Hrvatska udruga banaka u proteklom razdoblju sudjelovala je na sastancima s predstavnicima Vlade Republike Hrvatske, Hrvatske narodne banke i Hrvatske banke za obnovu i razvitak te je proaktivno iznosila mjere s ciljem pomoći gospodarstvu Republike Hrvatske.
Razvoj situacije oko koronavirusa pratiteOVDJE.
Banke su predložile niz gospodarskih mjera s ciljem pomoći poduzećima i fizičkim osobama na čije je poslovanje utjecala epidemija korona virusa.
Priopćenje HUB-a objavljeno na njihovim stranicama objavljujemo u cijelosti:
"U ovom iznimno osjetljivom razdoblju, banke u Hrvatskoj proaktivno su djelovale te iznijele niz prijedloga gospodarskih mjera koje imaju za cilj olakšati poslovanje i život građana Republike Hrvatske. Od ključne važnosti prilikom kreiranja optimalnih rješenja i mjera bila je suradnja banaka s predstavnicima Vlade RH, poslodavaca, HNB-a, HBOR-a i ostalih relevantnih institucija. Zajednički interes je zaštiti građane Republike Hrvatske te osigurati likvidnost poduzeća pogođenih epidemijom korona virusa. Vjerujem kako će donesene mjere pružiti optimizam cijelom društvu te dokazati da zajedničkom suradnjom možemo odgovoriti na izazove koje nam donosi izvanredna situacija", izjavio je direktor Hrvatske udruge banaka Zdenko Adrović.
Očekujemo da Hrvatska narodna banka u što kraćem roku donese odgovarajuće zakonske propise koji će u potpunosti regulirati odgode raznih plaćanja za narednih 90 dana.
Slijedom navedenog, u nastavku donosimo pregled gospodarskih mjera koje se odnose na poslovanje banaka te su dogovorene u koordinaciji s predstavnicima Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke s ciljem pomoći građanima i poduzećima u Hrvatskoj:
1. U svrhu očuvanja financijske stabilnosti i likvidnosti čimbenika gospodarstva u Republici Hrvatskoj, kreditne institucije će u svojim internim aktima usvojiti odluku prema kojoj neće poduzimati mjere prisilne naplate (ovrha, aktiviranje instrumenata osiguranja) radi naplate duga svojih dužnika (fizičkih i pravnih osoba) koji u tri mjeseca uzastopno počevši od travnja 2020. godine ne podmire tri rate/anuiteta svojih kreditnih obveza, pod uvjetom da time kao vjerovnici nisu dovedeni u neravnopravan položaj u odnosu na druge vjerovnike.
"Savjesno i urgentno razmatrati i odobravati zahtjeve klijenata"
2. Kreditne institucije će savjesno i urgentno razmatrati i odobravati zahtjeve klijenata (građana i poduzetnika) za odgodom plaćanja na rok od najmanje tri mjeseca, a čiji je bonitet ozbiljno narušen u postojećim okolnostima uslijed gubitka ili smanjenja stalnih izvora prihoda, te u korist poduzetnika čiji je prihod bitno umanjen u odnosu na ukupan prihod u prethodnom razdoblju.
3. Kreditne institucije će za vrijeme odgode plaćanja obračunavati isključivo redovno ugovorene kamate bez dodatnih naknada.
4. Za uspjeh mjera koje se očekuju od kreditnih institucija bit će važno osigurati solidarnost drugih grupa vjerovnika, kako bi se osigurala pomoć građanima i poduzetnicima koji su u postojećim okolnostima doista ekonomski pogođeni.
Banke će započeti s tehničkom pripremom poslovanja i primjenom navedenih mjera danas, 19. ožujka 2020. godine.
U ovom trenutku banke rade implementaciji raznih rješenja koje je potrebno uskladiti sa zakonskim propisima, a koje imaju za cilj olakšati građanima i poslovnim klijentima nesmetano korištenje bankovnih usluga tijekom epidemije korona virusa.
Napominjemo kako banke poduzimaju sve potrebne aktivnosti kako bi svojim klijentima omogućile nesmetano korištenje svih bankovnih usluga.
Banke će uskladiti vlastite interne procedure te će poslovanje biti prilagođeno potrebama građana u skladu s razvojem situacije epidemije korona virusa i donesenim preventivnim mjerama nadležnih službi.
Banke su osigurale kontinuitet rada poslovnica i prilagodile rad pozadinskih službi kao podrške poslovanju te će poslovnice banaka nastaviti raditi u određenom obujmu u skladu s razvojem situacije i preporukama nadležnih institucija.
Mreža bankomata i poslovnice banaka u svakom trenutku će biti opskrbljene dovoljnom količinom gotovine, a građanima se preporučuje korištenje usluga digitalnog bankarstva (različiti modeli mobilnog i Internet bankarstva), kartičnog plaćanja te bankomata koji su im na raspolaganju.
Pozivamo građane da redovito prate novosti na Internet stranicama svojih banaka ili se informiraju telefonskim putem, kako bi bili upoznati s radnim vremenom određene poslovnice, kao i s raznim rješenjima koje imaju za cilj olakšati građanima i poslovnim klijentima nesmetano korištenje bankovnih usluga.
Vjerujemo da će svi kreatori zakona i politika, kreditne institucije kao i drugi sudionici na tržištu, nastupiti zajedničkim snagama i brzom reakcijom u korist hrvatskog gospodarstva, a uslijed prijeteće opasnosti kojoj su izloženi hrvatski građani virusom COVID –19", poručuju iz HUB-a.