Kada se vozimo u autu s nekim tko nije član našega kućanstva, primjerice, u taksiju, primarni instinkt nam je da otvorimo prozore, ali jedna studija ukazuje da to možda i nije najpametnije potez, piše Medical News.
Najbliži prozor nije najbolji
Naime, fizičar s američkog Sveučilišta Massachusetts Amherst u najnovijem istraživanju pokazao je da otvaranje prozora koji vam je u autu najbliži nije uvijek najbolja zaštita od koronavirusa ili pak drugih infekcija nošenih zrakom.
U studiji koja je prošlog tjedna objavljena u časopisu Science Advances, znanstvenici su otkrili neobične načine na koji obrasci strujanja zraka u unutrašnjosti automobila mogu ili suzbiti ili povećati rizik zaraze koja se prenosi zrakom tijekom svakodnevnih putovanja.
"Ljudi bi mogli doći do zaključka da instinktivno otvore prozore koji su im najbliži dok se voze s drugim ljudima u vrijeme pandemije. Ipak, to možda i nije najbolje rješenje, iako je bolje od toga da prozor ostane zatvoren", kazao je vodeći autor studije Varghese Mathai, profesor asistent fizike na spomenutom sveučilištu.
Objasnio je da je njegov tim osmislio ovo istraživanje temeljeno na vožnji sa suputnicima, od tradicionalnih taksi servisa do nekomercijalnih vožnji, a pod pretpostavkom da su vozač i jedan putnik razmješteni tako da putnik sjedi na stražnjem sjedalu s putniče strane kako bi se omogućio najbolji mogući razmak.
Kako smanjiti rizik
Istraživanje sugerira da bi otvaranje prozora koje je najviše udaljeno od vozača i putnika na stražnjem sjedalu moglo imati koristi.
Najmanje rizični scenarij za transmisiju patogena koji se prenose zarazom podrazumijevaju otvaranje svih prozora, kao i osiguravanje dotoka svježeg zraka kroz ventilaciju.
S druge strane, najrizičnije je držati sve prozore zatvorene i služiti se isključivo sustavom za recirkulaciju zraka.
S obzirom na nepraktičnost najmanje rizičnog scenarija, posebice tijekom hladnog i kišovitog nevremena, Mathai je želio podrobnije istražiti što se dogodi s česticama aerosola koje izdahnu si putnici u autu i to pod različitim uvjetima u smislu razmještaja čestica.
Ovo je najbolja opcija
Znanstvenici su došli do općenitog zaključka da zrak koji cirkulira oko automobila stvara niži tlak na prednjim prozorima nego na stražnjim prozorima.
Postavili su hipotezu da ako svi prozori u automobilu ne mogu biti otvoreni, najbolje je otvoriti prednji prozor s desne strane ili stražnji prozor s lijeve strane.
"Na naše iznenađenje, simulacije su pokazale zračnu struju koja djeluje kao barijera između putnika i vozača", rekao je Mathai.
Ipak, Mathai dodaje da njihovi nalazi nisu zamjena za nošenje maske tijekom vožnje, ali mogu pomoći u smanjenu koncentracije patogena unutar ograničenog prostora u automobilu.