Nema labavo / Mlada Hrvatica zapela u Vijetnamu javila se za RTL.hr: 'Za bijeg iz karantene ovdje se ide u zatvor'

U Vijetnamu nisu zabilježili nijednu smrt od koronavirusa

22.4.2020.
9:40
VOYO logo

U našem serijalu o životu u doba korone razgovarali smo s Hrvatima iz Švedske, Irske, NjemačkeČilea i New Yorka. Sada je došao red i na jednu od, prema službenim podacima najuspješnijih, a možda i najuspješniju državu na svijetu u borbi protiv tog virusa, Vijetnam. Na dan 22. travnja kod njih je prijavljeno 268 slučajeva zaraze i nijedna smrt od Covida-19.

U toj državi već više od mjesec dana živi 24-godišnja Arijana Tkalčec iz Podravine sa svojim dečkom. Nakon završetka fakulteta odlučili su se na sedmomjesečno putovanje po jugoistočnoj Aziji. Međutim, zaustavio ih je koronavirus. Sada su u gradu Da Nangu. Vijetnam je država s nešto više od 95 milijuna stanovnika. Ponovimo još jednom, nisu zabilježili nijednu smrt od novog virusa, a broj zaraženih prema službenim podacima nije rastao već tjedan dana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Prvi slučaj koronavirusa u Vijetnamu zabilježen je 23. siječnja. Mi tada još uopće nismo bili u Aziji, već smo na put krenuli nekoliko dana kasnije. Prvih mjesec dana proveli smo na Baliju i krajem veljače uputili se u Vijetnam. U tom razdoblju Vijetnam nije imao niti jedan aktivan slučaj koronavirusa. Prethodnih 16 slučajeva uspješno se oporavilo prije našeg dolaska.

Prvi slučaj drugog vala virusa zabilježen je 6. ožujka. Puna tri tjedna nije bilo niti jednog slučaja. Od tada je brojka počela postepeno rasti. Sveukupno je zabilježeno 268 slučajeva od kojih je samo 54 aktivno. Zadnjih 6 dana nije zabilježen niti jedan novi slučaj. To je na kraju samo tri slučaja na milijun stanovnika što je jako mala brojka. Posebno ako se uzme u obzir informacija da Vijetnam ima gotovo 96 milijuna stanovnika", rekla je Arijana za RTL.hr.

FOTO: RTL.hr

"Maske nose i zbog zagađenog zraka"

Opisala nam je i kako je to izgledalo kad su došli Vijetnam. Kako kaže, tada je situacija bila skroz normalna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kad smo došli u Vijetnam, situacija je bila u potpunosti normalna i nije bilo nikakvih problema. Jedino neobično što smo mogli primijetiti bili su plakati o koronavirusu, dezinfekcijski gelovi na javnim mjestima i mjerenje temperature prilikom ulaska u Ratni muzej u Ho Chi Minhu.

Što se tiče maski, veliki broj ljudi u Aziji ih nosi zbog zagađenog zraka (posebno u gradovima), tako da to nije bilo ništa čudno.  U dva tjedna prošli smo kroz najveći grad Ho Chi Minh, Mekong Deltu i obalni gradić Mui Ne. Kad smo došli u Mui Ne, stvari su se promijenile. Prvih par dana sve je bilo uobičajeno. Radi se o obalnom gradiću koji je bio pun turista i standardno ‘morski živahan’.

Idila je trajala dok u hotelu u kojem smo odsjeli nismo dobili obavijest da je u mjestu 17 kilometara od nas potvrđeno nekoliko novih slučaja korone. Polako su restorani počeli zatvarati svoja vrata ili skraćivati radno vrijeme, neki hoteli su se zatvorili, a neki ograničili broj gostiju. Svaki dan je situacija izgledala sve tužnije", kazala je Arijana.

Kako kaže, nastavili su put prema Dalatu i tamo su shvatili da je situacija dosta ozbiljna. Nakon tjedan dana razmišljanja ipak su odlučili ostati u Vijetnamu. Granice su se počele zatvarati, letovi otkazivati. To im se tada činilo kao najsigurnija opcija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Prilikom ulaska u trgovine mjeri se temperatura i dezinficira se"

"Kao grad u kojem ćemo ‘zaglaviti’ odabrali smo Da Nang, lijepi obalni grad koji je poznat po pješčanim plažama i velikom broju digitalnih nomada. To je bio znak da ovaj grad ima sve što nam je potrebno. Nismo imali nikakvih problema s privikavanjem na život ovdje. Zapravo ni nemamo dojam da smo već tri mjeseca u Aziji, daleko od doma", objasnila je.

Pojasnila nam je i kako izgleda život u Vijetnamu u doba koronavirusa. Od 1. travnja u cijeloj državi uveli su mjere društvenog distanciranja. Oni su u Da Nang došli dan prije nego je Vlada naredila vlasnicima smještaja da ne primaju nove goste.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Autobusni prijevoz je obustavljen, a vlakovi voze samo jednom ili dvaput dnevno. Neke aviokompanije su obustavile letove, a neke drastično smanjile broj letova. Većina škola je zatvorena već neka tri mjeseca.

Prilikom ulaska u trgovine svima se mjeri temperatura i dezinficiraju ruke. Ako je trgovina u šoping centru, dezinfekcija ruku obavezna je na doslovno svakom koraku (prilikom ulaska u zgradu, prije pokretnih stepenica, prije ulaska u trgovinu). Djelatnici su zaštićeni pregradama, maskama s vizirima koji im prekrivaju cijelo lice te zaštitnim rukavicama. U redu prije blagajne na podu je označeno gdje tko smije stajati. Maske su obavezne na svim javnim mjestima.

Plaže i sve turističke lokacije su zatvorene. Turističkim lokacijama patroliraju policajci i ovlašteno osoblje koji brinu da se svi pridržavaju pravila. Obavijesti s objašnjenjima kako se ponašati su doslovno svugdje, čak puštaju i audio s uputama", kazala nam je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prilikom ulaska u glavne gradove obavezna je karantena, a granice su odavno zatvorene.

"Ulazak je zabranjen svima osim građanima Vijetnama koji se vraćaju iz ugroženih područja. Svi stranci koji su u državu ušli nakon 6. ožujka, bili su obavezni odraditi karantenu, a mi svi ostali morali smo skinuti aplikaciju putem koje moramo redovito ažurirati promjene. Na taj način u slučaju da počnemo osjećati simptome, oni mogu brzo reagirati", objasnila je.

Za bijeg iz karantene i zatvorska kazna

Rekla nam je i kako su gradovi podijeljeni po riziku - visoki, srednji i niski stupanj rizika. Da Nang je bio u najrizičnijoj skupini, ali sada je na niskoj razini.

"Faktori koji su utjecali na odluku u koju grupu će koji grad upasti bili su broj stanovnika, broj stranaca, broj tvornica, postoji li aerodrom i slično. Naš grad je upao u najrizičniju skupinu i zato sada imamo malo stroža pravila od nekih drugih gradova. Primjerice, u područjima niskog rizika, ovaj ili idući tjedan trebali bi otvoriti škole, ali za početak sa skraćenim radnim vremenom i posebnim mjerama opreza", objasnila je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rekla nam je i kako su kazne za nenošenje maski za lice na javnom mjestu od 30 do 90 kuna.

"Za nepoštivanje mjera postoje uglavnom novčane kazne, a za teže prekršaje poput bjega iz karantene mogu biti i zatvorske", rekla je.

Trgovine prehrane rade po normalnom radnom vremenu, ali s povećanim mjerama opreza. Počele su se polako otvarati i ostale trgovine. Restoranima je dozvoljena dostava hrane. Tržnice su također otvorene.

Rekla nam je i kako su Vijetnamci jako brzi s reakcijama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kada su se počeli pojavljivati novi slučajevi koronavirusa, oni bi odmah cijelo područje stavili pod karantenu te nakon toga dezinficirali. Posebno je to slučaj bio s turističkim lokacijama. Kad god je bio potvrđen novi slučaj koji se pojavio na nekom avionskom letu, oni bi čim prije pokušali naći sve putnike tog leta da ih stave u karantenu", objasnila nam je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Arijanu nije strah. Smatra da se Vijetnam jako dobro nosi sa situacijom te se sada vidi da je pravovremeno reagirao. Priznala nam je i što je primjetila.

"Ono što sam primijetila je da su njihovi ljudi jako fit. Njihovo starije stanovništvo je u puno boljoj formi nego naše. Čak se usudim reći da je i u boljoj formi od mene same. Oni se bude svako jutro u 4 ili 5 i idu vježbati. Badminton obožavaju, a uz to sudjeluju u brojnim grupnim treninzima poput raznih plesova, joge, borilačkih vještina. Imaju i jako puno vanjskih teretana gdje je ujutro i navečer nemoguće naći slobodnu spravu. Mislim da je to jedan od razloga zašto ovdje nije zabilježena ni jedna smrt - ljudi su zdraviji. Uz to, ovdje vjerojatno ne pripisuju svaku smrt koronavirusu kao što je to vjerojatno slučaj u nekim europskim zemljama", zaključila je Arijana.

Ako vas zanima više o tome kakav je život u Vijetnamu, Arijanu možete pratiti i na Instagramu.