Beogradski
Blic objavio je u ponedjeljak članak pod naslovom
'KAJ BU REKEL KARAĐORĐE: Hrvati pokupovali najveće srpske
brendove', u kojemu popisuju brojne popularne brendove u Srbiji
čiji su vlasnici u međuvremenu postali Hrvati.
Najviše srpskih brendova u vlasništvu je Agrokora
IviceTodorića i Atlantic grupe
EmilaTedeschija. Blic
napominje da ‘Grand kafa’ više nije srpska, kao ni čokolada
‘Najlepše želje,’ ‘Dijamant’ ulje, a niti najstarija srpska voda,
‘Karađorđe.’
S druge strane, Srbi u Hrvatskoj nemaju spomena vrijednog
vlasništva. Prema riječima agroekonoma MilanaProstrana, srpske tvrtke su i u Jugoslaviji
imale problema s pronalaženjem prostora na slovenskom i hrvatskom
tržištu.
"Uvijek je postojala neka nepisana odbojnost prema našim
tvrtkama. Ipak, napeta situacija nije smetala biznismenima iz
Hrvatske. Znali su što žele i agresivno nastupili, jer ‘biznis je
biznis. Hrvatske firme su promišljeno investirale i nisu
upropastile nijednu tvrtku koju su kupili", objašnjava Prostran,
koji napominje da su Hrvati uglavnom kupovali zdrave tvrtke, koje
nisu bile opterećene stečajevima.
(Klikni za uvećanje slike)
"Srpske tvrtke nisu se uspjele izboriti za mjesto na tržištu te
susjedne države. A nije da nisu pokušale. Tvrtka ‘Delta’
Miroslava Miškovića pokušavala je kupiti zemljište ‘Zagrepčanke’
u Zagrebu i Mesnu industriju ‘Improm’ iz Križevaca. Nije uspjela,
usprkos prijateljskim vezama Miškovića i Todorića, vlasnika
‘Agrokora.’ ‘Dunav grupa,’ u čijem su sastavu ‘Imlek’ i ‘Mlekara
Subotica,’ nije uspjela kupiti ‘Karlovačku mljekaru."
Iz Privredne komore Srbije objašnjavaju da su razlozi veća
porezna opterećenja za investitore, ali i nesklonost srpskim
proizvodima i tvrtkama.
"U Srbiji i dalje ima dosta potencijala za investiranje u
prometnu infrastrukturu, industriju, energetiku, poljoprivredu,
turizam, dok je Hrvatska te potencijale ranije iskoristila.
Hrvatska ima veća financijska opterećenja stranih ulagača, veće
stope poreza na dobit, PDV i više troškove radne snage u odnosu
na Srbiju", kažu iz PKS-a, a prenosi
Blic.