Kako doskočiti 'greškama' zbog kojih se novi uređaji 'programirano' brzo kvare

Javna je tajna kako su neki proizvodi napravljeni da traju samo ograničeno vrijeme - da bi vi kupili novi. Francuska donosi zakon koji to zabranjuje, ali će biti teško dokazati takve slučajeve.

23.10.2014.
10:16
VOYO logo

Mnogi od nas su doživjeli da se neki kućanski aparat pokvario samo mjesec dana nakon što mu je isteklo jamstvo. Obično mislimo da je to slučajnost, ali to doista može biti namjera proizvođača. Jer na primjer kod nekih pisača za računala su hakeri doista otkrili kako poseban integrirani sklop broji svaku ispisanu stranicu. Nakon određenog broja ispisa, pisač javlja "grešku na glavi pisača" i popravak košta više nego sam pisač. Zapravo, s pisačem je sve u redu, ali proizvođač je uvjeren kako vam je potreban novi. Naravno, po mogućnosti istog proizvođača, piše Deutsche Welle.

To nije nikakva teorija zavjere, nego takva "planirana opsolencija" - dakle planirana dotrajalost doista postoji, tvrde u udrugama za zaštitu potrošača. Ali u Francuskoj bi tako nešto ubrzo moglo postati kazneno djelo prijevare.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izvorno, takvi "osigurači" su normalni u inženjerskom umijeću: neka pukne nešto jeftino da bi se sačuvalo nešto skupo. Neka pukne guma, ali da točak ostane čitav ili neka puknu brtvila, ali da blok motora ostane u redu. Dapače, čitavi automobili su konstruirani tako da se deformiraju na onim mjestima gdje će putnici ostati zaštićeni.

Ako staro traje, tko će kupiti novo?

Kolaju priče kako je inženjersko umijeće postalo i previše dobro. Navodno su prve najlonske čarape mogle izdržati Treći svjetski rat bez da puknu - i naravno da onda nema potrebe kupiti nove.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upravo o tome i govori ovaj francuski propis koji je uvršten u Zakon o zaštiti potrošača. On ne misli na te "normalne osigurače", nego na "ukupne tehnike koje služe onima koji šalju taj proizvod na tržište, poimence u koncepciji proizvoda, da namjerno skrate životni vijek ili moguću uporabnu vrijednost proizvoda kako bi povećali prodaju novih proizvoda. Ove tehnike mogu osobito sadržavati: namjernu ugradnju mogućnosti kvara, nekog mjesta puknuća ili programirane, prijevremene obustave rada, tehničkog ograničenja, ometanja mogućnosti popravka ili namjerne nekompatibilnosti."

Takava zakon bi bio praktično prvi koji bi takvu praksu proizvođača tretirao ne samo kao "grešku", nego kao kazneni slučaj prijevare.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

http://www.dw.de/zakon-protiv-namjerne-gre%C5%A1ke-u-proizvodima/a-18012185

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo