa Ahmetović..Prije svega tvrdi da nemate studiju isplativosti ovog projekta, ako je imate da je pokažete i da u projekt idete jer je to volja Vlade a ne zato što je to opravdano.
Ovaj projekt ima nekoliko studija isplativosti. Nikada se ne bi mogla donijeti odluka da ovaj projekt nije ekonomičan.
Isplativ je ako tu razliku u cijeni podmirujete s onom SOS LNG Taxom koju vam je dao zakon, dakle po kojoj poskupljuje distribucija plina?
Neće. Upravo da ne bi utjecala na cijenu potrošačima. Taj zakup je dovoljan da taj terminal može početi s radom.
Kolika je vaša procjena, kada?
Ne prije 2025. godine.
Tko je još zainteresiran?
Trenutno su to sada HEP i INA. Susjedne zemlje su zainteresirane, ali je činjenica i da postoji oprez.
Zašto u javnom prostoru bezočno lažete da je projekt u skladu s prostornim planom PGŽ i Općine Omišalj? Pokažite mi prstom na prostornom planu gdje vidite plutajući terminal? Hajde, neka s njima stane pred kameru i neka pokuša dokazati.
Svatko tko se interesira i imalo je pismen može pročitati da je u prostornom planu to navedeno. To je plutajući terminal. Prije šest godina je to izneseno.
Zašto lažete da je ovaj projekt važan za energetsku neovisnost Hrvatske? Objasnite mi kako se neovisnost postiže uvozom tuđeg najskupljeg plina.
Energetsku neovisnost je potrebno promatrati iz nekoliko kuteva. Moramo biti svjesni činjenice da u ovom trenutku proizvodimo nešto manje od 40 posto naših potreba za plinom. Za 5 do 10 godina, ako ne proizvodimo, Hrvatska će biti sto posto uvozna, ovisna o samo jednom dobavnom pravcu - odnosno ruskom plinu. Za to je ovaj terminal bitan. Nije zahvalno govoriti da je skuplji.
Koliko je skuplji?
Ako uspoređujemo cijene na burzi, tu je riječ od 4 do pet posto maksimalno. Realno je da je ta cijena povoljnija.
Govori se da je to uglavnom američki interes, oni to guraju?
Najlakše je koristiti teorijama zavjere. Puno je realnije da će plin dolaziti ili iz Mediteranskih država ili Katara.
Ekolozi su bili jako nabrijani na taj projekt, tajk klor...
Studijom utjecaja na okoliš je sve navedeno. Što se tiče samog klora, činjenica je da je standard da se u procesu elektrolize koristi klor iz mora. Nema štetnog utjecaja na okoliš. Bodovali smo rješenja koja neće koristiti klor više nego standardna rješenja.
Kada trebaju početi radovi?
Početkom travnja. Na kopnu. I trebali bi završiti najkasnije do 30. 9. 2020. godine.