Hrvati će ove godine opreznije nego ikad prije krenuti u blagdansku nabavku. Razlog tome su stanjeni kućni budžeti te najavljena nova poskupljenja. Procjenjuje se da ćemo potrošiti približno kao i lani, ili čak i manje.
Trend povećanja od jedne milijarde kuna prosinačke potrošnje u odnosu na prethodnu godinu prekinut je još 2008. godine, 2009. pao je za dvije i pol milijarde, a ove će u najboljem slučaju stagnirati.
Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore, istaknula je kako je aktualna gospodarska situacija na tržištu dovela do promjena u navikama potrošača pa su racionalniji. Iznimno su osjetljivi na cijenu i sve su praktičniji, pa i te kako vode računa o omjeru cijene i kvalitete.
Primjerice, tako je Hrvatima omiljeno plaćanje karticama manje za petinu nego prije dvije godine. Da su i trgovci toga svjesni, kazuju podaci po kojima je u prosincu prošle godine Konzum zabilježio 30 posto veći promet u odnosu na prethodne mjesece, dok ove godine predviđa da će mu prosinački promet porasti svega pet posto.
Blagom se porastu prometa, pozivajući se na blagdanska sniženja, nadaju i Mercator i Getro, ali ga ne preciziraju.
Iako su u HGK predviđali da će ove godine blagdanska sniženja početi ranije nego prijašnjih godina, većih božićnih akcija još nema, pa se u kupnji valja koncentrirati na tradicionalno najudarniji trenutak prosinačke kupnje, vikend prije samog Božića, odnosno na razdoblje od 19. do 24. prosinca.
Sindikalci su još oprezniji od ekonomskih analitičara i komore pa kažu da je, osim stagnacije, moguća i nešto slabija potrošnja nego lani.
''Božićnicu će dobiti manje ljudi nego prethodne godine, naprimjer javni sektor neće dobiti 1.250 kuna božićnice, a to je dvjestotinjak tisuća ljudi, dakle oko 250 milijuna kuna manje za potrošiti'', rekao je za Večernji listKrešimir Sever, šef NHS-a.
Uobičajen zamišljeni troškovnik sindikata predviđa da prosječna četveročlana obitelj o Božiću i Novoj godini na bogatiju trpezu i poklone potroši oko 1.600 kuna više nego inače.
Prema nekim računicama, 2005. godine prosječna obitelj za blagdanski je stol izdvajala između 250 i 300 kuna, što znači da je oko 1,2 milijuna obitelji te godine samo za riblju večeru na Badnjak i mesni božićni ručak potrošilo oko 360 milijuna kuna. Troškovi tih dvaju obroka za ovogodišnji blagdanski stol s karakterističnom puricom i mlincima te bakalarom večer prije iznose oko 400 kuna po kućanstvu, što znači oko 480 milijuna kuna, piše Večernji list.
Vezani članci:
arti-201009070855006 arti-201007290800006 arti-201002280068006