Jutarnja je gužva na berlinskoj Friedrichstrasse, gradskoj žili kucavici, i rijeka biciklista juri prema svojim odredištima. "Miči se", viče jedan od njih nakon što se protupropisno popeo na nogostup gdje mu se ispriječio bespomoćni pješak.
Bernd Lechner, 40-godišnji službenik, uspio se na vrijeme skloniti pred jurećim biciklom, ali mu je već dosta agresivnog ponašanja biciklista u njemačkome glavnom gradu.
"Sve je gore i gore. Biciklisti me počinju više brinuti od automobila", rekao je.
Grad kao prijatelj biciklista
Berlin je grad poznat kao prijatelj biciklista, ali je njihov rapidan porast tijekom pandemije počeo uzrokovati napetosti na prometnicama. Dobra je to vijest za kvalitetu zraka i javno zdravlje, ali u isto vrijeme policija bilježi oštar porast u broju prekršaja koje čine biciklisti i sve više prigovora pješaka na njihovo ponašanje.
Šefica berlinske policije Barbara Slowik čak je predložila obaveznu registraciju biciklista što bi vlastima olakšalo da identificiraju prekršitelje.
"U više od 50 posto prometnih nezgoda u kojima sudjeluju biciklisti krivi su oni sami", rekla je.
A neki to plaćaju životima, 17 biciklista poginulo je u prometu u Berlinu prošle godine. U 2019. ih je bilo šest.
Tri milijuna bicikala i milijun automobila
Ideja o obaveznoj registraciji vjerojatno neće zaživjeti zbog "goleme papirologije" koju bi zahtijevala, kaže Ragnhild Soerensen iz nevladine organizacije Changing Cities koja lobira za održivi javni prijevoz.
Berlin ima tri milijuna bicikala u usporedbi s 1,1 milijun registriranih automobila, naglašava Soerensen.
Izjave šefice policije, međutim, izazvali su debatu o ponašanju biciklista u gradu. "Guraju nas, vrijeđaju. Mnogi misle da su bolji ljudi samo zato jer se voze na biciklu. Ta anarhija mora prestati", pisao je nedavno dnevnik Tagesspiegel.
Soerensen, pak, tvrdi da kritičari pokušavaju "poniziti bicikliste kako bi skrenuli pažnju s toga da kasne u izradi nove transportne strategije".
Biciklisti čine 18 posto sudionika u prometu
Biciklisti u Berlinu čine 18 posto sudionika u prometu, a imaju na raspolaganju samo tri posto javnog prostora, kaže Anika Meenken iz prijevozne udruge Verkehrsclub Deutschland (VCD).
"Agresivnost se događa kad je prostor preuzak što prirodno dovodi do dodatne napetosti", rekla je.
Za usporedbu, automobili čine 33 posto prometa, ali uzimaju 58 posto prostora. Iz berlinske policijske odgovaraju da se biciklističke staze ne mogu jednostavno napraviti bilo gdje.
U svakom slučaju, biciklisti će se uskoro suočiti s većim brojem policajaca na biciklima i time većom vjerojatnošću da će biti ulovljeni u prekršaju i platiti kaznu. U gradu ih sada ima četrdesetak, ali će ih do proljeća biti stotinu.