Birokracija, spora, zagušujuća i beskrajna - svima je noćna mora.
Niti revnost zaposlenika u tim službama kod većine građana nije
na dobrom glasu.
Jedna od najčešćih primjedbi je da si zaposlenici vole skratiti
radno vrijeme, što je naš novinar Dario Todorović morao
provjeriti.
Čeku je postavio na četiri lokacije: na zagrebačkoj Peščenici, u
Općinskom građanskom sudu ili popularnoj Palači pravde, jednom
Zavodu za zdravstveno osiguranje i nizu ministarstava i agencija
u zagrebačkoj Vukovarskoj 78.
Sedmi je listopada, dan prije državnog praznika. Ako je barem dio
priča točan, sad već prije 15 sati većina zaposlenika trebala bi
navaliti kućama.
Pokazalo se da odlasci malo iza 15 sati ipak nisu tako masovni,
iako su se neki zaposlenici kući uputili već tada.
Problem je ustanoviti komu je od onih koji kući idu već sada
čelnik to odobrio jer gotovo nitko ne želi razgovarati s
televizijskom ekipom, a kamoli priznati da baš on ranije bježi s
posla.
Ne možemo reći da je bila navala, ali nešto prije 15:30 lijep se
broj ljudi polako uputio svojim kućama.
To što si neki skrate radno vrijeme čini problem strankama koje u
primjerice 15:45 moraju otrčati do auta po dodatni papir, a male
su šanse da će uspjeti.
Za zaposlenike na sudu tvrdi se da si rasprave dogovaraju tako da
gotovo u pravilu stignu kući krenuti ranije. Tamo je naš novinar
doživio ono o čemu su mu pričali. Domar je morao podesiti
rotirajuća vrata jer je u petnaest sati i dvadeset minuta počeo
stampedo.
Ono što većina nezadovoljnih građana ne zna je da je muljanje s
radnim vremenom mnogo teže otkad se u državnim i javnim
ustanovama vodi evidencija.
Ali je naš novinar provjerio i ono na što se građani stalno žale,
a to je da treba cijela vječnost da im se netko javi na telefon.
Zvao je poreznu upravu, a slučajno ili ne, nitko se nije javio.
Drugog je dana poreznu upravu pokušao nazvati u 15 sati i 45
minuta.
Telefon je zvonio već sedam ili osam puta, no nitko se ne javlja,
a očito niti neće.
Eto odmah materijala za oštre kritike. Ali pogrešno bi bilo
tvrditi da su svi nezadovoljni radom službenika jer dio je
građana bez loših iskustava.
"Bili su jako susretljivi i jako kooperativni i ja im se ovim
putem želim svima zahvaliti", kaže jedan gospodin.
U 16 sati zaposlenicima Zavoda za zdravstveno osiguranje službeno
je radno vrijeme isteklo, a mnogi su kući požurili tek desetak
minuta prije toga. Ali uz njih, na cestu je izišao i gospodin
kojega su poslali doma jer ga ne stižu obraditi, iako nije stigao
u zadnji čas.
"Sve skupa dva sata čekamo. Prvo tu na prijamni, pa nas poslali
na treći kat, s trećeg na drugi, a s drugog na prvi i na zadnje
nismo ništa obavili", kaže jedan Zagrepčanin.
-Jeste ljuti?
-Pa kako ne bi bio. Samo sjede, ništa ne rade i
telefoniraju.
Prave ljubavi između službenika i onih koji ih plaćaju vjerojatno
nikad neće biti. Zaštićeni službenici vjerojatno nikad neće
raditi kao oni u privatnom sektoru i mnogo će češće pronaći
vremena za cigaretu, a svi ostali uvijek će im zamjeriti svaku
sitnicu. I brojati svaku minutu.
Trebate samo jednu potvrdu, a već nekoliko sati čekate pred vratima nekog ureda ili na šalteru. Je li i vama poznat ovaj scenarij? Često se čuju pritužbe da je birokratski aparat naše zemlje neučinovit. Naš Dario Todorović ispitao je kako stoje stvari na terenu, je li naša birokracija doista toliko spora, i koliko rade zaposleni u javnim i državnim službama.