Vlak koji povezuje Trst i Rijeku iz Italije je krenuo jutros u 7 i 50, stao na četiri slovenska kolodvora i za dva sata stigao u Rijeku.
"Uzbuđenje je bilo veliko, jako sam počašćen što sam ovako mlad strojovođa imao priliku voziti ovaj vrhunski vlak. Brzina vlaka kroz Sloveniju je 80 kilometara na sat, a u Hrvatskoj vozimo na jednom dijelu 50, a na jednom 40", ispričao nam je strojovođa Tošo Jaković.
Vlak ima 480 mjesta, 235 sjedećih i 12 mjesta za bicikle. Jedan je vagon prilagođen za kolica osoba s invaliditetom. Svaki vagon snimaju četiri kamere.
Besplatan interent, kamere, VIP vagon i kožna sjedala
"Imamo crnu kutiju koja bilježi apsolutno sve na vlaku. Ne može se na tom vlaku ništa sakriti, a da se ne može iščitati. Sustav je isti kao u avionu, crna kutija se vadi", objašnjava strojovođa instruktor HŽ Putničkog prijevoza Nenad Juričić.
U vlaku je besplatan internet. Ima i VIP vagon s kožnim sjedalima. Tu je više senzora i špricalica za požar, USB priključak i utičnica.
"Kućnog ljubimca ovdje možete zakačiti. I imate ono što nemaju drugi putnici, stolić koji se rastegne i možete raditi na svom računalu", pokazao nam je instruktor strojovođa Slovenskih željeznica Tomaž Šen.
Vlakom je stigao jedan od najboljih baritona ovog dijela Europe, Jure Počkaj. Živi u Sloveniji, a radi u riječkom kazalištu i kaže da će uskoro svaki dan koristiti ovaj vlak.
Za osam eura ujutro polazi iz malog mjesta Opicina koje je od Trsta 15-ak minuta vožnje autobusom, a vraća se navečer. Ovo je pilot projekt pa vlak vozi do rujna ove godine. Ukrcali su se na njega i slovenski harmonikaši.
Hrvati razočarani zbog voznog reda
Hrvatski putnici su razočarani jer ne mogu na jednodnevni izlet ili u shopping preko granice. Iz Rijeke je vlak samo večernji pa se do Trsta ne može stići prije 21 sat kada ništa ne radi. Ne skrivaju što žele.
Riječanin Mario govori nam da bi bilo dosta praktično i korisno kao bi mogao iz Rijeke u Trst ujutro. "Nemojmo zaboraviti da imamo i dosta starije populacije, kretanje s vozilima u autu je teško pa bi to bilo idealno rješenje za mnoge generacije. Moj je dojam da su Hrvatske željeznice i u tom pitanju debelo i dugotrajno zapostavile Rijeku", smatra ovaj Riječanin.
Odgovorni su pomalo iznenađeni pitanjem zašto nema jutarnjeg polaska iz Rijeke.
"Prilagođen je prvenstveno za turističke svrhe, dolazak turista vezano za cijelu zelenu tranziciju i smanjenje emisije CO2", tvrdi predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.
Glavni tajnik Srednjoeuropske inicijative u Trstu Robert Antonione naglašava da je ovo jedan od najvažnijih novih proširenja projekta. "Nadam se da ćemo sljedeće sezone imati tu opciju", dodaje.
Talijani i Slovenci brzo će i jeftino na kvarnerske plaže. Na hrvatske će se putnike misliti dogodine, ako pilot projekt opstane.