Što se zapravo u ovom trenutku događa u kokpitu, nitko sa sigurnošću ne može reći "Ode pilot na WC…"- ono što zvuči kao početak nekog vica, vrlo je ozbiljna stvar koja se događa, kaže Philip von Schöppenthau, generalni povjerenik Europske asocijacije linijskih pilota (ECA). Priča kako se jednom dogodilo da je jedan od dvojce skandinavskih pilota tijekom leta otišao u nužnik, no kada se želio vratiti, ponovno ući u kokpit, to više nije bilo moguće budući da je njegov kolega u međuvremenu zaspao pa mu nije mogao otvoriti vrata.
Često zaspu
Priče poput ove zvuče nevjerojatno i čini se kao da je riječ o izuzecima. No, Philip von Schöppenthau u razgovoru za Deutsche Welle tvrdi drugačije: "U anketama provedenim u skandinavskim zemljama se pokazalo da između 50 i 55 posto pilota u kokpitu jednostavno zaspu, bez da to prethodno najave svojem kolegi u pilotskoj kabini”.
Slučajevi poput ovog obično ne dospijevaju do ušiju javnosti. Pa ipak, nekoliko ih je ipak izašlo na vidjelo. Jedan od njih dogodio se u Njemačkoj. Piloti zrakoplovne kompanije Airberlin su tijekom leta AB-9721 s Mallorce u München, 5. svibnja ove godine, odaslali tzv. "Pan Pan signal". Riječ je o jednoj vrsti alarma, hitnog poziva iz kokpita koji se odašilje ukoliko ne postoji akutna opasnost za putnike i zrakoplov. Da je postojala akutna, neposredna opasnost, piloti bi poslali tzv. "Mayday" signal. Povod za odaslani alarm bio je taj da su piloti bili preumorni za slijetanje - tako da su zamolili da ovaj posao preuzme automatski pilot. Zrakoplovne kompanije na upite o ovakvim slučajevima obično reagiraju vrlo suzdržano. Airberlin nije pristao na intervju s novinarom Deutsche Wellea o ovoj temi.
Kriza utječe i na rad avio kompanija
Europska agencija za sigurnost u zračnom prostoru (EASA) određuje okvire radnog i vremena predviđenog za pauze pilota.
"Tako je primjerice, na europskoj razini propisano da piloti ne smiju letjeti duže od 13 sati. Broj sati se međutim može povećati na 14 ili 15", objašnjava Philip von Schöppenthau. Ove europske odrednice EASA trenutno revidira, tako da će biti završene nakon ljeta.
Schöppenthau se međutim pribojava da se zbog krize uvjeti za pilote neće poboljšati. No, bez obzira kako bude izgledao novi pravilnik - svaka zemlja i svaka aviokompanija imaju mogućnost samoodređivanja, odnosno, poboljšanja svojih smjernica.
'Obojica smo istodobno zaspali' "Sjećam se leta iz Kine za Njemačku tijekom kojeg smo desetak minuta zaspali - i to zajedno, obojica istodobno", ovu rečenicu je nedavno u intervjuu za televizijsku stanicu NDR izgovorio iskusni kapetan aviona Thomas Büld, koji je radio za razne zrakoplovne kompanije.
Najveća njemačka kompanija Lufthansa problem pokušava riješiti tako što je uvela tzv. "napping smjernicu", objašnjava Michael Lamberty, glasnogovornik Lufthanse. Riječ nap" dolazi iz engleskog i znači otprilike "pridrijemati". Ona praktično predviđa da pilot koji je umoran to kaže svom kolegi i da onda može odspavati deset do dvadeset minuta. Za to vrijeme drugi pilot mora biti "budniji" no inače.
Nedostatak sna nije jedini problem
"Problem nije samo u tome što piloti tijekom leta zaspu, već što su generalno umorni", objašnjava Philip von Schöppenthau, iz Europske asocijacije linijskih pilota. Jer, piloti koji su premoreni u kritičnim situacijama ne reagiraju onako kako bi trebali.
"Javnost o tome malo zna", kaže Schöppenthau. No i same zrakoplovne kompanije ne znaju dovoljno o problemima preumorenosti pilota, jer piloti rijetko šalju izvještaje svojim tvrtkama ukoliko dođe do incidenata. Oni se naime često boje da bi takvi izvještaji mogli imati negativne posljedice na njihovu karijeru.
Rješenje ovog problema moglo bi biti u boljoj komunikaciji između pilota i kompanija – pooštrenje pravilnika po pitanju radnog vremena i pauza tijekom leta. No, teško da će u potpunosti riješiti ovaj ozbiljan problem.