Čokoladna bananica. Ona ima čast otvoriti ovu priču jer jedan je od rijetkih proizvoda koji su posljednjih godina narasli. Ona je s 20 otežala na 30 grama. Ostatak priče nije tako sladak.
Tjestenina je samo jedan od proizvoda za koje su i kupci
primijetili kako više nema onu gramažu kakvu je imala prije jer
već dulje vrijeme mnogi se proizvodi malo pomalo smanjuju.
"Primijetila sam da me to nervira da ima tijesta po 450 ili 400
grama umjesto 500 i tako. To mi se čini lopovski. Kao da prave
budale od nas", kaže Elizabeta iz
Zagreba.
"Primijetio sam to kod čokolada. Ima osam deka umjesto deset. A
primijetio sam to ima već par godina. Nisam išao za tim pa sam
pogledao opet. A tako ima još nekih proizvoda isto. Gramaža
manja, a ne idete za tim, a cijena je malo skočila", kaže Ivo iz
Zagreba.
"Mislim da jesam po onom topljenom siru. Prije je bio skroz do
ruba onog kartončića, sad se pomalo počeo smanjivati", kaže
Luka iz Zagreba.
"To me smeta jer je to ipak veća cijena, a količina je manja. Ne
znam zašto se to radi, ali sigurno je povezano s novcima", kaže
Zdenka iz Zagreba.
"Konkurencija jedna drugoj zabija klin. To vam je to", kaže
Dubravka iz Zagreba.
Dobar dio asortimana jogurta i kiselog vrhnja više nema gramažu
od 200 grama, već se smanjio za 10 posto na sadašnjih 180 grama.
Topljeni se sir u trokutićima sa 180 istopio za 22 posto na 140
grama. Staklenkama marmelade i zimnice je s 800 grama skoro 14
posto sadržaja isparilo, pa su se smanjile na 690 grama. Naravno,
samo kod nekih proizvođača.
Vafli s čokoladnim punjenjem već neko vrijeme više nemaju 1000,
nego 840 grama. Kako mi je pojasnio proizvođač, proizvod su
smanjili ne zbog uštede, već zbog modernizacije proizvodnog
procesa.
"Ono što se dogodilo je da su proizvođači vidjeli da bi mogli
reducirati svoje troškove proizvodnje, kasnije i u transportu
profitirati jer su ta pakiranja manja pa mogu više robe
transportirati za istu pojedinačnu cijenu jer se ta pakiranja
isporučuju paletno. Možete smanjiti proizvod za 20%, odnosno sa
sto grama na 80 grama, možete više tog proizvod staviti na paletu
i automatski smanjiti jedinični trošak proizvoda", kaže prodajni
stručnjak Emil Pavić.
Nije se baš ni lako sjetiti kako su izgledala pakiranja na koja
su generacije naviknule. Kako bismo pronašli stara pakiranja i na
njima provjerili normative, vraćamo se tridesetak godina u
prošlost. U muzeju 80-ih nalaze se proizvodi od kojih su mnogi s
vremenom nestali, poput konzerviranih goveđih jezika. Mnogi su
ipak na tržištu ostali do danas. Vitaminski napitak nije se
smanjio, ali mesni doručak prije je težio 180, a danas uglavnom
150 grama.
Ono što prvo primjećujemo je da više nema velikih pakiranja kave.
U jednoj kanti se nalazilo tri kilograma kave. Sumnjamo da bi to
danas bilo tko kupovao u tako velikom pakiranju. Doduše, ovdje se
nalazila kava u zrnu pa to ne možemo uspoređivati. Ali, možemo
uspoređivati šećer. I prije su pakiranja bila od kilograma,
a zobene pahuljice također su se prodavale u pakiranjima od pola
kilograma.
Međutim, jedna je stvar definitivno smršavjela, a to je čokolada
Sto grama. Godinama, rekao bih i desetljećima to je bio zlatni
standard za čokoladu. Onda je nedavno na tržište stigla i
čokolada od 80 grama i napravila revoluciju. Jednake je dužine i
širine i kad stoji zapakirana na polici, teško je primijetiti
razliku otprije. Ona se osjeti tek kad se čokolada uzme u ruku
jer osjetno je tanja. Krenulo je s jednom čokoladom jednog
proizvođača, nastavilo s mnogim drugima.
"Kad je došlo do velike recesije, ja sam to primjetio taman
negdje 2008, 2009, prvo sam vidio na čokoladama da je krenulo
smanjenje i da više 100 grama nije onaj zlatni standard. Onda sam
se pitao zašto", kaže Pavić.
"Danas je standard vrlo često 80 grama. S time su počeli
internacionalni lanci prije 5-6 godina. Oni su napravili
istraživanje da u biti kupci žele imati manju gramaturu za
određenu cijenu, pa možemo reći da je taj proces počeo prije 5-6
godina, a završio prije 2- 3 godine jer toliko su te gramature
čokolada standardne", kaže direktor trgovačkog lanca Lonia
Dragan Munjiza.
Onda je kao protuteža na tržište stigla i debela i teška čokolada
koja se reklamira da je sve ono što one tanke i mršave nisu. Dok
traje rat za kupce u raskošnim trgovinama, siromašniji krajevi
planeta vode drukčije bitke, ali one će se osjetiti na cijeni
dviju namirnica obožavanih diljem svijeta. Odakle stiže sirovina,
uglavnom se malo tko pita dok ispija kavu i uz nju jede kockicu
čokolade. Farme u Ekvadoru, Obali Bjelokosti, Brazilu ili
Indoneziji zbog velikih klimatskih šokova bilježe sve manje
prinose kakaovca i kave. Stoga već osjećaju ono što bi se za koju
godinu lako moglo preliti i na police u ne tako dalekoj
Europi.
"Specifičan proizvod koji ovisi o puno drugih stvari, čija je
proizvodnja osjetljiva i ovisi od sezone do sezone. Slična je
stvar i s kavom. To su proizvodi čija je proizvodnja u posljednje
vrijeme raste jer je velika potražnja, a proizvodnja nedostatna i
govori se da će zbog klimatskih promjena za desetljeće ili dva
čokolada biti sama po sebi jako veliki luksuz i da će biti jako
skupa", kaže Pavić.
Zasad znamo da je manja
Obično oko 20 posto u odnosu na istu tu čokoladu otprije nekoliko
godina. Zbog svega toga, kupci su se već više puta žalili
udrugama za zaštitu potrošača.
"Nama se dogodila situacija da su se potrošači žalili baš na
slastice i slične proizvode kada su se našli u situaciji kad su
proizvode kupili za poklon pa su vidjeli da oni nemaju niti 100
grama", kaže predsjednica Udruge Varaždinski potrošač
Sanja Keretić.
Kupci koji smanjenu gramažu nisu vidjeli u trgovini, obično to
primijete kad proizvod stave na vagu.
"To se najviše događa osobama koje pripremaju obroke, kad u
receptima postoji određena gramaža, a prehrambeni proizvod ima
50, 70 ili 100 grama manje od uobičajene gramaže", kaže
predsjednica Udruge Varaždinski potrošač Sanja
Keretić i dodaje:
"Ja bi kazala da se ovdje dovodi u pitanje, odnosno zlorabi
povjerenje potrošača koji su proteklih dvadesetak, tridesetak ili
više godina navikli na određene gramaže proizvoda, primjerice da
je vrhnje u pakiranju od 200 mililitara, da je čokolada 100
grama, 200 grama ili 300 grama, a sada su te gramaže negdje
između."
O tome zašto se proizvodi naočigled smanjuju, govorilo se ne samo
kod nas, već i u Briselu.
"Prema istraživanju koje je prezentirano nama u Europskom
parlamentu, 73% potrošača smatra da je u nekom trenutku prilikom
kupovine proizvoda bilo zavarano. Najčešće se radi o tome da
proizvod koji je pakiran u velikom pakiranju ima ga malo unutra,
tako da stvara dojam da kupujete nečega puno, a to nije točno",
kaže zastupnica u Europskom parlamentu Biljana
Borzan.
Biljana Borzan predstavnicima Europske komisije
svojedobno je postavila pitanje na koji način namjeravaju
zaštititi potrošače od manipulacija s pakiranjem proizvoda.
Istaknula je koji su joj proizvodi najčešće zapeli za
oko:
"Na našem tržištu se najčešće radi o čokoladama koje su bile 100
gramske, a onda su se na tržištu pojavile lakše, 80 gramske koje
su vizualno bile iste, ali su bile tanje, pa samim time i lakše,
a cijena je ostala ista. Nadalje, tu se radi u grickalicama koje
se rade u velikim vrećicama , a unutra je vrlo malo proizvoda.
Radi se i o alkoholnim i bezalkoholnim pićima koja su prije bila
od pola litre ili 0,33, a sada su neki čudni mililitri- 0,27 ili
slično, a cijena je ostala ista."
"Onda smo došli do toga da su krenuli s time, da je to bio
eksperiment, prije desetak prije možda 12 godina to smo
primijetili, ali nitko se nije pobunilo. U toj situaciji kad
potrošač taj proizvod prihvati, kaže u redu je, prihvaćam manju
gramažu samo da mi ta jedinična cijena ostaje jednaka,
proizvođači su rekli u redu, mi ćemo to nastaviti i s time su
krenuli različiti proizvođači u raznim branšama, ne samo
prehrambenoj", kaže Pavić.
Ali promjene u prehrambenoj branši potrošači najviše osjete jer
udio hrane u prosječnoj hrvatskoj plaći je 27 posto, gotovo
dvostruko više nego što je prosjek Europske unije. Na energente
trošimo 17 %. Samo na dvije osnovne stvari odlazi gotovo polovina
plaće, a njihove cijene ne prestaju rasti.
"Najviše poskupljuje ovo što treba za zimnicu", kaže
Miljesnko Smoljanić iz Višnjevca.
I meso, čini se, očekuje uzlazni trend jer stočna je hrana ove
godine znatno skuplja nego prije.
Hrana za krave, primjerice, dvostruko je skuplja
"Kukuruz gotovo 50%, soja je gotovo 4 ipo kune, prošle godine je
bila ispod 3 kune. Suncokret je oko 4 kune po kliogramu, prije je
bio niti dvije kune", kaže Igor Mikulić iz
Hrvatske gospodarske komore.
Prema podacima UN-ove agencije FAO, koja prati kretanja cijene
hrane, osnovni prehrambeni proizvodi na globalnoj su razini ove
godine poskupjeli za 32 cijela 8 posto. Mlijeko i mliječni
proizvodi ovog su rujna bili 15 cijelih 2 % skuplji nego istog
mjeseca lani. Meso 26,3 %, žitarice 28,5 %, Šećer 53 cijela 5 %,
a biljno ulje čak 60 %.
Te su cijene podivljale ove godine i tek sad mnogi kupci obraćaju
pozornost na ono što se polako događalo posljednjih desetak.
Smanjile su se mnoge majoneze, senfovi, konzerve ribe i povrća, a
cijene gotovo u pravilu nisu išle dolje.
"Morate znati da sve ono što rade proizvođači rade kao odgovor na
ono što kupci traže i da taj proces nije nametanje proizvođača
nečega što tržište neće prihvatiti, već je to konstantno
prisluškivanje tržišta od strane proizvođača kako bi i oni
zadovolji potrebe potrošača", kaže prodajni stručnjak
Emil Pavić.
Zato je i odgovor proizvođača da su neka pakiranja kave smanjili
jer su kupci zaključili kako će se tako lakše čuvati svježina.
Ali sve je to dio psihologije jer proizvođači znaju kako kupci
lakše pristaju na smanjenje gramaže nego na dizanje cijene.
"Prosječan kupac ne voli da se cijena mijenja, iako je pitanje
koliko on uspoređuje odnos gramaže i cijene", kaže direktor
trgovačkog lanca Lonia Dragan
Munjiza.
"Pa ne bi baš za cijenu jer plaće ne idu puno gore, mirovine
pogotovo. Ja bi rađe da oni malo korigiraju da bude lakše ljudima
jer ipak je to ljudima skupo sve", kaže Zdenka
iz Zagreba i dodaje kako bi ipak rađe koji gram manje nego
koja kuna više.
"Manja pakiranja stave jer su jeftinija jer ljudi ne gledaju
kilažu ni količinu. On gleda kolko mi je jeftinije. Ja ovdje
prodajem stalno te proizvode. On ne gleda kvalitetu. Prvo pita
pošto vam je to? Prvo pošto je. Ako je velim da je cvjetni med 50
kuna, on ga kupi. Jedino što se prodaje prodaje se taj
najjeftiniji med", kaže proizvođač meda Vojislav
Marjanović.
Najjeftinije nije uvijek i najisplativije
Primjer za to nam je - toaletni papir. Paket od deset rola
premium kvalitete u trgovini smo platili 19 kuna. Onaj niže
kvalitete šest je kuna jeftiniji, pa smo za 13 kuna također
kupili paket od deset rola. Ali kad se role poredaju jedne pokraj
drugih, vidi se kako je onog skupljeg na kraju barem 50, možda i
70 posto više. No, to su sve stvari koje se ostavljaju na
procjenu kupcu. Sad ćemo se vratiti na glavno pitanje ove priče -
jesu li proizvođači zavarali potrošače smanjujući gramažu?
Odgovor se kupcima možda neće svidjeti.
"Ovo je dosta delikatna situacija. Trgovci ne krše zakon zbog
toga što je navedena stvarna gramaža. Na deklaraciji je navedena
i pojedinačna cijena za kilogram ili litru proizvoda, tako da se
u ovoj situaciji oni ne dovode u zabludu, odnosno ne krši se
zakon", kaže predsjednica Varaždinskog potrošača Sanja
Keretić.
Na pitanje, koji je bio odgovor na kraju? Radi li se tu o
zavaravanju potrošača ili ipak ne, Borzan
odgovara.
"Odgovor je bio da zavaravanje potrošača nije dopušteno, ali u
prvom redu da je to stvar inspekcije države članica i naravno da
u nekim situacijama potrošač mora gledati što kupuje i gledati
deklaraciju jer je u nekim situacijama jako teško dokazati da je
potrošač bio zavaran."
"Ono što je nama ispravno je da je to sve deklarirano po
hrvatskih zakonima i da to jasno piše u deklaraciji što mi
provjeravamo. Ne možemo reći da je to nešto što nije vrlo jasno
iskomunicirano", kaže Munjiza i objašnjava
koliko potrošači obraćaju pažnju na to:
"Vjerujem pošto taj trend traje jedno 5, 6 godina i imali su se
prilike prilagoditi, a mi nismo primijetili neki pad prodaje
proizvoda koji su smanjili gramažu."
Dio odgovora zašto se proizvodi smanjuju skriva se i u
demografiji i stilu života modernog čovjeka. Sve je manje
obitelji s puno djece, a sve više samaca ili parova bez djece
koji velika pakiranja ni ne žele. Ostali imaju izbor ako im je
važna količina.
"U isto vrijeme sigurno ste primijetili u mnogim trgovinama
standard XXL pakiranja. S jedne strane se smanjuju gramaže, što
je naravno prema zakonu deklarirano, a s druge se nudi tri komada
po cijeni jednog i pol i to je neka protuteža koju kupci kojima
je bitna velika količina mogu kupiti i kod čokolade, ali i svih
ostalih proizvoda", kaže Munjiza.
Bitka za svakog kupca vodi se na mnogo frontova. Jedan je,
primjerice, način na koji se deklarira cijena na odjelu svježeg
voća i povrća jer čini se sve kako bi kupcu proizvod djelovao što
povoljnije.
"Naša konkurencija i mi koristimo različitu taktiku
komuniciranja. Recimo kod voća i povrća netko daje cijenu za
komad, netko za pakiranje, netko za kilogram. To su sve trgovačke
taktike koje mi ovisno o proizvodu i prezentiramo kupcima, ali
vrlo je bitno da je sve jasno deklarirano", kaže direktor
trgovačkog lanca Lonia Dragan
Munjiza.
Svi odmah primijete ako je cijena njihova omiljenog proizvoda
otišla deset posto gore. Ali, ako se količina smanji za 20 posto,
to kod mnogih prolazi neopaženo. Sve dok je tako, pitanje je kad
će trend smanjenja stati i hoćemo li dok se ni ne okrenemo
kupovati lijepo zapakiran i vrhunski reklamiran listić
čokolade.