Ovogodišnja turistička sezona uspješnija je nego što opisuju službeni pokazatelji, i to kako u njenom financijskom, tako i u marketinškom aspektu.
Ishod ovogodišnje sezone je pozitivan, mjeri li se pojmom "zadovoljnog gosta" jer je turistička ponuda u hrvatskim destinacijama bila primjerena plaćenoj cijeni što je i razlog malog, gotovo nikakvog broja pritužbi.
Pokazala je to ovojesenska anketa "Privrednog vjesnika" i "Studija Weber" iz Zagreba, provedena na uzorku od stotinu ispitanika, direktora hrvatskih hotelijersko-turističkih poduzeća, turističkih zajednica, agencija i marina.
Po riječima Ante Gavranovića iz Privrednog vjesnika, istraživanje je provedeno zbog uzleta hrvatskog turizma ove godine,a koje je ponovno aktualiziralo pitanje o turizmu kao glavnoj razvojnoj prilici hrvatskog gospodarstva i države u cjelini.
Anketa je tematski bila podijeljena u dvije cjeline. Prvi dio odnosio se na pitanja o ovogodišnjoj turističkoj sezoni, njenim financijskim rezultatima, uspjesima i neuspjesima, a drugi dio su činila pitanja o identitetu hrvatskog turističkog proizvoda, potencijalnim smjerovima njegove daljnje kreacije i budućnosti.
Rezultati anketiranja su pokazali da nešto manje od polovice ispitanika, 43,2 posto, drži da su, iako različiti, ovogodišnji službeni podaci o povećanju turističkog prometa od 20 do 25 posto realni.
No, čak 37,8 posto smatra da je povećanje prometa veće od prikazanog, pogotovo u vanpansionskoj potrošnji za koju još nema relevantnih mehanizama kako je točno evidentirati. Shodno tome, 73 posto ispitanika vjeruje da ovogodišnji podaci o strukturi turističke potrošnje nisu točni.
Drugi dio pitanja vezan je uz marketinški pristup u turizmu, a kao polazište je imao tezu da uspješna promocija domaće turističke ponude i svih njenih segmenata predstavlja jedan od osnovnih zadataka koji se postavlja u procesu daljnjeg pozicioniranja hrvatskog turizma. Po rezultatima ankete, od ovogodišnjih promotivnih aktivnosti najkvalitetniji su bili prospekti i drugi tiskani materijali, slijede sajamski nastupi, dok su kao loši ocijenjeni promotivni nastupi u medijima te akcije koje su uključivale promociju i oglašavanje putem interneta. Vodeći ljudi hrvatskog turizma kao važno sredstvo u ovogodišnjoj promociji naveli su specifičan oblik društvenog marketinga - političke promjene s početka ove godine. Većina ispitanika, 51,4 posto, drži da je to prilično, a 37,8 posto jako utjecalo na uspješnost sezone, a ne nekakav poseban sustav turističke promocije. No, ubuduće je potrebno učiniti i nešto više u profiliranju hrvatskog turističkog identiteta, a pri tome postoje i problemi. Prema mišljenju ispitanih, njih 73 posto ističe, kao jedan od najčešćih problema s kojim se susreće Hrvatska, njezin atribut zemlje koja je nedavno bila sudionik ratnih sukoba, dok 37,8 posto problematičnim drži lošu ekonomsku situaciju.
Krizno okružje kao problem vidi 35,1 posto ispitanika, a 27,7 posto problematičnim smatra i činjenicu što Hrvatska nije članica europskih integracija. Pomak od navedenih negativnih atributa povećao bi i ekonomsku vrijednost hrvatskog turizma, ne samo u povećanju broja gostiju nego i u mogućnosti produljenja sezone izvan okvira lipanj-rujan.
No, prema prikupljenim podacima, 67,6 posto anketiranih smatra da hrvatski turizam na postojećem nivou razvoja i poslovne organizacije nema mogućnosti za značajnije produljenje sezone, najviše zbog loše kvalitete turističkog proizvoda, skromnih i nedostatnih smještajnih kapaciteta, nepovoljnih cijena i problematične prometne infrastrukture.
Kao tri najvažnije mogućnosti za povećanje turističkog prometa u kratkom vremenskom roku ističu se one vezane uz poreznu politiku, pri čemu se najčešće naglašava problematika ukidanja ili smanjivanja PDV-a.
Bez poboljšanja turističke ponude i bez novog osmišljavanja i ulaganja u promociju neće biti moguće ni značajnije produljenje turističke sezone. Za to je potrebno, drže ispitanici, utvrditi ili/i promijeniti postojeći kadar profesionalaca zaposlenih u turizmu.
Pri tome, najveći dio anketiranih, 64,9 posto smatra da je hrvatski turistički menadžment samo u manjem dijelu dovoljno stručan i inovativan za osmišljavanje novog imidža hrvatskog turizma.
I na kraju, 92 posto anketiranih smatra da bi iduća turistička sezona trebala biti još uspješnija, te da bi je mogao pratiti rast prometa od 10 posto u odnosu na ovogodišnju.