Wilfredo Rosario redovito kupuje u trgovini lanca Family Dollar. Ona je smjestena ispod zapustenog zeljeznickog nadvoznjaka, sasvim blizu stana ovog 35-godisnjaka u cetvrti South Bronxu u New Yorku. Ona spada u najsiromasnije izborne okruge ove metropole i Rosario si nista drugo niti ne moze priustiti:
"Kad bi ova trgovina zatvorila, to bi me gadno pogodilo. Mene i moju obitelj bi to skupo stajalo."
Iako i u Europi ima sve vise lanaca koji nude izuzetno jeftino robu koja kvalitetom onda i odgovara tako niskoj cijeni, u Sjedinjenim Americkim Drzavama postoje vec odavno citavi lanci takvih trgovina, pise Deutsche Welle.
''Jeftinih trgovina ima otkako ljudi zive u gradovima", objasnjava nam profesor za povijest ekonomije na sveucilistu Cornell, Louis Hyman.
Od igle do lokomotive
"Takve trgovine 'sve po dolar' su se u SAD-u pojavile u pedesetima i sezdesetima godinama proslog stoljeca. Novina je bila da to vise nisu bile male obiteljske prodavaonice u kojima se moglo kupiti 'od igle do lokomotive', nego da su ovisile o opskrbnih lanaca u citavoj Americi koji su kasnije postali globalni igraci"
Tako, na primjer, americki lanac Dollar Tree oko 40 posto svoje robe narucuje iz Kine, objasnjava Hyman.
Makar su im izvori podjednaki, te prodavaonice se trude nuditi razlicitu robu. Tako Dollar Tree doista nudi samo robu koja kosta dolar i cak manje, ali ponuda seze od jeftinog plasticnog posuda pa do baterija i sitnica za domacinstvo. Makar su im izvori podjednaki, te prodavaonice se trude nuditi razlicitu robu. Za razliku od njega lanac Family Dollar je drugaciji: on prodaje prehrambene proizvode, ali i higijenske proizvode i cak lijekove za koje ne treba lijecnicki recept.
Taj trgovacki koncept funkcionira odlicno, sto nam potvrduje i njegova redovita musterija, Wilfredo Rosario:
"Tamo mozete dobiti sve, cijene su odlicne, tesko da mogu biti nize. A povrh toga, mozete placati i bonovima za hranu koje dobivamo kao socijalnu pomoc."
Bogati jos bogatiji, a siromasni...
Gotovo je apsurdno da zapravo ovakve trgovine za najsiromasnije cine upravo one najbogatije - jos bogatijima. To se pokazalo i za nedavne krize trzista nekretnina u Americi, objasnjava nam profesor Hyman.
"Dok su vrijednosti svih dionica i vrijednosnica u recesiji padale u bezdan, vrijednosti dionica ovakvih trgovina 'sve za dolar' su vrtoglavo rasle. Jer Amerikanci su negdje morali kupovati i to su investitori brzo vidjeli."
http://www.dw.de/jeftino-do-milijardi/a-17894893