Iž. Otok neukaljan masovnim turizmom. Tih, miran, otok "rustikalnog šarma" kako ga opisuju brošure. E pa te tišine nema i sad otok proživljava pravu dramu. Bučnu dramu u koju su uključeni i avioni i vojni piloti i zadarska policija i 54-godišnji branitelj.
Tomislav Govorčin je htio zaustaviti svakodnevna niska nadlijetanja aviona Pilatus na kojima vježbaju vojni piloti iz baze Zemunik. Pa je fino laser usmjerio prema kabini aviona i tako ih ometao. I to tri puta. Naravno, piloti su ga prijavili pa mu je policija pokucala na vrata. On je brzo postao heroj otoka jer nitko od mještana ne želi letove iznad glave, ali vojska i dalje ne namjerava promijeniti svoju rutu uvježbavanja.
'Rješenje' od 50 kuna
Kada mu jednomjesečna unuka nije mogla spavati, pala je odluka da rutu redovnih trenažnih letova vojnih pilatusa iznad Malog Iža preusmjeri laserom ometajući posade.
"Taj laser košta 50 kuna, njegov domet je tisuću metara uvrh glave, ako i toliko. A njihova priča je da lete na 5-6 tisuća metara, pa tko bi ih vidio? To je aviončić mali, da leti na toj visini nit bi ga tko čuo ni vidio. Dođu nam na 500 do tisuću metara iznad glave", požalio se Govorčin.
Iz MORH-a nam nisu precizirali na kojoj minimalnoj visini je dozvoljeno letjeti, ali da se "svi letovi zrakoplova HRZ-a obavljaju u skladu s propisanim procedurama leta, odobrenim zračnim putevima i zonama od strane Hrvatske kontrole zračne plovidbe i uz pridržavanje svih sigurnosnih mjera". Ižanima ipak smeta buka višesatnih lupinga i ostalih manevara.
Kaznena prijava protiv MORH-a
"Često primjećujen to. A prave buku dosta veliku", požalio se i Ižanin Ljubo Orović.
"Ti i u svom miru, bereš masline, slušaš pticu kako piva i sad ti on odjendaput zzviju, zvijuuu. Kanaderi su ovdje non-stop. Dobro, kanader ima opravdanje, oni su stvarno korisni. Ali ovdje u ovom kanalu, između jedrilica, oni bez problema rade svoje pokuse, a imaš prostora brate mili di nema nigdi nikoga", smatra Miroslav Marelić.
Tomislav kaže da su najprije pokušali legalnim putem tražiti da se vježbe premjeste iznad nenaseljenog dijela otoka koji je dug oko 10-ak kilometara. Podigli su kaznenu prijavu protiv MORH-a, peticiju poslali pučkoj pravobraniteljici, pisali bivšoj vrhovnoj zapovjednici i njezinom sadašnjem nasljedniku, ali odgovor nisu dobili.
"Znate da su pali u Biljanima u zimu da su skoro ubili ljude i tako. Mislim da nije samo stvar buke, nego i osjećaj nesigurnosti jer ako vi stojite ispod njega jer ako znate, koja je to logika da i dalje lete ljudima iznad glave?", pita se Govorčin.
Bivšem branitelju i ratnom vojnom invalidu sada prijeti kazna od pola godine do 5 godina zatvora.
"Imala je mjesec dana, nije mogla spavati od toga jer su je ti aviončići budili. Ja sam spreman i na zatvor i na sve. I vjerujte mi, borit ću se. Borio sam se i za ovu ludu državu", kaže.
'Taj laser zasljepljuje pilote'
Ižanima su avioni, kažu, odavno nad glavom. I u vrijeme bivše države Iž je bio u trenažnoj zoni Jugoslovenskog ratnog zrakoplovstva, a mještani pamte da su u dva navrata ovdje pala dva aviona. Jedan galeb i jedan supergaleb. Jedna od letjelica je pala točno kraj ovog malog otočića.
Drugim riječima buka aviona budi traume. U Hrvatskoj se godišnje bilježi 20-ak ometanja aviona laserom, uglavnom u zoni aerodroma dok su avioni u niskom letu. I sve te slučajeve prate u krovnoj agenciji - kažu laser nije nimalo bezopasan.
"Jasno da ometa. Kada laser osvijetli pilotsku kabinu, je li kokpit, onda to zaslijepi pilote. To unutra sve bliješti i u tom nekom kratkom vremenu pilot praktički ne vidi. Jasno da ometa, međutim, za sada nemamo nekakve spoznaje da je zbog ometanja laserom došlo nekakvih katastrofalnih situacija", objašnjava Danko Petrin, glavni istražitelj zrakoplovnih nesreća AIN.
Zbog svoje "protuzračne obrane" od 50-ak kuna Tomislav je zaradio kaznenu prijavu za dovođenje u opasnost života i imovine opće opasnom radnjom ili sredstvom. Zadovoljan je jer se barem zbog njegove borbe za problem otoka nevelike čulo, pa se nada da će se sada sve brže riješiti i preusmjeriti trenažni letovi što dalje od Iža.