Ima li Boeing sustavni problem sa svojim avionima? Stručnjak: 'Ključ za istragu bit će jedna stvar'
Nesreća se dogodila odmah nakon polijetanja aviona, David Gerhardinger pojašnjava što će istražitelji sada tražiti
U stravičnoj avionskoj nesreći u Indiji poginulo je u četvrtak više od 290 ljudi i to odmah nakon polijetanja za London. Pao je na zgradu u kojoj ima žrtava. Pronađeno je više od 200 tijela.
David Gerhardinger, koordinator vještačenja za zračni promet s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, bio je gost RTL-a Danas te je komentirao nesreću.
Koji su mogući uzroci nesreće?
Može biti niz uzroka – jedan je kvar na motoru, otkaz na motoru, drugi uzrok je moguća ljudska greška, mogući su otkazi i drugih sustava koji mogu uvjetovati ovakav gubitak visine – od autopilota, nadalje.
Na što upućuje štura komunikacija pilota s kontrolom zračne plovidbe?
Dobro ste to opisali, komunikacija je bila stvarno štura. S obzirom na dinamiku nesreće, nije bilo niti moguće da se neka dulja komunikacija odvija. Koliko sam čuo, pilot je tri puta izgovorio "Mayday", nakon čega se kaže "engine failure" u slučaju da je bio otkaz ili kvar na motoru ili nešto slično, i to kako bi na zemlji mogli predvidjeti uzrok i način kako otkloniti kvar. No ovdje je visina bila oko 200 metara od zemlje, što znači da je pilot morao koncentraciju posvetiti spašavanju situacije, što je na kraju završilo kako jest.
Koje će istražiteljima biti ključne informacije?
Ključ za istragu bit će crna kutija koja se sastoji od dva dijela. Jedan je CVR koji snima sve zvukove u kabini - komunikaciju između pilota, ali i vanjskim službama kao što je kontrola leta. Imamo i FDR koji bilježi sve parametre leta – načinu rada sustava i motora. Pa će ova istraga, ako se uređaji uspiju spasiti, a vjerujem da hoće s obzirom na to da su objavljene slike aviona na kojima se vidi da je rep aviona čitav i gdje se ti uređaji nalaze – vjerojatno iz njih moći iščitati što se dogodilo.
Preživio je samo jedan putnik i to na sjedalu 11A. Koliko je uobičajeno da prežive ljudi u prednjem dijelu aviona?
Zavisno o vrsti nesreće, ali to malo što se moglo vidjeti od eksplozije i samog pada aviona – moram priznati da sam iznenađen da je netko preživio. Dobro je da je. Nesreća je strašno izgledala na slici.
To se vidi iz slike ove nesreće – rep je ostao relativno čitav i statistički gledano, zadnji dio aviona je manje vjerojatno da će se potpuno uništiti.
Ovo je novi udarac za Boeing, dva su se Boeing MAX 737 rušila, bila je nesreća kineskog 737 godine 2022. gdje je poginulo gotovo 500 ljudi. Ima li Boeing sustavni problem sa svojim avionima?
Spomenuli ste nesreće koje su se događale na modelu aviona koji nisu isti. 787 Dreamliner izašao je iz proizvodnje 2011. godine – dakle, to je relativno novi avion - imao je problema s litij-ionskim baterijama 2013. godine, gdje je dva puta bio prizemljen, a u jednom slučaju došlo je i do ozljeda. Litij-ionske baterije su se pregrijavale, oni su to u međuvremenu riješili, ali značajnije je da se u ožujku 2025. dogodio kvar inercijskog navigacijskog davača, odnosno sustava koji daje informacije autopilotu. Posljedica je bila nagli gubitak visine i došlo je do ozljeđivanja putnika. Ta nesreća je imala za posljedicu gubitak visine, ali nije bilo ljudskih žrtava jer se dogodilo na visini gdje se te greške mogu ispraviti.
Imaju li onda sustavan problem?
Ako usporedimo nesreće koje se događaju tim avionima i drugim konkurentima kao što je Airbus, ne može se reći da je značajna razlika za sigurnost, ali te dvije verzije i ovo što se dogodilo statistiku značajno pogoršavaju u korist konkurencije.
Niste li bi letjeli sutra Boeingom?
Bio bih, jer je zračni promet i dalje daleko najsigurniji oblik prometa. Ako gledamo da prijeđemo udaljenost, veća je vjerojatnost da mi se nešto desi kući nego u letu
403 Forbidden