Samo 288-ero ljudi u Hrvatskoj obavlja jedan od najstresnijih, ali i najpoželjnijih poslova na svijetu - posao kontrolora leta. Traže se i novi kandidati, pa smo sjeli u njihov vrući stolac i otkrili kako im izgleda radni dan, ali i koji su ključni kriteriji za, po mnogima, posao iz snova.
U Centru oblasne kontrole letenja u Velikoj Gorici glavni je zadatak biti vodič zrakoplovima da se ne susretnu. Kada se približe, kontolori im mijenjaju visine ili skreću putanje, izbjegavaju opasno vrijeme. Oni nisu samo točkice na ekranu već živi ljudi u zraku gdje može doći do svega.
Dubravko Meco, kontrolor leta i izvršni direktor Sektora upravljanja zračnim prometom pojašnjava nam koji to mogu biti.
"Pada tlaka u kabini kada onda avioni naglo spuštaju da bi došli na visinu gdje putnici mogu disati. Ili požar to je dosta stresna situacija. Onda čak čujete pilote da im se promijeni boja glasa jer imaju masku na licu", kaže.
Obavezno rade u paru, a prate letove na jedom od dijelova neba. Najveća špica je ljeti kada zna biti i 3000 aviona na dan. Sada ih je oko 1000.
Njihovi kompjutori ne gase se nikada. Na njima kontrolori smiju raditi samo dva sata, nakon čega imaju sat odmora i tako u krug. Zato imaju beneficirani radni staž, plaću od nekoliko desetaka tisuća kuna i 15 slobodnih dana za tzv. zbrinjavanje stresa. U pauzama mogu koristiti teretanu, spavaonice, kafić.
Ako ne prođu liječnički pregled svake 2 godine, pozdravljaju se s radnim mjestom.
"Jer kako bi inače motivirali običnog čovjeka da uđe u nešto veličine zgrade i da to leti po zraku. Tako da kontrolori moraju biti uvijek na razini", govori Dejan Andrašek, instruktor kontrole leta.
Traži se novih 16-ero, a stiglo je 750 prijava. No put do ovih mjesta je trnovit jer nakon selekcije slijede još i godine školovanja.
Josip Šerić je student kontrole leta, a kaže nam: "Tijekom obuke neki su ispadali i to ti dosta stresa radi na glavu jer ne znaš jesi li dovoljno dobar do zadnjeg ispita".
Kandidati ne smiju biti stariji od 27 godina jer su tada, tvrde, najproduktivniji.
"Testiramo znanje engleskog jezika, sposobnost snalaženja u prostoru, obavljanje više zadataka istovremeno i toleranciju na stres. s obzirom da 1 do 2 posto ukupne populacije posjeduje sposobnosti koje su poželjne za kontrolore leta", navodi Andrašek.
Mladi su se prije obučavali u inozemstvu, no sada uče u Hrvatskoj na najsuvremenijim simulatorima.
Vedrana Brkić, studentica kontrole leta ističe: "Sada sam na pola puta do najboljeg posla na svijetu", a upitan zašto je to najbolji posao na svijetu kaže: "Zato što je zanimljiv, poseban, specifičan".
Lockdown je za njih bio najgori period u povijesti.
"Tad smo dnevno imali oko 100 aviona, u principu bilo je prazno nebo", pojašnjava Meco.
No ova godina bi mogla postati rekordna po broju preleta iznad Hrvatske. Putnici ne brinite, ostavili smo nebo u najboljim rukama.