Turističke rute autobusnim prijevoznicima otkazane su još prije mjesec dana. Otkako nema škole ne voze ni oni školski. Od 25 autobusa jednog lokalnog, ali privatnog javnolinijskog prijevoznika, vozi ih tek šest. No, tu problemu nije kraj. Ni na tim linijama nema dovoljno putnika pa od sutra prelaze na ljetni vozni red. Vozit će tek četiri.
VEZANE VIJESTI
Hrvoje Meštrović, direktor poduzeća koje se bavi
prijevozom, upozorava: ''Ono što je problem jest što mi skupljamo
sada novce za drugi mjesec. Kad ćemo doći u četvrti mjesec, a
nema škole ni prodaje karata mi praktički nećemo moći isplatiti
plaće za treći mjesec. Sutra možemo stati i otpustiti
radnike''.
Meštrović vodi i Udrugu hrvatskih autobusno-javnolinijskih
prijevoznika. Do njega su stigle informacije da su neki njegovi
kolege ovih dana već otpustili sve radnike. Za njega radi 37
zaposlenika. Jedan od njih je Milan Strunjak,
koji kao vozač radi već 25 godina. Na liniji Zaprešić-Kumrovec,
od karata dnevno prikupi 500-tinjak kuna. Jučer je, kaže, bilo
170, a sad sami vidite koliko je to velika razlika.
Razlika koja bi mogla utjecati i na njega. No, ne da se. Kaže da
ima još četiri godine do mirovine. Kokoši i jaja: ''Imam svoj
posao doma, doma ću raditi. Poljoprivredu, za kruh će valjda
biti'.
No, možda neće biti za luksuz. Jedan od većih šoping centara
nedaleko od Zagreba zjapi prazan, a Marko Župan,
voditelj njegovih komunikacija: ''U ovom trenutku zatvoreni su
svi zabavni sadržaji, restorani, kafići kao i neke trgovine. Nije
stvar čekanja nego su gubici već nagomilani, a troškovi isti -
ovo nije situacija koja se može predvidjeti''.
Italija je ukinula komunalnu naknadu, na primjer da se za ožujak
ne naplaćuje komunalna naknada.
Goran Fric direktor je dviju tvrtki s ukupno 250
zaposlenih. Jedna od tvrtki prodaje namještaj. Procjenjuje da je
za vikend posjeta pala za 30 posto, ali i da tržište još uvijek
nije do kraja reagiralo pa ovih dana očekuju još veći pad:
''Očekujemo 50 posto, ako pad posjete bude pratio i pad prihoda
od 50 posto mi moramo dobiti mjere koje će to kompenzirati, a to
nisu odgode''.
Razrađuju stoga u svojoj firmi razne scenarije, a nadaju se da je
otpuštanje radnika posljednje: ''Neću biti grub, ali ovo što se
čuje su za nas isključivo kozmetičke mjere, mi trebamo nešto
konkretno, nešto danas čime možemo planirati do idućeg 15.
platiti plaće''.
Iz HUP-a, kažu, najveći je problem neizvjesnost u kojoj su se
poslodavci našli, a direktor HUP-a Davor Majetić
kaže: ''Čujemo s terena da su neki podijelili otkaze i ono na
čemu radimo je da to spriječimo. Naravno da su mikro i mala
poduzeća najizloženija, neke grane poput ugostiteljstva prometa i
tu moramo raditi interventne mjere i dati poslodavcima garancije
da ćemo osigurati njihovu opstojnost''.
O mjerama pomoći, ovisit će poslovanje mnogih poduzeća i
budućnost radnika, a kriza koja ih je pogodila neće biti ni
kratka ni bezbolna.