Teorija kaosa američkog matematičara Edwarda Lorenza datira iz 1973. i ostala je upamćena po onome što je on nazvao "butterfly effect" ilitiga leptirov učinak.
Koji govori o tome da leptirov zamah krilima u Kini, u Europi može proizvesti uragan. To je naravno samo metafora kojom je Lorenzo želio dočarati kako su svi događaji na planeti uzročno posljedično povezani. Ali ne samo meteorološki već i ekonomski, a pogotovo transportno.
Već mjesec dana stižu nam prizori tisuća kontejnera na čekanju u zakrčenim lukama od Šangaja, do Hamburga. U nekom od ovih brodova možda baš plovi haljina od Else ili čarobni štapić Harrya Pottera koji ste za Božić mislili pokloniti svojoj djeci ili možda mikser za voljenu suprugu, ali sad se svi već pitaju hoće li te robe na policama za Božić uopće biti.
Kaos. Prometni čep. Gužva. Ovako najveći svjetski mediji opisuju
prizore u najvećim lukama. Od Šangaja do Los Angelesa, Hamburga
ili Roterdama. Kontejneri puni laptopa, televizora, odjeće,
igračaka - kasne s isporukom.
"Ako kupujete za blagdane, počnite odmah", kaže Gene Seroka,
izvršni direktor luke Los Angeles.
"Svi se slažu da smo u krizi i svi se slažu da trebamo rješenje",
kaže Mario Cordero, izvršni direktor luke Long Beach.
Kontejneri se zasad ne gomilaju u najvećoj hrvatskoj luci.
Istovarivanje paketa u Rijeci, uvjerava ravnatelj, odvija se bez
kašnjenja. Ali ima i poruku za sve Hrvate koji naručuju božićne
poklone online.
"Dolaze blagdani, tada se količine robe u pravilu povećavaju.
Vjerojatno da neće baš svi oni darovi i proizvodi novogodišnji
doći na vrijeme do polica", kaže Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke
uprave Rijeka.
Da, dobro ste čuli. Očekujte kašnjenja.
Plišanaca, lutaka i drugih igračaka na policama naših trgovina
ima dovoljno i tako bi trebalo ostati za blagdane, uvjeravaju nas
trgovci. Ipak, tako nije u drugim zemljama svijeta.
U SAD-u su već najavili masovnu nestašicu LOL lutkica. Kod nas ih
zasad ima, ali u Hrvatskoj već neko vrijeme ne postoji baš velik
izbor laptopa, tableta, televizora i drugih aparata za koje je
potreban čip.
"Danas smo prodali zadnji primjerak izlaznog stereo pojačala. U ovom trenutku kada bi ga netko od naših klijenata htio naručiti, isporuka bi bila krajem svibnja", kaže Dario Cvrlje, voditelj prodaje u audio video trgovini.
A zašto je do toga uopće došlo?
Korona je zaustavila sve, a najznačajnija je bila blokada pogona u Kini. Kad se svijet probudio, želio je odmah sve. Krenule su masovne narudžbe, jedna od najvećih tvornica čipova u svijetu, prestala je raditi - došlo je do masovnog nedostatka sirovine. Blokada Sueza nije dugo trajala - ali je dug bio oporavak transporta, produljio se rok isporuke. Snažan tajfun kompas pogodio je jugoistok Azije i glavni dostave su nakratko presječeni. A i kad dođe roba do odredišta, nema ju tko prevoziti. Procjenjuje se da samo u Europi nedostaje 400 000 vozača kamiona.
"Transport je brodski porastao i do pet puta. To su ogromni
poremećaji koje naše tvrtke pokušavaju u najmanjoj mjeri odraziti
na svoje konačne proizvode, ali svakako da će ih biti", kaže Ines
Obradović, direktorica Sektora za međunarodne poslove pri
HGK.
Dakle, ne samo da se neke stvari čekaju mjesecima, zbog povećanja
usluga transporta - skočile su i cijene proizvoda, ovisno o
artiklu i do 30 posto. Prijevoz ovim kontjenerom koštao je 2000
dolara prije korone, a sad košta 10 000 dolara i više.
Stereo integrirano pojačalo koje je prošle godine koštalo 8 900
kuna, u ovom trenutku je 11 390", kaže Dario Cvrlje, voditelj
prodaje u audio video trgovini.
Stručnjaci procjenjuju da će se u najoptimističnijem scenariju
transportna kriza vratiti na staro normalno tek sredinom iduće
godine.