"U mnogim smo trgovinama naišli na više cijene od onih zamrznutih. Dio trgovaca tumači da je dovoljno ponuditi samo jednu vrstu, primjerice mliječne čokolade, po zamrznutoj cijeni. Ali ne, cijena vrijedi za sve mliječne čokolade koje nudite. E sad, hoće li s polica nestati čokolade od 80 do 100 grama, a ostati samo s onom manjom ili većom gramažom. Isti su problemi i za ostale proizvode jer su zamrznute cijene vezane uz gramažu, odnosno pakiranje. Ograničena je cijena i toaletnog papira, ali samo pakiranja od 10 rola. Pa kreće li zaobilaženje pravila?", upitala se Damira Gregoret u RTL-ovom Direktu.
Po cijeni od 4,99, 5,29 pa čak i 5,44 eura, sve su to bile cijene najluksuznijih troslojnih papira, javlja RTL Direkt. No, premijer Andrej Plenković časti pa je od danas maksimalna cijena 2,99 eura.
"Ne očekujemo da će to imati neki veći utjecaj na našu proizvodnju. Uostalom, u kriznim situacijama znali smo reagirati i uvijek se postaviti da naši kupci uvijek imaju robe", kaže Jessica Panjkrc iz tvornice toaletnog papira.
Nestašica i povlačenja najskupljeg papira s polica neće biti, no to nije jedini način da se proizvođači snađu i preveslaju kupce. U standardnom pakiranju 10 je rola pa kupci strahuju da će se proizvođači sada prilagoditi, iz pakiranja izvaditi dvije role i tako izigrati Vladinu mjeru.
"Naš trenutačni asortiman apsolutno zadovoljava potrebe tržišta, tako da smanjenja nema u planu. Ljudi se ne moraju brinuti", govori Leila Korabi Dondur, menadžerica u jednoj tvornici toaletnog papira.
Od 30 proizvoda koje je zamrznula Vlada, cijene premium WC papira, tjestenine, čokolade i riže pale su za 50 posto. Pitanje je isplati li se prodavati skupe proizvode po nižim cijenama. Nitko ne isključuje da će neki nestati s polica.
No, prvi dan novog "jeftinijeg" života nije prošao bez poteškoća. Nekim trgovcima markice za niže cijene nisu dostavljene, drugi nisu stigli promijeniti baš sve cijene zbog velikog obujma posla.
Prijavite nepravilnosti
"Prošao sam sve i cijene su ostale na istom nivou kao što su i bile, a ovo što oni nama prodaju foru – to neka si okače mačku za rep", kaže Nenad Stanić iz Zagreba.
"Vidio sam da je riža jeftinija, neko povrće, higijenske potrepštine. To je svakako pohvalno!", rekao je Antun Galovac.
U Državnom inspektoratu pozivaju kupce da prijave sve uočene nepravilnosti. U Udruzi za zaštitu potrošača upozoravaju da oznake nisu dovoljno velike pa zbunjuju starije kupce. Problem je i to što se snižava cijena specifičnih vrste proizvoda što će opet neke dovesti u zabludu.
I Francuska muku muči s visokim cijenama i "šrinkflacijom" pa je država natjerala trgovce da označe svaki proizvod kojem se smanjila gramaža i tako de facto povećala cijena.
Stefan Bompais, direktor komunikacija jednog francuskog trgovačkog lanca, dao je primjer smanjivanja: "Jedan ledeni čaj pod utjecajem je inflacije smanjenja, odnosno šrinkflacija. Boca je smanjena s 1,5 litara na 1,25 litara, a u isto je vrijeme njegova cijena porasla za 40 posto."