'Ako ne dode do monetizacije autocesta, Vlada ce dici cijenu goriva za 40 lipa'

10.12.2014.
19:20
VOYO logo

Na pitanje clanova Odbora koja je alternativa monetizaciji, ministar je ustvrdio da ona postoji ali da i kosta. Radi refinanciranja dugova Vlada bi u tom slucaju, uz ostale mjere, morala dici cijenu goriva za 40 lipa, ustvrdio je.

Izvijestio je i da ce se neobvezujuce ponude za 40-godisnju koncesiju nad autocestama pregledati 10. sijecnja, nakon cega pocinje cetveromjesecni pregovaracki postupak s ponuditeljima. Izbor najboljeg ponudaca moze se ocekivati tijekom svibnja ili lipnja iduce godine nakon predaje obvezujucih ponuda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedini uvjet cijena

Pri njegovu odabiru, istaknuo je, jedini ce uvjet biti cijena, a ocekuje se da ce se za monetizaciju HAC-a i ARZ-a dobiti oko 23 milijarde kuna.

S tim novcem, istaknuo je, pokrila bi se vecina duga autocesta, smanjio bi se neto inozemni dug, a javni bi se dug, prvi put u povijesti, smanjio za sedam posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hajdas Doncic: Alternativa postoji ali kosta

"Vecina investicija u autoceste financirana je dugom. Dakle 93 posto ukupnih investicija", rekao je Hajdas Doncic te dodao da HAC-u i ARZ-u nedostaje 25,5 milijardi kuna godisnje da servisira svoje obveze, i zato je monetizacija nuzna.

Na upit HDZ-ova Branka Bacica postoji li plan u slucaju da referendum protiv monetizacije uspije, Doncic je rekao da alternativa postoji, no i da kosta 40 milijardi kuna vise. Pojasnio je da alternativa podrazumijeva smanjivanje investicija u HZ Infrastrukturi i Hrvatskim cestama te placanje 40 milijardi kuna vise.

'Nema carobnog stapica'

"To vam je alternativa. Nema carobnog stapica vise u Hrvatskoj", rekao je ministar. Alternativa, odnosno refinanciranje, za posljedicu bi imalo i smanjivanje standarda u skolstvu ili zdravstvu, jer "ne mozemo imati sve i ne mozemo financirati sve".

Ministar je prethodno saborskim zastupnicima objasnio da je Vlada uz monetizaciju razmatrala jos tri opcije: sekuritizaciju za koju se utvrdilo kako nije zakonski regulirana u Hrvatskoj pa nije ni opcija, privatizaciju koja takoder nije opcija, te refinanciranje koje ostaje kao mogucnost ako monetizacija ne uspije zbog losih ponuda ili uspjeha referenduma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

SDP-ov zastupnik Luka Denona reagirao je na Doncicevu izjavu da je cijena jedini uvjet za prihvacanje ponude koncesionara, te da ocekuje bar 23 milijarde kuna od monetizacije, pa ga je pitao postoji li najniza cijena na koju Vlada misli pristati.

Hajdas Doncic odgovorio je kako bilo sto ispod pocetne cijene od 2,5 milijarde eura nije prihvatljivo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novak: A sto ako promet padne?

Ponovio je kako alterantiva postoji. "To je refinanciranje, ali to i kosta. Morat cemo imati neku kompenzacijsku mjeru, a to ce biti privatizacija HAC ONC-a". HAC ONC morat ce se privatizirati ako se zeli refinancirati dugove, rekao je.

Denonu je zanimalo i sto ce biti sa zaposlenima nakon monetizacije, pa mu je ministar rekao da ce se od koncesionara traziti da radnici sva prava zadrze najmanje tri godine.

Na upit Predsjednice Odbora Nade Turine Duric (HNS) sto ce se dogadati s prometom na autocestama ako dode do monetizacije, ministar je podsjetio kako je konzorcij savjetnika dao opreznu procjenu o rastu prometa od jedan posto.

"Ako promet bude rastao vise od tih jedan posto, sve preko dijelit ce se izmedu proracuna RH i koncesionara, kazao je Hajdas Doncic.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A sto ce se dogoditi ako promet padne, zanimalo je laburista Mladena Novaka.

Pad promet nece se dijeliti, vec ce se rijesiti subordiniranim zajmom, rekao je Hajdas Doncic i ustvrdio da "to ne znaci nikakvu ileganu subvenciju".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na podpitanje znaci li to da ce drzava morati isplacivati iznose u slucaju pada prometa, pojasnio je kako "subordinirani zajam nije isplata". To je financijski instrument koji prokriva razinu prometa dok ne dode do pozitive i onda se vraca, rekao je.

"Hoce li to biti u ugovoru ovisi o nama i zelimo li u buducnosti imati podjelu rizika od porasta prometa. To je stvar pregovora. Ako zelis nesto dati, moras nesto i dobiti, i obrnuto", zakljucio je Sinisa Hajdas Doncic.

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo