Traženje parkinga po ulicama velegradova jako je naporno, a sada će za vozače terenaca u Parizu biti i 'papreno' skupo. 18 eura za sat u centru, odnosno 12 eura na periferiji - prava je mjera za smanjenje gužvi i zagađenja, odlučili su na referendumu Parižani.
"To bi nas koštalo oko 200 eura po danu. Ne znam napamet, ali to je jako skupo. Mislim da ću na kraju morati prestati koristiti svoj automobil", nezadovoljna je Parižanka Laura Picard.
"Za mene to nije pitanje za referendum. Slažem se s mjerom, ali to bi trebala odluka Europske Unije", govori Gabriel, stanovnik Pariza.
Prijedlog je podržalo 55 % Parižana, no izlaznost na referendum je bila nikakva, manja od 6 %. Struka se pita je li zakon diskriminacija onih koji žive u okolici, ali rade u Parizu. Progresivna gradska vlast pak poručuje - Pariz ima problem s prometom koji treba riješiti. "Broj SUV vozila se udvostručio u posljednjih 20 godina, tako da su utjecaji veliki. I to su smislu zagađenja zraka i sve je većeg broj astmatičara", objašnjava odluku dogradonačelnik Pariza Kevin Havet.
Građani podijeljeni
A je li takav prijedlog moguć i u Zagrebu? Pitali smo gradsku vlast koja odgovara da za sada neće ići tim smjerom. Građani podijeljeni. "Kako vam se čini ta ideja?", pitao je RTL-ov reporter građane.
"Odlična, odlična. Jer ovaj pametni smart 25 godina star i onaj tenk - ipak meni treba manje mjesta", govori Mario iz Zagreba.
"Ide se vjerojatno za tim da ljudi koji imaju bolje aute i imaju neku bolju kupovnu moć, pa da mogu više platiti, slično je s porezima. Možda iz te nekakve perspektive to ima nekakvog smisla". Za tebe, je'l to ima smisla?, pitao je reporter RTL-a. "Pa nisam siguran baš, mislim da nema", zaključuje Branimir.
Ako se željelo smanjiti zagađenje, moglo se to učiniti poskupljenjem za automobile s motorima koji više zagađuju, poručuje struka. Težina također nije mjerilo, ima vozila koja malo zagađuju, a teža su od jedno cijelo 6 tona.
"Ako gledamo da je razlog ekološki ili prostorni, onda isto tako i malo vozilo zauzima parkirno mjesto kao i ono veliko jer su parkirna mjesta obilježena. Na mjestima koja nisu obilježena možemo imati nekakve uštede, ali mislim da je to sve toliko minorno da se ovdje više radi o populizmu nego o ozbiljnoj mjeri", kritičan je profesor na Prometnom fakultetu, Marko Ševrović.
U Zelenoj akciji podržavaju prijedlog, ali kažu da ga treba doraditi
Zagrebačke tablice ima 534 tisuće osobnih automobila, grad je zagušen prometom i gužve su sve češće. U Zelenoj akciji podržavaju prijedlog, ali kažu da ga treba doraditi.
"Već sada se javljaju neki drugi gradovi poput npr. gradonačelnika Londona koji kažu da će promatrati kako će ići tijek provedbe", za kraj zaključuje Bernard Ivčić iz Zelene akcije.
Parižani su odlučili, hoće li Londončani ili Zagrepčani sličnim putem - ovisi o rezultatima u Francuskoj.