Odluka je očito donesena, ali oko nje u Vladi koja presuđuje između Amerikanaca i Francuza vlada zavjet šutnje.
Iako nitko službeno ne otkriva konačnu odluku, pojavila se spekulacija da su Francuzi favoriti, a postoje i oni koji smatraju da avioni uopće nisu potrebni. Ivana Franić donosi o tome priču za RTL Danas.
MIG-ovi 21 hrvatsko nebo mogu čuvati još dvije i pol godine. Nakon toga piloti bi trebali letjeti u novim avionima. I dok mnogi, uz argumente da živimo u miru i da smo članica NATO-a koji nas čuva, zaziru od nabave aviona, nije sve tako jednostavno, jer hrvatsko nebo treba nadzirati. Ako to ne možemo sami, plaćat ćemo susjedima.
Vojni analitičar portala Obris Igor Tabak kaže:
"Taj naš zračni prostor, budući da je čuvan, ima određene premije rizika koje za civilni transport povoljne, Hrvatska ima i prihode s te strane i bilo bi dobro da se zadrže na toj razini jer znate kad poraste rizik prijevoznici biraju povoljnije jeftinije rute, a to nam nije u interesu."
Odustajanje od nabave aviona bio bi korak prema gašenju zrakoplovstva, a kada se godinama građene sposobnosti jednom ugase, iznimno ih je teško ponovno vratiti. I zato su svi koji odlučuju složni da avione trebamo. Odluka se držala u tajnosti, no nakon sastanka Vijeća za obranu, iscurilo je da se kupuju francuski avioni.
"Ja ne mogu znati tko je taj tko pušta informacije ili želi spekulirati što će se dogoditi, ali indikativno je da do jučer nikakvih informacija nije bilo nigdje", komentirao je premijer Andrej Plenković.
"Ne znam tko je objavio tu informaciju i odakle mu jer oduka nije donesena, tako da je to bez veze, možda bude, možda ne bude, možda bude, možda ne", kazao je predsjednik Zoran Milanović.
A koji god bude odabran, američki ili francuski, odličan je avion, a cijena je isto tajna. No, iz iskustava drugih zemalja pretpostavke su da se kreće između 900 milijuna i milijardu i 700 milijuna eura.
Tabak o cijeni kaže:
"Na nju utječe i opseg paketa o kojem Hrvatska razgovara koji je nejasan da li s tim svim ide i naoružanje, ako da, koje uopće nije svejedno dakle i kakva oprema ide i koliko obuke to su sve elementi koji mogu radikalno mijenjati vrijednost paketa i ekonomičnost."
Vlada ugovor želi potpisati do kraja godine, a dok avioni ne stignu u Hrvatsku, trebat će prilagoditi infrastrukturu i obučiti pilote na novi tip letjelice.