Uvijek sam jedva krpao kraj s krajem jer kupujući avio karte moj se ionako tanak budžet stanjivao još više. Tako sam po kupnji karte najčešće spavati morao po raznim štakornjacima sa žutim plahtama i jastučnicama. Nije bilo važno... bitna je destinacija, prespavat će se već nekako.
Zapiknuo bih prst u atlas i gdje se zaustavio tamo bih putovao
No, kad bih kartu kupovao preko agencije uvijek bih imao osjećaj da su me nasamarili jer mislio sam: pa trebao sam to platiti manje! J**** ti život i žute plahte! No, kak' bi u Zagorju rekli, karta je f žepu i bitno je da se ide! Tako je uglavnom bilo i meni.
Nazivao bih agencije, preko telefona bih dami ugodnog glasa diktirao željene destinacije, a ona bi (čulo se kako tipka) tražila i tražila pa još malo tražila. Rekla bi kasnije da će poslati ponudu mailom. I to je trajalo satima. Bože dragi! Ponekad bih došao do tzv. para pa bih zapiknuo prst u atlas i gdje se zaustavio tamo bih putovao. Karta mi je trebala odmah! No, raznorazne tete i službenici to nisu mogli požuriti pa sam ih preko interneta odlučio kupovati sam. Nekad bih prošao jeftinije, ponekad skuplje, ali j***ga... takav je život.
Veliki putnik
Sjećam se kako sam jednom psovao tetu s druge linije telefona koja mi je izrekla visoku cijenu poslije cjelodnevnog čekanja ponude.
"Očit primjer hrvatske ravnodušnosti, malodušnosti i nedostatak profesionalizma i odgovornosti. Karte sam uzeo u drugoj agenciji dok sam čekao vaš odgovor. Želim vjerovati da ste prebukirani mailovima i poslom, ali sumnjam da je to razlog," odgovorio sam jednom bijesan na takvo postupanje prema meni... velikom putniku!
No, taj se odnos promijenio jer velika znatiželja nagnala me je upravo na posjet jednoj od takvih agencija. Želio sam se uvjeriti kog' vraga tamo cijelo vrijeme ti ljudi rade? Piju kavu, rašpaju nokte, jedu sendviče?! "J***la te avio karta... koliko je to komplicirano, bolje da je kupujem sam," mislio sam.
Malo sam smirio strasti vidjevši da ipak ne piju kavu po cijele dane. Niti jedna od njih ne rašpa nokte
U agenciji tri djevojke, za tri stola i tri kompjutora. Svakoj od njih na ušima je priljepljen telefon koji, čim ga spuste opet i opet zvoni. Non stop neki vrag u toj agenciji zvoni! Na zidu su razglednice iz najrazličitijih destinacija; gradovi i pustinje. Ugodno mjesto. Nude me kavom, zovu me da sjednem i da gledam.
"Uvijek iskrsne neki biser koji nas psuje i vrijeđa jer nismo na vrijeme poslali ponudu ili jer mu je preskupo ili jer misli da se na njemu bogatimo", kaže Tea Marković, voditeljica jedne agencije u centru Zagreba.
Za poseban program koji koriste sve agencije potrebno je imati licencu i ići na tečaj, jer običnom smrtniku to izgleda kao beskonačni labirint crno bijelo plavo crvenih brojki i slova koji ne znače ama baš ništa. No, u svakoj toj šifri nalazi se jedan let, jedna destinacija i jedna cijena.
Ukoliko ste tražili više raznih destinacija to za dame iz agencije znači minimalno pola sata brzog tipkanja i pretraživanja, dešifriranja, uspoređivanja cijena. Zamislite sad desetak upita? Malo sam smirio strasti vidjevši da ipak ne piju kavu po cijele dane. Niti jedna od njih ne rašpa nokte. Barem ne za radnog vremena.
"Naravno da uzimamo naknadu! Za dalje letove provizija je veća, a za kraće dakako manja. Provizije variraju od 50-300 kuna! Da toga nema onda agencija ne bi ni poslovala jer ipak nismo tu volonteri", kaže Tea Marković dok telefon i dalje uporno zvoni.
Ta naknada, da vam pravo kažem uvijek me je kopkala, ali na kraju krajeva svatko mora zaraditi za život, barem tako izgleda, pa čak i u Hrvatskoj.
Ali pogodnosti agencijske kupnje karata očitati se mogu i u samoj pomoći dok ste 'na terenu.' Ukoliko se kao putnik nađete u problemima, ukoliko npr. propadne aviokompanija s kojom trebate letjeti (događa se!) tad uskaču djelatnici agencije i izvlače vas poput pravih diverzanata.
Želite li promijenu termina leta dovoljan je samo jedan mail i sve će biti sređeno! I to ulazi u spomenutu naknadu.
"Bilo tko preko neta karte može tražiti i kupiti sam, ali nekima se to jednostavno ne da jer oduzima puno vremena, a ovako samo kažu destinaciju i izlistano, mailom dobiju nekoliko najpovoljnijih opcija", kaže Tea.
I dakako da su putovanja raznolika kao što su raznoliki i ljudi. Iz moje vizure to je čisto novinarsko, pustolovna akcija, ali mnogi putuju poslovno, idu na odmor s obiteljima ili u Pariz s ljubavnicama. Opcije su uistinu mnoge.
"Pa da! Zovu nas ljudi svih profila. Oni koji putuju prvi put, oni koji su iskusni i neki koji se samo raspituju. Za svakoga od njih postupak je isti. I ako netko samo iz znatiželje kaže deset destinacija mi to odradimo", s ponosom će Tea.
Posramio sam se odmah svojeg oštrog nastupa od ranije
Vidjevši koliko poziva, upita i molbi jedna agencija dnevno dobije i koliko glasova jedan djelatnik preko slušalice dnevno mora čuti nije ni čudno da se ponekad odgovor i oduži. Posramio sam se odmah svojeg oštrog nastupa od ranije. Pitam se u stvari kako ovim ljudima ne pukne film od povremenih nerazumijevanja. Osobno bih nekoga poslao u p**** m*******, ali opet... ja i nisam baš najbolja osoba za taj posao. Moje je da nazovem, kažem destinaciju i kupim kartu. Ostalo je na njima!
Hrvoja Ivančića pratite na Facebook stranici.