Bivši zaposlenik tvrtke OceanGate Expeditions, privatne tvrtke čiji je podmornica nestala tijekom putovanja do olupine Titanika, upozorio je na "kontrolu kvalitete i sigurnosti" koja bi mogla utjecati na putnike još 2018. godine, a iste godine su stručnjaci za ronjenje upozorili tvrtku na slične probleme.
David Lochridge, bivši direktor morskih operacija tvrtke OceanGate, tvrdio je da je upozorio na postupanje tvrtke prema podmornici Titan, koja putnicima omogućuje ronjenje na dubinu od 12.500 stopa do olupine broda na dnu Atlantskog oceana.
Lochridge je rekao da je primijetio "nedostatak ispitivanja na trupu Titanika" i kada je iznio te probleme osnivaču i izvršnom direktoru OceanGatea, Stocktonu Rushu, nepravedno su ga otpustili, prema tužbi.
"OceanGate je davao Lochridgeu otprilike 10 minuta da odmah isprazni svoj stol i napusti prostorije", rekli su Lochridgeovi odvjetnici u podnesku. "Putnici ne bi bili svjesni i ne bi bili obaviješteni o ovom eksperimentalnom dizajnu, nedostatku ispitivanja trupa ili tome da se u podmornici koriste opasni zapaljivi materijali."
Upozorenje agencije za ronjenje
Samo nekoliko mjeseci nakon što je Lochridge otpušten, MTS (Marine Technology Society) je poslao pismo OceanGateu u ime svojih članova "koji su izrazili jednoglasnu zabrinutost u vezi s razvojem TITAN-a i planiranom ekspedicijom do Titanika". Stručnjaci su upozorili da je podmornica OceanGatea dizajnirana na način koji "može rezultirati negativnim ishodima (od manjih do katastrofalnih) koji bi imali ozbiljne posljedice za sve u industriji."
Rush je sada među pet osoba koje su nestale zajedno s podmornicom Titan u nedjelju tijekom putovanja do poznate olupine.
Morao se boriti za svaki dokument
Lochridge je rekao da mu je povjerena zadaća pregleda trupa broda godinu dana prije nego što je stupio na snagu, ali je primijetio nekoliko problema prilikom pokušaja da obavi svoj posao. Stručnjak tvrdi da mu je "naišao na neprijateljstvo i odbijanje pristupa potrebnoj dokumentaciji" kako bi zaista obavio svoj posao i da mu je rečeno da nitko nije proveo skeniranje materijala kako bi se osiguralo da plovilo može izdržati visoki pritisak okoliša na dnu oceana.
Unatoč poteškoćama, Lochridge je rekao da je uspio obaviti svoj zadatak i opisao probleme s brodom u izvješću od 18. siječnja 2018. godine. Slijedećeg dana, Lochridge je suočen s Rushom i drugim visokim dužnosnicima tvrtke, gdje je tvrdio da je njihova najbolja opcija potražiti pomoć vanjskih agencija kako bi se osiguralo da je Titan u skladu sa svim standardnim sigurnosnim protokolima.
Tijekom tog sastanka, kako tvrdi Lochridge, bio je otpušten. Nije jasno je li se ikada pristupilo rješavanju Lochridgeovih zabrinutosti.
Njegove optužbe su opisane u protutužbi protiv OceanGatea, koji ga je optužio za kršenje ugovora, prijevaru i otkrivanje poslovnih tajni. Lochridge je porekao sve optužbe, a slučaj je izvan suda riješen u studenom 2018. godine.
'Kočite naše inovacije'
Tri mjeseca nakon sukoba s Lochridgeom, MTS se obratio OceanGateu izražavajući slično upozorenje u vezi s načinom na koji je tvrtka konstruirala svoju podmornicu. Agencija je tvrdila da OceanGate laže u svojoj reklami za putovanja do Titanika, gdje tvrtka tvrdi da će se pridržavati sigurnosnih standarda DNV-GL, iako zapravo ne slijedi pravila agencije.
"Vaša prezentacija je, u najmanju ruku, zavaravajuća za javnost i krši općeprihvaćeni stručni kodeks ponašanja koji svi nastojimo slijediti", rekao je MTS. Will Kohnen, predsjednik odbora, rekao je New York Timesu da ga je Rush nazvao nakon što je pročitao pismo kako bi mu rekao da industrijski propisi guše inovacije njegove tvrtke.
Tko je sve u podmornici?
U podmornici su u trenutku nestanka bili kapetan i četiri putnika. Plovilo je izgubilo kontakt rano u nedjelju, sat i 45 minuta nakon početka zarona koji je trebao trajati dva sata. OceanGate Expedition Titanom nudi posjet slavnom potonulom brodu za 250 tisuća dolara po mjestu, stoji na službenim stranicama.
Jedan od putnika nestale podmornice je britanski biznismen Hamish Harding čija je zrakoplovna tvrtka na svojim društvenim mrežama objavila informaciju o njegovoj ekspediciji. Harding, 58-godišnji avijatičar i svemirski turist, čelnik Action Aviationa, u nedjelju je na svom Instagramu objavio da se s ponosom pridružuje misiji OceanGatea.
U podmornici su i pakistanski biznismen Šahzada Dawood i njegov sin Sulejman. Dawood je potpredsjednik pakistanskog konglomerata Engro, tvrtke sa sjedištem u Karačiju s portfeljom u energetici, poljoprivredi, petrokemiji i telekomunikacijama. Među putnicima je vjerojatno i francuski oceanograf Paul-Henry Nargeolet, stručnjak za Titanic.