Internetska kupnja 'eksplodirala' je u pandemiji: Razgovarali smo sa stručnjakom za sigurnost – evo na što morate paziti kad šopingirate online

Image
11.11.2020.
17:02
VOYO logo
Image

Jeste li znali da je jedna vrsta djelatnosti od početka pandemije koronavirusa uvelike profitirala (za razliku od velikoga broja ostalih)? Čim je nastupio lockdown u Hrvatskoj i svijetu, ljudi nisu imali drugog izbora nego sve što se može - obavljati na daljinu. Mnoge trgovine jedno su vrijeme bile ili potpuno zatvorene ili su radile skraćeno. Tako je započeo trend online šopinga...

Jedni su svoja poslovanja preusmjerili na internet i održavali paralelno tradicionalne i mrežne trgovine, dok su drugi kompletnu djelatnost pretočili u webshopove. Znate li što se onda dogodilo? Kupnja preko interneta je - eksplodirala! Interes za šoping iz udobnosti svoga doma strelovito je skočio, tako da su mnogi vlasnici webshopova ove godine zabilježili minimalno dvostruko veći promet u odnosu na razdoblje prije pandemije. Upravo tako, ovo je jedan od rezultata koje nam je preko noći donijelo novo normalno.

Internetska kupnja nastavlja se povećavati u Europskoj uniji. Zajedno sa sve većom uporabom interneta i poboljšanjem sigurnosnih standarda, potrošači cijene mogućnosti kupnje bilo kad i bilo gdje, s pristupom širokom spektru proizvoda i jednostavnom usporedbom cijena. Tijekom trenutne pandemije koronavirusa, s potrošačima pod društvenim ograničenjima, može se očekivati ​​daljnji rast e-trgovine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Statistički ured Europskih zajednica (Eurostat – https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200420-2) napravio je zgodan grafikon koji pokazuje koliko se u kojoj europskoj državi kupovalo putem interneta u prethodnoj godini. Iz njega vidimo da je 60 posto populacije u dobi od 16 do 74 godine šopingiralo online tijekom godine prije istraživanja – dakle 2019., u usporedbi s 56 posto njih u istraživanju 2018. U usporedbi s 2009. godinom, udio internetskih kupaca gotovo se – udvostručio!

Image

Zanimljivo je da zapravo muškarci kupuju putem interneta nešto više od žena (govorimo o 61 posto muškaraca i 59 posto žena). Međutim, udio internetskih kupaca povećao se više među ženama tijekom posljednjih 10 godina (s 29 posto u 2009. na 59 posto u 2019.) nego među muškarcima (s 35 posto u 2009. na 61 posto u 2019.)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gledajući podatke iz 2019. godine za države članice EU-a, visok udio ljudi koji su kupovali putem interneta tijekom prethodne godine zabilježen je posebno u skandinavskim zemljama. Najveći udio zabilježen je u Danskoj (84 posto) i Švedskoj (82 posto), a slijede Nizozemska (81 posto), Njemačka (79 posto) i Finska (73 posto), dok je Hrvatska zabilježila solidan porast online kupnje od 45 posto.

Porast internetskog šopinga znači i veći rizik od prijevare

Nažalost, sve što radimo na internetu nosi sa sobom određeni rizik, a toga nije pošteđen ni internetski šoping. No, dobra je vijest da taj rizik možete doista svesti na minimum, ako online kupnji pristupite pametno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zato smo istražili kako se možete maksimalno zaštititi kada naručujete stvari preko interneta. Razgovarali smo sa stručnjakom za sigurnost, koji nam je otkrio zanimljive detalje i korisne savjete koje je poželjno naučiti napamet kako bi svaka vaša online kupnja protekla savršeno od prvog do posljednjeg koraka.

Tino Šokić stručnjak je za kibernetičku sigurnost i privatnost te je u profesionalnim IT vodama već više od 10 godina. Također, kao instruktor na svjetskim vodećim online platformama EC-Council CodeRed i Cybrary.it i kao jedan od pokretača najvećega regionalnog portala za besplatnu edukaciju ucionica.net, upoznat je sa svime što krajnjim korisnicima nedostaje, odnosno što im valja pružiti u pogledu učenja o sigurnosti. Sada je neka od svojih znanja i iskustava podijelio s nama i ne pretjerujemo kada kažemo da bi vas ono što ćete sada pročitati moglo dobrano iznenaditi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Prvo i osnovno, važno je da znate zašto je njegov posao toliko važan za vas kao krajnje korisnike interneta i/ili klijente mrežnih trgovina. Cyber security, odnosno kibernetička sigurnost sustav je organizacijskih i tehničkih aktivnosti te mjera kojima se postiže autentičnost, povjerljivost, cjelovitost i dostupnost podataka, kao i mrežnih i informacijskih sustava u kibernetičkom prostoru. Hm, nismo vam baš puno pomogli s ovom službenom definicijom? Znamo, ali zato je Tino, osim ove, iznio i drugu, mnogo razumljiviju i pristupačniju tezu o kibernetičkoj sigurnosti.

Dakle, njegov i posao njegovih kolega jest zaštita podataka s pratećim računalnim sustavima (od uređaja, računalnih mreža do web stranica i programa) od napada i kriminalnih aktivnosti. Drugim riječima, ovi su ljudi vaši „anđeli čuvari“ svaki put kada se spojite na internet i ostavljate svoje osobne podatke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Zapravo, najvažniji dio u kibernetičkoj sigurnosti nije tehnologija, već čovjek, odnosno način na koji on koristi tu tehnologiju. Kada govorimo u kontekstu online kupnje, ta nam tehnologija, uz pomoć raznih sigurnih aktivnosti i mjera, omogućuje lakšu i sigurniju kupnju“, kaže Šokić.

Pa na koje sve načine može biti ugrožena sigurnost kupaca na internetu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Ukratko, na mnogo načina. To je poput mađioničarskog trika, najbolja prijevara je ona kada ne znate da ste prevareni, a to se odvija tako da vam je skrenuta pozornost dok vam nestaje novčanik iz džepa. Kada niste ni svjesni da ste upravo predali podatke svoje kartice na zloćudnoj web stranici koja je možda izgledala gotovo isto kao izvorna. S obzirom na to da ovdje govorimo o online plaćanju, rekao bih da je tu najvažnije imati pravoga partnera za kreditnu karticu i koristiti pravi servis putem kojega plaćate“, objašnjava on.

Drugim riječima, ako imate osjećaj da nešto nije u redu ili vam se ne sviđa dok izvršavate tu online kupnju, onda je to vrlo vjerojatno ispravno i slobodno otiđite s takve stranice ili servisa, savjetuje naš sugovornik. No, jesu li određene skupine korisnika pod većim rizikom od prijevare nego neke druge?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

MasterCard | Image Library

Photo by Bryan Derballa

„Kada pričamo o targetima ili metama napada, onda svakako pričamo o čovjeku. Meta je svatko tko u pravom trenutku učini nešto 'krivo', posjeti lažnu stranicu, klikne na lažnu poveznicu (link) u e-mailu i/ili preda svoje podatke. Iz vlastitog iskustva mogu reći da nema pravila što se tiče demografije, već razine informatičke pismenosti i znanja na temu – to je ono što čini razliku“, tvrdi Tino.

Četiri stvari na koje morate paziti prilikom online kupnje

I tu dolazimo do onoga što nas sve najviše zanima; na što moramo obratiti pozornost kada kupujemo preko interneta? Šokić ima nekoliko spasonosnih savjeta:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

1. Uvijek provjeriti na kojoj se mrežnoj stranici nalazite. Jeste li uistinu tamo gdje trebate biti? Na primjer, provjerite adresu web stranice na kojoj se nalazite ili možete možda dodatno pročitati recenzije o usluzi gdje kupujete da steknete dojam je li sve u redu i hoćete li im dati svoj novac.

2. Razmislite prije klika – nemojte klikati na poveznice koje su vam došle putem e-pošte ili se prikazuju kao oglasi. Ako vas zanima određena web stranica ili proizvod, uvijek radije posjetite tu web stranicu neovisno o poveznici ili oglasu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

3. Koristite kreditnu karticu kada kupujete na internetu. Kartičari ulažu velike napore kako bi tehnologija online plaćanja bila u potpunosti sigurna za krajnjeg korisnika, stoga su kreditne kartice trenutno najsigurnije sredstvo plaćanja.

4. Redovito provjeravajte svoje bankovne izvode. Lagao bih kada bih rekao da mi se nije dogodila vrsta omaške u tom pogledu. Imajte uvid u transakcije koje se odvijaju, jer može se dogoditi da ste se pretplatili na neki servis ili uslugu (npr. online novine), a dok ste to plaćali, mislili ste da se radi o jednokratnoj kupnji. Isto tako se može dogoditi da dođe do prijevare – otuđeni su vam podaci i uredno se izvršavaju plaćanja u manjim iznosima koje možda „ne primijetite“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve ovo zapravo vas ne treba plašiti jer kada je riječ o kartičnome plaćanju, ovaj stručnjak za sigurnost daje mu zeleno svjetlo i kaže: „Da, sigurno je, to jest – sve je sigurnije.“

Radi se o tome, dodaje on, da sve pada na korisnika, što nije nužno loše. Imate sve tehničke predispozicije u pogledu sigurnosti, a na vama je budete li obraćali pozornost gdje upisujete podatke svoje kartice ili je ostavljate na vidljivom mjestu i slično. Odlična analogija takve sigurnosti jest koncept „ulaznih vrata”, otkriva Šokić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Od cijeloga koncepta ulaznih vrata, svega 10 posto se odnosi na tehničku ispravnost samih vrata; radi li brava, mogu li se otvoriti pripadajućim ključem i slično, a ostalih 90 posto odlazi na čovjeka i na njegovu sposobnost da zaključa ili otključa vrata pravim ključem, u pravome trenutku, te da pazi na ključ da ga ne izgubi“, objasnio nam je slikovito.

Sada vaša kupnja može biti dodatno osigurana

Nasreću, od 1. listopada na snagu je stupila nova direktiva, kojom se sigurnost online kupnje značajno povećala. Pitali smo našega sugovornika o čemu je riječ i što to točno znači za krajnje korisnike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Ovdje se radi o direktivi koja se odnosi na sve kartičarske kuće na svijetu. Ukratko, to je određeni set pravila i smjernica kako bi tehnologija koju koristite pri plaćanju bila sigurnija i omogućila lakše korištenje pri izvršavanju online kupnje. Ova inačica direktive nasljednik je direktive iz 2007. godine te je bilo i više nego potrebno izraditi i primijeniti novu. Primjerice, jedno od pravila je da se beskontaktna kupnja može izvršavati bez unosa pina do 50 eura vrijednosti, ali zato ako učinite nekoliko uzastopnih kupnji do navedenog iznosa po svakoj stransakciji, u šestom pokušaju plaćanja tražit će vas da unesete PIN. Ovakav pristup svakako umanjuje šansu da kriminalci i prevaranti izvršavaju ilegalne transakcije u vaše ime“, objašnjava Šokić.

Image

MasterCard Payments

Photo by Bryan Derballa

Poanta je u tome da se prilikom novčanih transakcija obje strane osjećaju jednako sigurno kao i kod plaćanja u tradicionalnim trgovinama. Imajući to na umu, Mastercard je, konkretno, uveo novu, besplatnu uslugu IdentityCheck, koja predstavlja dodatnu zaštitu za online plaćanja. Uz Mastercard® Identity Check™vaša banka potvrđuje da su vaše kupnje doista vaše – bez suvišnoga upisivanja podataka, za još brže i ugodnije iskustvo online kupnje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mastercard Identity Check, m-token, biometrija – sve je to, kaže Tino, objedinjeno u jednu naprednu tehnologiju čija je svrha pružanje maksimalne sigurnosti pri korištenju kartičnoga plaćanja (online ili uživo).

„Kada govorimo o sigurnosti i biometriji, možemo navesti tri glavne sigurnosne značajke: nešto što znate (pin ili lozinka), nešto što imate (npr. kartica) i nešto što jeste (mogućnost autentikacije). U ovoj trećoj stavki su napravljeni možda najveći pomaci jer su uz pomoć dodatnih mehanizama između sustava za plaćanje i kartičarskih kuća uspostavljeni protokoli i procedure koji mogu prepoznati vašu prisutnost, a opet ne umanjiti lakoću kupnje, bilo to online ili uživo“, zaključuje naš sugovornik.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čitaj poslovne priče naših najuspješnijih online trgovina!

Slučaj Štraca T-Shirt: Marina je u Švicarskoj imala viška vremena pa je završila nekoliko online tečajeva i pokrenula „Štracu“. Ovo je njezina priča…

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Marina je u Švicarskoj imala viška vremena pa je završila nekoliko online tečajeva i pokrenula „Štracu“. Ovo je njezina priča…

Image

Marina je u Švicarskoj imala viška vremena pa je završila nekoliko online tečajeva i pokrenula „Štracu“. Ovo je njezina priča…

Slučaj Tvornica zdrave hrane: „Smatrali smo da je tržištu potrebna cjenovno dostupna ekološka hrana i bili smo u pravu“

Slučaj Jedem doma: Kako je domaća kuhinja našla put do svačijeg stola

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Korisni savjeti:

Sve što ti je potrebno za uspješno poslovanje tvog webshopa.


Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Mastercard prema najvišim uredničkim standardima Net.hr-a.

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo