Navještava li rijedak prizor potpuno praznog platoa Pozdrava suncu i Morskih orgulja u Zadru crne slutnje o tome da nas turisti već zaobilaze zbog visokih cijena? Ili je do kiše i jakog juga, pa su posjetitelji pobjegli u zakon uličica u staroj jezgri?
"Hrvatska je jako pristupačna. Tako je lijepo. Zadar je poput dragulja, dragocjenog dragulja na predivnom moru Jadrana, hrana je predivna, vino je dobro. Ne možete tražiti ništa bolje", kaže Jim Clark iz SAD-a, a i njegova sunarodnjakinja Mary Catspurger ima samo riječi hvale: "Do sada su nam svi hoteli i restorani bili nevjerojatni. Smještaj je bio savršen, nismo nigdje imali poteškoća, jer mi ponekad znamo biti jako izbirljivi, da budem iskrena. Hrana je bila ukusna, a cijene vrlo razumne".
Gosti koji dobiju "vrijednost za novac“ nikada se ne žale, smatra iskusna vodičkinja.
Velika očekivanja od sezone
"Moji gosti su većinom Azijati ili Amerikanci, koji većinom dolaze bus turama i povremeno s cruiserima. A veće promjene očekujemo oko Uskrsa što se tiče broja gostiju. Očekujem još jednu odličnu sezonu", optimistična je vodičkinja Tamara Vidaić.
U još jednu dobru sezonu ne sumnjaju ni vlasnici luksuzne kuće za odmor koji rado primaju i kućne ljubimce.
"Mislim da je odavno prošlo vrijeme kada su se stavljale klime, kada su se naplaćivale čak po danu, ali to je sada standard kao i u cijelom svijetu, u Hrvatskoj. Treba ići korak dalje. Sad su bazeni, gosti vole i to. Čak nije ni blizina mora toliko važna, mada je važna, nego najvažnije je gosta primiti srdačno, da osjeti toplinu, da osjeti Hrvatsku", smatra Rade Radonjić koji vjeruje da pristup u turizmu mora biti ljubazan i domaćinski, a prostori koji se iznajmljuju dobro opremljeni, ali ne konfekcijski i hladno.
Vlasnik jednog od najpoznatijih zadarskih restorana, koji radi već 63 godine, ima stalne goste cijelu godinu, a preko ljeta je kod njih teško pronaći slobodan stol. Nema tajne, poručuje Erik. Ključ je uvijek u kvaliteti – najbolje namirnice, najbolja usluga.
Omjer cijene i kvalitete
"Kod nas se bune kad je cijena negdje ovoliko, negdje onoliko. Je, imaju i pravo. Zato što kvaliteta možda nije takva kolika je cijena. To bi se trebalo malo prilagoditi. Ima puno restorana koji su s cijenama gori, a kvaliteta je doli. To treba izjednačiti, da budu i kvaliteta i cijena kako treba biti i onda nitko neće reći da je skupo. Svi će reći da je bilo dobro", smatra Erik Pavin koji obiteljski desetljećima uspješno vodi restoran koji je otvorio njegov pokojni otac Niko 1963. godine.
U otmjenom boutique hotelu u središtu grada trude se goste privući cijelu godinu, pa su im i sada sve sobe pune. Van sezone im je popunjenost 70 posto, a u sezoni potpuna.
"To je naš restoran koji se trudi ostati u korak sa svim događanjima na gastro sceni. Sama ta ponuda, odnosno opremljena soba koja je na razini pet zvjezdica, a ne na razini četiri zvjezdice jer mi nažalost nemamo za sada wellness. Uvijek se trudimo da personaliziramo uslugu. Ono nešto nešto što se netko drugi možda ne bi sjetio", kaže direktorica hotela Elena Rušnjak.
Kaže se da svaka roba ima svoga kupca, ali nemaju svi kupci uvijek novca. A oni koji imaju novca, biraju visoke standarde pa se ulaganje u edukaciju osoblja i kvalitetu usluge uvijek se isplati - zajednička je poruka onih koji ne strepe da će ovosezonski turisti birati samo jeftinije destinacije.